Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Forumets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Plattform

Om Tretten-ulykken

Startinnlegget har emnet «Det var da ikke måte på...»

Svar på innlegg #397591

Skribent: Sven Pran
Skrevet: 27. juni 2024 kl.2256
#397593 vist 631 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Åsta-ulykken avslørte en uforståelig, men åpenbart bevisst reduksjon av sikkerheten ved jernbanedriften på enkelte strekninger.
For å si det veldig forenklet: Mens regelen tidligere var at ingen tog fikk kjøretillatelse før den neste strekningen var bekreftet klar, så fikk man nå kjøretillatelse dersom man kunne regne med at strekningen var klar.
Dermed var det bare et tidsspørsmål når ulykken måtte skje.
Jeg synes å huske at det ble skrevet mange lange forklaringer om hvorfor dette IKKE var en 'bestilt' ulykke
Dette er innledningen til et innlegg jeg skrev den gangen:
Når man "bestiller" jernbaneulykker Sven Pran, Sivilingeniør MNIF, Ski Jernbaneverkets egen uhellskommisjon skal ha konstatert i sin rapport etter ulykken på Rørosbanen "at ett enkelt menneskes handlinger er eneste barriere mot at tog kjører forbi signal stopp, og at et sammenstøt derved kan inntreffe. Kommisjonen er kjent med at denne ene barrieren tradisjonelt har vært oppfattet som tilstrekkelig ved jernbanedrift". Jeg har ingen grunn til å mistenke at kommisjonen her er feilsitert, men undres om den bevisst uttaler seg mot bedre vitende eller om den ganske enkelt avslører et utrolig mangelfullt kjennskap til mer enn 100 års driftserfaringer med jernbaner slik disse var nedfelt i tidligere tiders sikkerhetsreglement ved NSB.

Utskriftsvennlig

Konteksten

Det var da ikke måte på... ·32 Ø.K.Faye 27. juni 2024 kl.0912* #397534 Vist 967 ganger Likt av 1
Det var da ikke måte på... Ståle Ualand 26. juni 2024 kl.2236 #397538 (#397534) Vist 894 ganger
Single point of failure. Herman 27. juni 2024 kl.1507 #397563 (#397534) Vist 710 ganger
  Single point of failure. Ståle Ualand 27. juni 2024 kl.1954 #397573 (#397563) Vist 633 ganger
    Single point of failure. Arne Aaeng 27. juni 2024 kl.2121 #397583 (#397573) Vist 638 ganger Likt av 2
      Single point of failure. Ståle Ualand 27. juni 2024 kl.2138 #397584 (#397583) Vist 631 ganger Likt av 1
        Single point of failure-JA Arne Aaeng 27. juni 2024 kl.2226* #397591 (#397584) Vist 638 ganger
          Om Tretten-ulykken Sven Pran 27. juni 2024 kl.2256 #397593 (#397591) Vist 632 ganger
            Åsta - ikke Tretten Sven Pran 27. juni 2024 kl.2311 #397596 (#397593) Vist 634 ganger
          Single point of failure-JA? Bjørn Halling 27. juni 2024 kl.2327* #397603 (#397591) Vist 646 ganger
            Single point of failure-JA? Herman 28. juni 2024 kl.1143 #397619 (#397603) Vist 489 ganger
            Systemenes sårbarhet Erik W J 28. juni 2024 kl.1200 #397623 (#397603) Vist 503 ganger
            Single point of failure-JA? Bjørn Olav Jensen 28. juni 2024 kl.1217 #397627 (#397603) Vist 491 ganger
              Single point of failure-JA? Erik W J 28. juni 2024 kl.1246 #397629 (#397627) Vist 516 ganger
                Single point of failure Jan Arne Rødland 28. juni 2024 kl.1258* #397630 (#397629) Vist 513 ganger
                Single point of failure-JA? Ole Bendik 28. juni 2024 kl.1516* #397637 (#397629) Vist 473 ganger
                  Single point of failure-JA? Erik W J 28. juni 2024 kl.1826 #397650 (#397637) Vist 446 ganger
                    Single point of failure-JA? Ole Bendik 28. juni 2024 kl.1839 #397651 (#397650) Vist 436 ganger
                      Single point of failure-JA? Erik W J 28. juni 2024 kl.1851 #397652 (#397651) Vist 442 ganger
                        Single point of failure-JA? Herman 29. juni 2024 kl.0817 #397683 (#397652) Vist 303 ganger
                Endringer Bjørn Halling 29. juni 2024 kl.1301 #397685 (#397629) Vist 274 ganger
                  Endringer Jan Arne Rødland 29. juni 2024 kl.1752* #397689 (#397685) Vist 213 ganger
                    Det beste blir det godes fiende Svein Sando 29. juni 2024 kl.2208 #397700 (#397689) Vist 182 ganger
                      Det beste blir det godes fiende Bjørn Halling 29. juni 2024 kl.2242 #397705 (#397700) Vist 176 ganger
                        Det beste blir det godes fiende Erik W J 30. juni 2024 kl.0043 #397717 (#397705) Vist 147 ganger
                          Lokomotivførerforbundet får nok rett DCHalvorsen 30. juni 2024 kl.0837 #397721 (#397717) Vist 89 ganger
                  Endringer - Østre Linje, Godstog Jørgen Nøkleby 29. juni 2024 kl.2259 #397707 (#397685) Vist 145 ganger
            Single point of failure-JA? Jørgen Nøkleby 28. juni 2024 kl.1329 #397631 (#397603) Vist 497 ganger
              Single point of failure-JA? Bjørn Halling 28. juni 2024 kl.1432 #397636 (#397631) Vist 479 ganger
                GSM-R Bjørn Steinar Rekstad 28. juni 2024 kl.1929 #397657 (#397636) Vist 434 ganger
                  GSM-R Erik W J 28. juni 2024 kl.2030 #397659 (#397657) Vist 417 ganger
                    GSM-R Ole Bendik 28. juni 2024 kl.2105 #397662 (#397659) Vist 421 ganger

= Forstørr bildet |

Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.24 sek
I dag 7725 treff på forum10, og 74431681 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13066 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.