Det beste blir det godes fiende Startinnlegget har emnet «Det var da ikke måte på...» Svar på innlegg #397700 Skribent: Bjørn Halling
Skrevet: 29. juni 2024 kl.2242 #397705 vist 506 ganger | Innloggede brukere ville her kunne se bilde av skribenten hvis det er lagt inn.
|
Det er mitt bestemte inntrykk at det største problemet med store og komplekse datasystemer som utvikles for det offentlige, ikke er systemene i seg selv, men at stat eller kommune som kunde involverer seg alt for mye underveis, og at kravene endres underveis i prosjektet. Det fører til betydelig økt arbeidsmengde, at konsekvensene av endringene ikke alltid er oversiktlige, at kostnadene øker, og at det blir uenighet om hvem-som-skal-betale-hva. Og tiden går.... Jeg har selv opplevd tilsvarende i store prosjekter, riktignok ikke mot stat eller kommune: Vi gir en pris, og inngår etterhvert en kontrakt, ut fra en spesifikasjon, som vi som regel har hatt rimelig god tid til å vurdere konsekvensene av. Men så - et stykke ut i prosjektet - kommer driftsavdelingen inn med et sett endrede krav, og de har ofte liten eller ingen forståelse for kostnader. Hvis ikke leverandørens prosjektleder er svært restriktiv med å påta seg slike endringer, så kommer prosjektet fort ut å kjøre, både teknisk, fremdriftsmessig og økonomisk. Med staten som kunde blir det ofte vanskelig å stå imot slike krav, men til syvende og sist rammer det både kunde og leverandør. Så kan vi heller ikke se bort fra fagforeningenes krav i slike situasjoner. "Konsulenter" er pyton, de sitter med bena på bordet, kan ingenting, og fakturerer 3.000 kroner pr. time. "Egne ansatte" er tingen! Det dette i stedet fører til, er at spisskompetansen forsvinner, og med den sjansene for å oppnå gode resultater. "Offentlige innkjøpsregler" har vi hørt om. Et mere ekstremt tilfelle hvor disse reglene rammet prosjektet, var det felles billettsystemet for NSB og Oslo Sporveier. Nå husker jeg ikke rekkefølgen her, men jeg mener det var slik at NSB kjøpte inn et system, som de fikk til å virke. Så skulle Oslo sporveier handle, de utlyste et anbud i henhold til gjeldende anskaffelsesregler, og et ANNET FIRMA enn det NSB hadde valgt, fikk kontrakten. I forkant av dette burde noen alarmklokker ha ringt - svært kraftig - men det gjorde de ikke. Resultatet var at de to systemene ALDRI fungerte sammen på en tilfredsstillende måte. Om disse problemstillingene er relevante, i forhold til utvikling og produksjon av ERTMS - systemene vet jeg ikke, sannsynligvis er den ikke det. Forhåpentligvis er det private selskaper som har fått gode spesifikasjoner å jobbe etter. Men uansett er det systemer fra flere leverandører som skal fungere sammen, at det kan by på utfordringer, er det neppe noen tvil om. |
Utskriftsvennlig |
Konteksten |
Det var da ikke måte på... ·42
Ø.K.Faye 27. juni 2024 kl.0912* #397534 Vist 1216 ganger Likt av 1
|
Det var da ikke måte på... Ståle Ualand 26. juni 2024 kl.2236 #397538 (#397534) Vist 1137 ganger
|
Single point of failure. Herman 27. juni 2024 kl.1507 #397563 (#397534) Vist 958 ganger
|
Single point of failure. Ståle Ualand 27. juni 2024 kl.1954 #397573 (#397563) Vist 875 ganger
|
Single point of failure. Arne Aaeng 27. juni 2024 kl.2121 #397583 (#397573) Vist 901 ganger Likt av 2
|
Single point of failure. Ståle Ualand 27. juni 2024 kl.2138 #397584 (#397583) Vist 883 ganger Likt av 1
|
Single point of failure-JA Arne Aaeng 27. juni 2024 kl.2226* #397591 (#397584) Vist 894 ganger
|
Om Tretten-ulykken Sven Pran 27. juni 2024 kl.2256 #397593 (#397591) Vist 885 ganger
|
Åsta - ikke Tretten Sven Pran 27. juni 2024 kl.2311 #397596 (#397593) Vist 891 ganger
|
Single point of failure-JA? Bjørn Halling 27. juni 2024 kl.2327* #397603 (#397591) Vist 905 ganger
|
Single point of failure-JA? Herman 28. juni 2024 kl.1143 #397619 (#397603) Vist 750 ganger
|
Systemenes sårbarhet Erik W J 28. juni 2024 kl.1200 #397623 (#397603) Vist 772 ganger
|
Single point of failure-JA? Bjørn Olav Jensen 28. juni 2024 kl.1217 #397627 (#397603) Vist 761 ganger
|
Single point of failure-JA? Erik W J 28. juni 2024 kl.1246 #397629 (#397627) Vist 790 ganger
|
Single point of failure Jan Arne Rødland 28. juni 2024 kl.1258* #397630 (#397629) Vist 780 ganger
|
Single point of failure-JA? Ole Bendik 28. juni 2024 kl.1516* #397637 (#397629) Vist 752 ganger
|
Single point of failure-JA? Erik W J 28. juni 2024 kl.1826 #397650 (#397637) Vist 729 ganger
|
Single point of failure-JA? Ole Bendik 28. juni 2024 kl.1839 #397651 (#397650) Vist 721 ganger
|
Single point of failure-JA? Erik W J 28. juni 2024 kl.1851 #397652 (#397651) Vist 725 ganger
|
Single point of failure-JA? Herman 29. juni 2024 kl.0817 #397683 (#397652) Vist 590 ganger
|
Endringer Bjørn Halling 29. juni 2024 kl.1301 #397685 (#397629) Vist 576 ganger
|
Endringer Jan Arne Rødland 29. juni 2024 kl.1752* #397689 (#397685) Vist 515 ganger
|
Det beste blir det godes fiende Svein Sando 29. juni 2024 kl.2208 #397700 (#397689) Vist 499 ganger
|
Det beste blir det godes fiende Bjørn Halling 29. juni 2024 kl.2242 #397705 (#397700) Vist 507 ganger
|
Det beste blir det godes fiende Erik W J 30. juni 2024 kl.0043 #397717 (#397705) Vist 485 ganger
|
Lokomotivførerforbundet får nok rett DCHalvorsen 30. juni 2024 kl.0837 #397721 (#397717) Vist 444 ganger
|
Det beste blir det godes fiende Stein Jaksjø 30. juni 2024 kl.1436 #397758 (#397705) Vist 413 ganger
|
Det beste blir det godes fiende Erik W J 30. juni 2024 kl.1717 #397765 (#397758) Vist 388 ganger
|
Det beste blir det godes fiende Erik W J 30. juni 2024 kl.1719 #397767 (#397758) Vist 378 ganger
|
Endringer - Østre Linje, Godstog Jørgen Nøkleby 29. juni 2024 kl.2259 #397707 (#397685) Vist 495 ganger
|
Endringer - Østre Linje, Godstog Carl Fredrik Tjeransen 30. juni 2024 kl.2320 #397783 (#397707) Vist 335 ganger
|
Endringer - Østre Linje, Godstog Erik W J 30. juni 2024 kl.2325 #397784 (#397783) Vist 330 ganger
|
Endringer - Østre Linje, Godstog Carl Fredrik Tjeransen 1. juli 2024 kl.1002 #397791 (#397784) Vist 246 ganger
|
Endringer - Østre Linje, Godstog Erik W J 1. juli 2024 kl.1040 #397793 (#397791) Vist 230 ganger
|
Endringer - Østre Linje, Godstog Roar 1. juli 2024 kl.1053 #397794 (#397791) Vist 233 ganger
|
Single point of failure-JA? Jørgen Nøkleby 28. juni 2024 kl.1329 #397631 (#397603) Vist 774 ganger
|
Single point of failure-JA? Bjørn Halling 28. juni 2024 kl.1432 #397636 (#397631) Vist 760 ganger
|
GSM-R Bjørn Steinar Rekstad 28. juni 2024 kl.1929 #397657 (#397636) Vist 726 ganger
|
GSM-R Erik W J 28. juni 2024 kl.2030 #397659 (#397657) Vist 717 ganger
|
GSM-R Ole Bendik 28. juni 2024 kl.2105 #397662 (#397659) Vist 725 ganger
|
FRMCS - Fremtidig togkommunikasjonssystem for jernbane Henrik Engum Pedersen 30. juni 2024 kl.1709 #397764 (#397662) Vist 382 ganger
|
Single point of failure-JA? Herman 30. juni 2024 kl.1538 #397763 (#397631) Vist 363 ganger
|