|
|
|
|
Betydningen av eierskiftetStartinnlegget har emnet «Apropos tannkremtube» Svar på innlegg #397566 Skribent: eirik karlsen
Skrevet første gang: 27. juni 2024 kl.2312 *Endret: 27. juni 2024 kl.2315
#397597 vist 258 ganger | Innloggede brukere ville her kunne se bilde av skribenten hvis det er lagt inn.
| "Men i andre bransjer, f.eks. flybransjen og turisnæringen, er det økt trafikk om sommeren og det klarer de å dekke opp for. Timestog i rushtrafikken og tog hver annen time etter kl. 18 er elendig. " Jeg skal ikke forsøke å skryte av ferietilbudet. For VYs del er det i hovedsak pendlene som går forbi Oslo lufthavn som vel opplever tilnærmet lik trafikk i ferieperioden som resten av året, men da med en annen reisegruppe; turistene tar over de plassene som pendlerene frigjør. Når det gjelder resten av tilbudet så antar jeg det er godkjent av de bevilgende myndighetene og at VY gjerne hadde ansatt mer personale og opprettholdt økt trafikk også om sommeren dersom bevilgende myndigheter ville betalt for den merkostnaden. "Dersom Vy skviser ut Flytoget og overtar OSL-trafikken, trengs mer materiell der, fordi flytogmateriellet visstnok ikke skal brukes på strekningen. Hvor skal de ta materielle fra? Riktignok skal det leveres nytt lokaltogsmateriell (+ at det er opsjon på enda mer lokaltogsmateriell, men en opsjon krever bevilgninger), men det materiellet vil dels erstatte type 69 og dels brukes for å ta unna økt trafikk / økt frekvens på innerlokalene. I 2028 vil type 75 ha enda flere år og kilometer bak seg." -Det er bestilt 36 nye lokaltogsett som vel i første rekke skal erstatte 69 og kanskje også noe 72 ? I tillegg er det bestillt 19 nye regiontog for å øke kapasiteten. Jeg antar tanken er å bruke disse på Østfoldsiden slik at det blir en mer enhetlig materiellpark der og så flytte 75 og evt. 74-sett fra Østfoldsiden over til vestsiden for å øke kapasiteten der. Og så er det jo som jeg har skrevet før mest sannsynlig mulig å ta ut en frekvensforbedring/kapasitetsøkning ved at det med halvtimesruter på en del pendler som har timesruter i dag blir mindre reguleringstid på endestasjonene.
"I all jubelen fra Vy om jernbanerevolusjon og hvor fint det blir hvis de overtar OSL-trafikken, finner jeg null og niks om bedring av tilbudet på andre strekninger ... som Kongsvingerbanen. " Hele skissen for det nye tilbudet og beskrivelsen for nesten alle pendler kan du jo se her:
https://www.vy.no/vygruppen/presse-og-nyheter/2023/3294998 På Kongsvingerbanen er det ikke fordi VY ikke vil/gidder gjøre noe at det ikke blir så mye endringer, men fordi det ikke er kapasitet tilgjengelig på sporet. Da er vi tilbake til BaneNOR og deres utbyggingshastighet. Deres planlagte tiltak på banen finner du her: https://www.banenor.no/prosjekter/alle-prosjekter/oppgradering-av-kongsvingerbanen/ R14 får på en måte et ørlite dårligere tilbud utenfor rush da pendelen utenfor rush vil snu på Stabek slik jeg leser av kartet. Jeg vet ikke hvor mange som reiser med den pendelen til Sandvika/Asker i dag, men antar de som har skissert dette har oversikt over det. Til gjengjeld vil den pendelen i rushtid også brukes til å øke kapasiteten helt til Asker med halvtimesavganger | Utskriftsvennlig | Konteksten | Apropos tannkremtube ·10
Finn Halling 25. juni 2024 kl.1142* #397466 Vist 659 ganger
| Betydningen av eierskiftet Trond Cato Martinsen 25. juni 2024 kl.1715* #397478 (#397466) Vist 596 ganger
| ![](pix/stolpe.png) Betydningen av eierskiftet Finn Halling 25. juni 2024 kl.1858 #397483 (#397478) Vist 552 ganger
| ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) Betydningen av eierskiftet Trond Cato Martinsen 25. juni 2024 kl.1916 #397486 (#397483) Vist 573 ganger
| ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) Betydningen av eierskiftet Finn Halling 25. juni 2024 kl.2205 #397494 (#397486) Vist 535 ganger
| ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) Betydningen av eierskiftet eirik karlsen 26. juni 2024 kl.2216 #397537 (#397494) Vist 407 ganger
| ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe5.png) Betydningen av eierskiftet Finn Halling 27. juni 2024 kl.1649 #397566 (#397537) Vist 347 ganger
| ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe5.png) ![](pix/stolpe.png) Flybransjen Roar 27. juni 2024 kl.1749* #397567 (#397566) Vist 333 ganger
| ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe5.png) ![](pix/stolpe.png) Betydningen av eierskiftet Knut Andvord 27. juni 2024 kl.2203 #397590 (#397566) Vist 273 ganger
| ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe5.png) ![](pix/stolpe.png) Betydningen av eierskiftet eirik karlsen 27. juni 2024 kl.2315* #397597 (#397566) Vist 259 ganger
|
= Forstørr bildet |
|
|
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte.
Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.
|