Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Trikken

HaWa-vognenes problemer

Startinnlegget har emnet «Flere SL95 ut av trafikk»

Svar på innlegg #397740

Skribent: Kjetil Ryen
Skrevet: 30. juni 2024 kl.1128
#397743 vist 434 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Da HaWa-vognene ble levert var det fortsatt materiellmangel i Tyskland og motorene fra Siemens fikk dårlig isolasjonsmateriale. Motorene havarerte derfor i trafikken og måtte vikles om i vikleriet på Homansbyen.

Siemens syntes nok at deres rykte stod på spill så de tilbød Oslo Sporveier en kompensasjon for de dårlige motorene og det ble det elektriske utstyret til Bærumsbanens vogn 401 (den første "jeep"). Det var to kontrollere, motstander og fire motorer. Når dette utsyret ble gitt til Oslo Sporveier ver jeg ikke, men det kan ha ligget på Homansbyen en stund før noen fikk idéen til å bruke den på den første selvbyggede Kolsåsbanevogn, eller det kan ha vært kontakt mellom Siemens og sporveiene slik at utsyret ble tilpasset til 401. En av de mange ting jeg aldri spurte Ingeniør Tor Lund om. Han hadde vokst opp på Homansbyen verksted der hans far var formann. Jeg mener Tor lUnd gikk av med pensjon rundt 1987 og var han 70 år gammel da, var han syv år da HaWa-vognene ble levert.

Det var Tor Lund som fortalte meg om de dårlige Siemens-motorene på HaWa-vognene og fortalte om kompensasjonen fra Siemens. Tor Lund var mye belastet i arbeidet på Ryen da han ansvarlig for alle lavspenningsanleggene i vognhaller og verksteder. Han fikk derfor svært mange oppdrag om moderniseringer av sikringsskap i hallene og koblingsskap og motorvern på verkstøymaskinene. Jeg prøvde derfor ikke å fortyrre han, men ejg angrer jo på det i dag selvsagt, han var et funn av informasjon som jeg kunne høstet mye mere fra.

Utskriftsvennlig

Konteksten

Flere SL95 ut av trafikk ·27 Roar 29. juni 2024 kl.1823* #397691 Vist 502 ganger
169 og 172 Casper Hagen Schneider 29. juni 2024 kl.1907 #397693 (#397691) Vist 462 ganger
  172 Roar 29. juni 2024 kl.2056* #397697 (#397693) Vist 455 ganger
    18 år og skrotes, 172 er Oslos dårligste sporvognsinvestering noensinne! Kjetil Ryen 30. juni 2024 kl.0952* #397730 (#397697) Vist 435 ganger
      171 og 172 Roar 30. juni 2024 kl.1002* #397731 (#397730) Vist 429 ganger
        Da ble vel 171 og 172 gratis levert da kanskje? Kjetil Ryen 30. juni 2024 kl.1045 #397737 (#397731) Vist 415 ganger
          Da ble vel 171 og 172 gratis levert da kanskje? Roar 30. juni 2024 kl.1059* #397738 (#397737) Vist 421 ganger
            Da ble vel 171 og 172 gratis levert da kanskje? Kjetil Ryen 30. juni 2024 kl.1109 #397741 (#397738) Vist 420 ganger
      Flere SL95 ut av trafikk Erik W J 30. juni 2024 kl.1002 #397732 (#397730) Vist 419 ganger
        SL95 - Oslos dårligste trikkeleveranse noensinne Kjetil Ryen 30. juni 2024 kl.1205* #397739 (#397732) Vist 424 ganger
          SL79 - Oslos dårligste trikkeleveranse noensinne Jan Arne Rødland 30. juni 2024 kl.1105 #397740 (#397739) Vist 430 ganger
            SL 95 og SL79 Roar 30. juni 2024 kl.1125 #397742 (#397740) Vist 430 ganger
              SL95 selvsagt - rettet! Kjetil Ryen 30. juni 2024 kl.1130 #397744 (#397742) Vist 420 ganger
            HaWa-vognenes problemer Kjetil Ryen 30. juni 2024 kl.1128 #397743 (#397740) Vist 435 ganger
              HaWa Roar 30. juni 2024 kl.1151* #397747 (#397743) Vist 430 ganger
              D-vognene Erik W J 30. juni 2024 kl.1314 #397751 (#397743) Vist 402 ganger
              HaWa-vognenes problemer Rune Kjenstad 2. juli 2024 kl.1422 #397848 (#397743) Vist 30 ganger
                HaWa-vognenes problemer Erik W J 2. juli 2024 kl.1438 #397851 (#397848) Vist 29 ganger
        Ansaldos leveranser til Skandinavia DCHalvorsen 30. juni 2024 kl.1134 #397745 (#397732) Vist 432 ganger Likt av 1
          Ansaldos leveranser til Skandinavia Roar 30. juni 2024 kl.1140* #397746 (#397745) Vist 424 ganger
          Ansaldos leveranser til Skandinavia Erik W J 30. juni 2024 kl.1320 #397752 (#397745) Vist 405 ganger
            Ansaldos leveranser til Skandinavia - Ikke glem Københavns Metro Terje Andersen 30. juni 2024 kl.1726* #397769 (#397752) Vist 404 ganger
              Ansaldos leveranser til Skandinavia - Ikke glem Københavns Metro Erik W J 30. juni 2024 kl.1736 #397770 (#397769) Vist 410 ganger
                Ansaldos leveranser til Skandinavia - Ikke glem Københavns Metro Terje Andersen 30. juni 2024 kl.2022* #397773 (#397770) Vist 410 ganger
                  Ansaldos leveranser til Skandinavia - Ikke glem Københavns Metro Erik W J 30. juni 2024 kl.2030 #397777 (#397773) Vist 388 ganger
                    Metrosystemet og deres tog Terje Andersen 30. juni 2024 kl.2300 #397781 (#397777) Vist 359 ganger
                      Hitachi Rail Italia/Ansaldo Terje Andersen 1. juli 2024 kl.1312* #397790 (#397781) Vist 315 ganger

= Forstørr bildet |

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.24 sek
I dag 12922 treff på forum10, og 74474036 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13069 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.