|
|
|
|
Lyssetting Robel 11, brukte de rødt lys?Startinnlegget har emnet «Lyssetting Robel 11» Svar på innlegg #397512 Skribent: H. Lindholm
Skrevet første gang: 26. juni 2024 kl.1300 *Endret: 26. juni 2024 kl.1742
#397519 vist 549 ganger Innlegget er likt av 1 | Innloggede brukere ville her kunne se bilde av skribenten hvis det er lagt inn.
| På 60-tallet var bestemmelsene at tung motortralle skulle vise samme signaler som løslokomotiv ved kjøring på linjen (det heter for øvrig "linjen", ikke "fri linje"). På den tiden var hvitt lys fremover bare brukt som nattsignal, ikke dagsignal. Bestemmelsen om at det skulle vises hvitt lys fremover også om dagen kom ikke før på 70-tallet. Bakover skulle det vises to røde lys både som nattsignal og dagsignal. Hvis det ikke var mulig skulle det vises sluttsignal (samme som på vogner i tog). For arbeidskjøretøyer ser det imidlertid ut til at dette ikke ble tatt så nøye. Så vidt jeg kan se var ikke Robel 10 og 11 på denne tiden utstyrt med noe annet enn to små lamper med hvitt lys nederst i fronten, og noen hadde en eller to dreibare lamper med hvitt lys på taket, antagelig ment som arbeidslys. Takinnretningen med lyskaster, to røde lys i hver retning, gult blinklys og horn som bl.a. Robel 30-36-1038 på Krøderbanen er utstyrt med kom nok ikke før tidligst et stykke ut på 70-tallet. Her er et bilde fra 1971 av en Robel 11 på Drammenbanen. Det er et utsnitt av et større bilde som dessverre er noe uskarpt fordi Robelen kom ganske overraskende. Den kjører mot høyre, og skyver dermed tilhengeren. Den har bare de to små lampene for hvitt lys nede i fronten, og på taket to lamper for arbeidslys. Jeg kan ikke se noen tegn til noen lamper som kan vise rødt lys. Bildet viser også en av grunnene til at en del Robel 10 og 11 fikk store førerhus med plass til mange personer. Det var helt vanlig å sitte på motorkassen, men spesielt trygt kan man jo ikke si at det var. En annen sak er at de opprinnelige førerhusene er så trange at man må krype inn i dem, og det blir ikke noe bedre av at man sitter med ryggen mot døren. Hvordan noen kan ha funnet på å bygge et sånt førerhus er en gåte.
| Utskriftsvennlig | Konteksten | Lyssetting Robel 11 ·15
Kjetil Løvendahl 23. juni 2024 kl.1227 #397331 Vist 951 ganger
| Lyssetting Robel 11 Knut Time 23. juni 2024 kl.1623 #397343 (#397331) Vist 867 ganger
| Lyssetting Robel 11 Kjetil Løvendahl 23. juni 2024 kl.1736 #397346 (#397343) Vist 875 ganger
| Lyssetting Robel 11 Hans-Ole Sveia 23. juni 2024 kl.1809* #397349 (#397346) Vist 881 ganger
| Lyssetting Robel 11 Knut Time 23. juni 2024 kl.1958 #397358 (#397346) Vist 812 ganger
| Lyssetting Robel 11 Kjetil Løvendahl 23. juni 2024 kl.1736 #397347 (#397343) Vist 857 ganger
| Lyssetting Robel 11 H. Lindholm 23. juni 2024 kl.1818 #397350 (#397347) Vist 820 ganger
| Lyssetting Robel 11 front med aktuell lyssetting Kjetil Løvendahl 23. juni 2024 kl.1928 #397356 (#397347) Vist 865 ganger
| Lyssetting Robel 11 tralle med aktuell lyssetting Kjetil Løvendahl 23. juni 2024 kl.1930 #397357 (#397356) Vist 896 ganger
| Levering i 1955? Nils Chr Hagen 23. juni 2024 kl.2232 #397361 (#397357) Vist 880 ganger
| Levering i 1955? Hans-Ole Sveia 24. juni 2024 kl.0004 #397375 (#397361) Vist 843 ganger
| Levering av de eldste roblene Thor Bjerke 24. juni 2024 kl.0736 #397383 (#397375) Vist 787 ganger Likt av 2
| Lyssetting Robel 11, brukte de rødt lys? Kjetil Løvendahl 26. juni 2024 kl.1017 #397512 (#397331) Vist 499 ganger
| Lyssetting Robel 11, brukte de rødt lys? H. Lindholm 26. juni 2024 kl.1742* #397519 (#397512) Vist 550 ganger Likt av 1
| Lyssetting Robel 11 Kjetil Løvendahl 28. juni 2024 kl.0803 #397612 (#397519) Vist 396 ganger
|
= Forstørr bildet | |
|
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte.
Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.
|