Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Plattform

Det beste blir det godes fiende

Startinnlegget har emnet «Det var da ikke måte på...»

Svar på innlegg #397700

Skribent: Bjørn Halling
Skrevet: 29. juni 2024 kl.2242
#397705 vist 477 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Det er mitt bestemte inntrykk at det største problemet med store og komplekse datasystemer som utvikles for det offentlige, ikke er systemene i seg selv, men at stat eller kommune som kunde involverer seg alt for mye underveis, og at kravene endres underveis i prosjektet. Det fører til betydelig økt arbeidsmengde, at konsekvensene av endringene ikke alltid er oversiktlige, at kostnadene øker, og at det blir uenighet om hvem-som-skal-betale-hva. Og tiden går....

Jeg har selv opplevd tilsvarende i store prosjekter, riktignok ikke mot stat eller kommune: Vi gir en pris, og inngår etterhvert en kontrakt, ut fra en spesifikasjon, som vi som regel har hatt rimelig god tid til å vurdere konsekvensene av. Men så - et stykke ut i prosjektet - kommer driftsavdelingen inn med et sett endrede krav, og de har ofte liten eller ingen forståelse for kostnader. Hvis ikke leverandørens prosjektleder er svært restriktiv med å påta seg slike endringer, så kommer prosjektet fort ut å kjøre, både teknisk, fremdriftsmessig og økonomisk. Med staten som kunde blir det ofte vanskelig å stå imot slike krav, men til syvende og sist rammer det både kunde og leverandør.

Så kan vi heller ikke se bort fra fagforeningenes krav i slike situasjoner. "Konsulenter" er pyton, de sitter med bena på bordet, kan ingenting, og fakturerer 3.000 kroner pr. time. "Egne ansatte" er tingen! Det dette i stedet fører til, er at spisskompetansen forsvinner, og med den sjansene for å oppnå gode resultater.

"Offentlige innkjøpsregler" har vi hørt om. Et mere ekstremt tilfelle hvor disse reglene rammet prosjektet, var det felles billettsystemet for NSB og Oslo Sporveier. Nå husker jeg ikke rekkefølgen her, men jeg mener det var slik at NSB kjøpte inn et system, som de fikk til å virke. Så skulle Oslo sporveier handle, de utlyste et anbud i henhold til gjeldende anskaffelsesregler, og et ANNET FIRMA enn det NSB hadde valgt, fikk kontrakten. I forkant av dette burde noen alarmklokker ha ringt - svært kraftig - men det gjorde de ikke. Resultatet var at de to systemene ALDRI fungerte sammen på en tilfredsstillende måte.

Om disse problemstillingene er relevante, i forhold til utvikling og produksjon av ERTMS - systemene vet jeg ikke, sannsynligvis er den ikke det. Forhåpentligvis er det private selskaper som har fått gode spesifikasjoner å jobbe etter. Men uansett er det systemer fra flere leverandører som skal fungere sammen, at det kan by på utfordringer, er det neppe noen tvil om.

Utskriftsvennlig

Konteksten

Det var da ikke måte på... ·42 Ø.K.Faye 27. juni 2024 kl.0912* #397534 Vist 1189 ganger Likt av 1
Det var da ikke måte på... Ståle Ualand 26. juni 2024 kl.2236 #397538 (#397534) Vist 1109 ganger
Single point of failure. Herman 27. juni 2024 kl.1507 #397563 (#397534) Vist 932 ganger
  Single point of failure. Ståle Ualand 27. juni 2024 kl.1954 #397573 (#397563) Vist 849 ganger
    Single point of failure. Arne Aaeng 27. juni 2024 kl.2121 #397583 (#397573) Vist 875 ganger Likt av 2
      Single point of failure. Ståle Ualand 27. juni 2024 kl.2138 #397584 (#397583) Vist 857 ganger Likt av 1
        Single point of failure-JA Arne Aaeng 27. juni 2024 kl.2226* #397591 (#397584) Vist 868 ganger
          Om Tretten-ulykken Sven Pran 27. juni 2024 kl.2256 #397593 (#397591) Vist 859 ganger
            Åsta - ikke Tretten Sven Pran 27. juni 2024 kl.2311 #397596 (#397593) Vist 865 ganger
          Single point of failure-JA? Bjørn Halling 27. juni 2024 kl.2327* #397603 (#397591) Vist 879 ganger
            Single point of failure-JA? Herman 28. juni 2024 kl.1143 #397619 (#397603) Vist 724 ganger
            Systemenes sårbarhet Erik W J 28. juni 2024 kl.1200 #397623 (#397603) Vist 744 ganger
            Single point of failure-JA? Bjørn Olav Jensen 28. juni 2024 kl.1217 #397627 (#397603) Vist 735 ganger
              Single point of failure-JA? Erik W J 28. juni 2024 kl.1246 #397629 (#397627) Vist 764 ganger
                Single point of failure Jan Arne Rødland 28. juni 2024 kl.1258* #397630 (#397629) Vist 754 ganger
                Single point of failure-JA? Ole Bendik 28. juni 2024 kl.1516* #397637 (#397629) Vist 726 ganger
                  Single point of failure-JA? Erik W J 28. juni 2024 kl.1826 #397650 (#397637) Vist 703 ganger
                    Single point of failure-JA? Ole Bendik 28. juni 2024 kl.1839 #397651 (#397650) Vist 695 ganger
                      Single point of failure-JA? Erik W J 28. juni 2024 kl.1851 #397652 (#397651) Vist 699 ganger
                        Single point of failure-JA? Herman 29. juni 2024 kl.0817 #397683 (#397652) Vist 564 ganger
                Endringer Bjørn Halling 29. juni 2024 kl.1301 #397685 (#397629) Vist 550 ganger
                  Endringer Jan Arne Rødland 29. juni 2024 kl.1752* #397689 (#397685) Vist 488 ganger
                    Det beste blir det godes fiende Svein Sando 29. juni 2024 kl.2208 #397700 (#397689) Vist 470 ganger
                      Det beste blir det godes fiende Bjørn Halling 29. juni 2024 kl.2242 #397705 (#397700) Vist 478 ganger
                        Det beste blir det godes fiende Erik W J 30. juni 2024 kl.0043 #397717 (#397705) Vist 456 ganger
                          Lokomotivførerforbundet får nok rett DCHalvorsen 30. juni 2024 kl.0837 #397721 (#397717) Vist 416 ganger
                        Det beste blir det godes fiende Stein Jaksjø 30. juni 2024 kl.1436 #397758 (#397705) Vist 385 ganger
                          Det beste blir det godes fiende Erik W J 30. juni 2024 kl.1717 #397765 (#397758) Vist 357 ganger
                          Det beste blir det godes fiende Erik W J 30. juni 2024 kl.1719 #397767 (#397758) Vist 350 ganger
                  Endringer - Østre Linje, Godstog Jørgen Nøkleby 29. juni 2024 kl.2259 #397707 (#397685) Vist 467 ganger
                    Endringer - Østre Linje, Godstog Carl Fredrik Tjeransen 30. juni 2024 kl.2320 #397783 (#397707) Vist 308 ganger
                      Endringer - Østre Linje, Godstog Erik W J 30. juni 2024 kl.2325 #397784 (#397783) Vist 303 ganger
                        Endringer - Østre Linje, Godstog Carl Fredrik Tjeransen 1. juli 2024 kl.1002 #397791 (#397784) Vist 219 ganger
                          Endringer - Østre Linje, Godstog Erik W J 1. juli 2024 kl.1040 #397793 (#397791) Vist 203 ganger
                          Endringer - Østre Linje, Godstog Roar 1. juli 2024 kl.1053 #397794 (#397791) Vist 206 ganger
            Single point of failure-JA? Jørgen Nøkleby 28. juni 2024 kl.1329 #397631 (#397603) Vist 748 ganger
              Single point of failure-JA? Bjørn Halling 28. juni 2024 kl.1432 #397636 (#397631) Vist 734 ganger
                GSM-R Bjørn Steinar Rekstad 28. juni 2024 kl.1929 #397657 (#397636) Vist 700 ganger
                  GSM-R Erik W J 28. juni 2024 kl.2030 #397659 (#397657) Vist 691 ganger
                    GSM-R Ole Bendik 28. juni 2024 kl.2105 #397662 (#397659) Vist 699 ganger
                      FRMCS - Fremtidig togkommunikasjonssystem for jernbane Henrik Engum Pedersen 30. juni 2024 kl.1709 #397764 (#397662) Vist 356 ganger
              Single point of failure-JA? Herman 30. juni 2024 kl.1538 #397763 (#397631) Vist 337 ganger

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 1.02 sek
I dag 2381 treff på forum10, og 74463495 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13068 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.