|
|
|
|
Flekkefjordbanen- bilder mellom Straumlandsveien og FlikkeidSkribent: Kurt Hål.
Skrevet første gang: 28. juni 2024 kl.0947 *Endret: 28. juni 2024 kl.1001
#397617 vist 318 ganger Innlegget er likt av 8 | Innloggede brukere ville her kunne se bilde av skribenten hvis det er lagt inn.
| Bilder som har blitt liggende noen år, men nå med FBV som ny NJK-avdeling og Nils Chr. Hagens artikkel i PS, vekket det interessen for ny titting i egne bilder og i Oddvar Lavolds bok «Flekkefjordbanes historie». Her da tilleggsbilder til Forumbasene under linje og sted.
![t253544-1_KEH3190.jpg](https://pix.njk.no/253//t253544-1_KEH3190.jpg)
Bilde er tatt i høyden ved Straumlandveien hp. Kanalen, hvor det skimtes en av farvannsstakene, fører opp til Loia. Solandsveien hp ses ved huset. Deretter, etter to tunneler gjennom fjellryggene fortsetter linjen i det bakenforliggende voldsomme hengepartiet inn mot Lavoll. Straumlandsveien, i nærheten av13. apr. 2009foto: Kurt E Håland
![t253545-2_KEH3069.jpg](https://pix.njk.no/253//t253545-2_KEH3069.jpg)
Bergenseren med hytte i Flekkefjord , smittet av byens bravader innen kajakksporten, tar en ekstra sving innom for å hilse på. Fint å kunne padle i så idylliske omgivelse 1 mil innover i landet. Solandsveien, i nærheten av10. apr. 2009foto: Kurt E Håland
![t253546-3_KEH3250.jpg](https://pix.njk.no/253//t253546-3_KEH3250.jpg)
![t253547-4_KEH3195.jpg](https://pix.njk.no/253//t253547-4_KEH3195.jpg)
![t253548-5_KEH3201.jpg](https://pix.njk.no/253//t253548-5_KEH3201.jpg)
Straumland tunnel (185m). I denne enden er det ingen steinsetting, men i andre enden er åpningen steinsatt til fulle, selve mesterverket blant banens mange tunnler Straumlandsveien Flikkeid–Loga13. apr. 2009foto: Kurt E Håland
![t253549-6_KEH3208.jpg](https://pix.njk.no/253//t253549-6_KEH3208.jpg)
![t253550-7_KEH3210.jpg](https://pix.njk.no/253//t253550-7_KEH3210.jpg)
![t253551-8_KEH3186.jpg](https://pix.njk.no/253//t253551-8_KEH3186.jpg)
![t253552-9_KEH3181.jpg](https://pix.njk.no/253//t253552-9_KEH3181.jpg)
![t253553-10_KEH3179.jpg](https://pix.njk.no/253//t253553-10_KEH3179.jpg)
![t253554-11_KEH3156.jpg](https://pix.njk.no/253//t253554-11_KEH3156.jpg)
![t253555-12_KEH3167.jpg](https://pix.njk.no/253//t253555-12_KEH3167.jpg)
![t253556-13_KEH3116.jpg](https://pix.njk.no/253//t253556-13_KEH3116.jpg)
Lavoll hp med veibroen, som også er fredet i likhet med banen (: Oddvar Lavold side 22 ) Lavoll Flikkeid–Loga10. apr. 2009foto: Kurt E. Håland
![t253557-14_KEH3119.jpg](https://pix.njk.no/253//t253557-14_KEH3119.jpg)
Linjen ut fra Lavoll mot bratthenget og Flekkefjord. Stolpene står intakt, men med nedplukkede ledninger. Lavoll, i nærheten av Flikkeid–Loga10. apr. 2009foto: Kurt E. Håland
![t253558-15_KEH3113.jpg](https://pix.njk.no/253//t253558-15_KEH3113.jpg)
En avkappet stolpe. Toppen er blitt konet og påsatt støpejerns hatt. Lavoll, i nærheten av10. apr. 2009foto: Kurt E. Håland
![t253559-16_KEH3127.jpg](https://pix.njk.no/253//t253559-16_KEH3127.jpg)
Skinnestrengen like hel liggende på godt drenerte sviller. Lavoll Flikkeid–Loga10. apr. 2009foto: Kurt E. Håland
![t253560-17_KEH3129.jpg](https://pix.njk.no/253//t253560-17_KEH3129.jpg)
Lavold tunnel (793m). Profilet slik lysåpningen fremstår i andre enden, ser ut til også å ha nedfall mot Flikkeid . Lavoll Flikkeid–Loga10. apr. 2009foto: Kurt E. Håland
![t253561-18_KEH3095.jpg](https://pix.njk.no/253//t253561-18_KEH3095.jpg)
Steinsetting fremstår svært imponerende ,som ellers på banens tunneler. (lavollen tunnel) Lavoll Flikkeid–Loga10. apr. 2009foto: Kurt E. Håland
![t253562-19_KEH3101.jpg](https://pix.njk.no/253//t253562-19_KEH3101.jpg)
Vannsiget og utglidninger fra den enorme vollen mellom Flikkeid og Lavoll holdes på plass av den utvendige tunnelveggens steinsetting. Bekken og vannsiget føres forbi i ei steinsatt renne. Lavoll Flikkeid–Loga10. apr. 2009foto: Kurt E. Håland
![t253563-20_KEH3102.jpg](https://pix.njk.no/253//t253563-20_KEH3102.jpg)
Vannsiget og bekken fra vollen mellom Flikkeid og Lavoll føres videre i steinsatt renne bak holdeplassen. Lavoll Flikkeid–Loga10. apr. 2009foto: Kurt E. Håland
![t253564-21_KEH3110.jpg](https://pix.njk.no/253//t253564-21_KEH3110.jpg)
![t253565-22_KEH3092.jpg](https://pix.njk.no/253//t253565-22_KEH3092.jpg)
Broa, spinkel å se til, fremstår som en slags klappbro, kun ment til midlertidig utsetting. Vernet som den er, underlagt Statens Veivesen, ble den nyrenovert i 2005 . Vernet inkluderer også et tre generasjoners veinett i Lavoll -Flikkeid området ( Oddvar Lavold side22 )
Lavoll Flikkeid–Loga10. apr. 2009foto: Kurt E. Håland
![t253566-23_KEH3136.jpg](https://pix.njk.no/253//t253566-23_KEH3136.jpg)
Flikkeid sp- - Vanntårnet med bua, nyrenovert av Venneforeningen for ikke lenge siden.
Et ikon i seg selv er tårnet med platetak og en forseggjort luftetopp med lynavleder.
Flikkeid Flikkeid–Loga10. apr. 2009foto: Kurt E. Håland | Utskriftsvennlig | Konteksten | Flekkefjordbanen- bilder mellom Straumlandsveien og Flikkeid ·8
Kurt Hål. 28. juni 2024 kl.1001* #397617 Vist 319 ganger Likt av 8
| Flekkefjordbanen- bilder mellom Straumlandsveien og Flikkeid Nils Olav Glein 28. juni 2024 kl.1154 #397620 (#397617) Vist 242 ganger
| ![](pix/stolpe.png) Flekkefjordbanen - takk for mail Kurt Hål. 28. juni 2024 kl.1227 #397628 (#397620) Vist 239 ganger
| ![](pix/stolpe.png) Kurts reportasje Svein Sando 28. juni 2024 kl.1415 #397634 (#397620) Vist 266 ganger
| ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) Flekkefjordbanen- Kurt Hål. 28. juni 2024 kl.1713* #397641 (#397634) Vist 256 ganger
| ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) Flekkefjordbanen- Erik Synstad 28. juni 2024 kl.2046 #397660 (#397641) Vist 223 ganger
| ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) Responsen Svein Sando 28. juni 2024 kl.2324 #397673 (#397641) Vist 210 ganger
| ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) Responsen Kurt Hål. 29. juni 2024 kl.0034 #397677 (#397673) Vist 199 ganger
|
= Forstørr bildet |
|
|
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte.
Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.
|