Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Plattform

Betydningen av eierskiftet

Startinnlegget har emnet «Apropos tannkremtube»

Svar på innlegg #397566

Skribent: eirik karlsen
Skrevet første gang: 27. juni 2024 kl.2312
*Endret: 27. juni 2024 kl.2315
#397597 vist 258 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

"Men i andre bransjer, f.eks. flybransjen og turisnæringen, er det økt trafikk om sommeren og det klarer de å dekke opp for. Timestog i rushtrafikken og tog hver annen time etter kl. 18 er elendig. "
Jeg skal ikke forsøke å skryte av ferietilbudet. For VYs del er det i hovedsak pendlene som går forbi Oslo lufthavn som vel opplever tilnærmet lik trafikk i ferieperioden som resten av året, men da med en annen reisegruppe; turistene tar over de plassene som pendlerene frigjør. Når det gjelder resten av tilbudet så antar jeg det er godkjent av de bevilgende myndighetene og at VY gjerne hadde ansatt mer personale og opprettholdt økt trafikk også om sommeren dersom bevilgende myndigheter ville betalt for den merkostnaden.

"Dersom Vy skviser ut Flytoget og overtar OSL-trafikken, trengs mer materiell der, fordi flytogmateriellet visstnok ikke skal brukes på strekningen. Hvor skal de ta materielle fra? Riktignok skal det leveres nytt lokaltogsmateriell (+ at det er opsjon på enda mer lokaltogsmateriell, men en opsjon krever bevilgninger), men det materiellet vil dels erstatte type 69 og dels brukes for å ta unna økt trafikk / økt frekvens på innerlokalene. I 2028 vil type 75 ha enda flere år og kilometer bak seg."
-Det er bestilt 36 nye lokaltogsett som vel i første rekke skal erstatte 69 og kanskje også noe 72 ? I tillegg er det bestillt 19 nye regiontog for å øke kapasiteten. Jeg antar tanken er å bruke disse på Østfoldsiden slik at det blir en mer enhetlig materiellpark der og så flytte 75 og evt. 74-sett fra Østfoldsiden over til vestsiden for å øke kapasiteten der.

Og så er det jo som jeg har skrevet før mest sannsynlig mulig å ta ut en frekvensforbedring/kapasitetsøkning ved at det med halvtimesruter på en del pendler som har timesruter i dag blir mindre reguleringstid på endestasjonene.

"I all jubelen fra Vy om jernbanerevolusjon og hvor fint det blir hvis de overtar OSL-trafikken, finner jeg null og niks om bedring av tilbudet på andre strekninger ... som Kongsvingerbanen. "
Hele skissen for det nye tilbudet og beskrivelsen for nesten alle pendler kan du jo se her: https://www.vy.no/vygruppen/presse-og-nyheter/2023/3294998
På Kongsvingerbanen er det ikke fordi VY ikke vil/gidder gjøre noe at det ikke blir så mye endringer, men fordi det ikke er kapasitet tilgjengelig på sporet. Da er vi tilbake til BaneNOR og deres utbyggingshastighet. Deres planlagte tiltak på banen finner du her: https://www.banenor.no/prosjekter/alle-prosjekter/oppgradering-av-kongsvingerbanen/
R14 får på en måte et ørlite dårligere tilbud utenfor rush da pendelen utenfor rush vil snu på Stabek slik jeg leser av kartet. Jeg vet ikke hvor mange som reiser med den pendelen til Sandvika/Asker i dag, men antar de som har skissert dette har oversikt over det. Til gjengjeld vil den pendelen i rushtid også brukes til å øke kapasiteten helt til Asker med halvtimesavganger

Utskriftsvennlig

Konteksten

Apropos tannkremtube ·10 Finn Halling 25. juni 2024 kl.1142* #397466 Vist 659 ganger
Betydningen av eierskiftet Trond Cato Martinsen 25. juni 2024 kl.1715* #397478 (#397466) Vist 596 ganger
  Betydningen av eierskiftet Finn Halling 25. juni 2024 kl.1858 #397483 (#397478) Vist 552 ganger
    Betydningen av eierskiftet Trond Cato Martinsen 25. juni 2024 kl.1916 #397486 (#397483) Vist 573 ganger
      Betydningen av eierskiftet Finn Halling 25. juni 2024 kl.2205 #397494 (#397486) Vist 535 ganger
        Betydningen av eierskiftet eirik karlsen 26. juni 2024 kl.2216 #397537 (#397494) Vist 407 ganger
          Betydningen av eierskiftet Finn Halling 27. juni 2024 kl.1649 #397566 (#397537) Vist 347 ganger
            Flybransjen Roar 27. juni 2024 kl.1749* #397567 (#397566) Vist 333 ganger
            Betydningen av eierskiftet Knut Andvord 27. juni 2024 kl.2203 #397590 (#397566) Vist 273 ganger
            Betydningen av eierskiftet eirik karlsen 27. juni 2024 kl.2315* #397597 (#397566) Vist 259 ganger

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.36 sek
I dag 7422 treff på forum10, og 74431378 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13066 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.