Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Plattform Trikken

Bærumsbanen 100 år i dag

Skribent: Erik W J
Skrevet første gang: 1. juli 2024 kl.1224
*Endret: 1. juli 2024 kl.1244
#397796 vist 388 ganger
Innlegget er likt av 17

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Bærumsbanens historie er jeg i ferd med å skrive, men har ikke lenger noe håp om å få ut noen bok i jubileumsåret. Bærumsbanens arkiv er i Oslo byarkiv. Siden nyttår har det vært vanskelig og etter hvert umulig å få tilgang pga. en lett absurd situasjon med heisene i arkivet.

Her har jeg imidlertid skrevet litt for allmennheten om hvordan det hele startet:

forstørrt253609-Bekkestuastasjon1924-NarveSkarpmoen.jpg

Bekkestua
 1924
foto: Narve Skarpmoen


Den 1. juli 1924 åpnet den første forstadsbanen inn i Bærum - til Bekkestua. Allerede den 3. november samme år ble banen forlenget til Haslum og med verksted, vognhall og administrasjon på Avløs. Endepunktet i andre enden var Jernbanetorvet i de tre første årene - deretter Athenæum ved Wessels plass. På første nyttårsdag 1930 ble Bærumsbanen forlenget til Kolsås.

Kristiania elektriske Sporvei - også kalt «blåtrikken» - hadde åpnet sporvei til Lilleaker i 1919. "Blåtrikken" hadde konsesjon for å drive bytrikk i Kristiania og som ville gå ut i 1924. Selskapet ønsket sannsynligvis derfor å satse i retning Bærum. Der brukte kommunen store summer på tiltak for arbeidsløse. Nå så en mulighet for sysselsetting ved å bygge bane.

I Bærum ville en helst ha en bane som kunne kobles til Holmenkolbanens tunnel, men forlengelsen av Lilleakerbanen var det eneste alternativet som kunne realiseres raskt og få mange arbeidsledige i arbeid - og slik ble det.

Etter litt departemental somling kunne en først i slutten av mars 1922 starte anlegget med mange mann i arbeid. Til anlegget ble det også leid inn et av jernbanens damplokomotiver - for øvrig et lokomotiv fra 1875 og som i dag står på jernbanemuseet på Hamar.

Det ble fylling over Lysakerelven, som i stedet ble ført gjennom en 73 meter lang tunnel på Bærums-siden. Opp mot Jar var det banen som skulle gå i tunnel, men der var fjellet for dårlig - det ble en dyp skjæring i stedet. Opprinnelig skulle også banen gå på Grav-siden av Jarmyra, men der var grunnforholdene for dårlige. Det var de også på den andre siden skulle det vise seg - i slutten av august forsvant sporet i dypet ved Tjernsrud.

Den midlertidige endestasjonen ble ved Presterud, som departementet ikke ville godta som navn på stasjonen. Det ble Bekkestua - et navn knapt noen på den tiden hadde noe forhold til, men det skulle endre seg.

A/S Kristiania elektriske Sporvei var fortsatt navnet på selskapet, men de føyde til Bærumsbanen i parentes. Ti år senere ble navnet A/S Bærumsbanen. Selskapet eksisterte frem til 1971, men var i hovedsak eid av Oslo Sporveier siden 1934.

På Lilleakerbanen ble det kjørt med ombygde gamle bytrikker, men til Bærumsbanen ble det etter anbudskonkurranse kjøpt 24 nye vogner fra Tyskland - 12 motorvogner og 12 tilhengere. Vognene var til å begynne med hvitmalte med et koksgrått magebelte. På siden stod det Bærumsbanen i gullbokstaver.

Oslo var lite interessert i å ha trikker fra nabokommunene inn i gatene og begrenset i tillegg vognenes lengde til 12 meter. Bærumsbanens vogner skulle også bort ifra gatene innen fem år - senere forlenget til ti år. Gjennomføringen drøyde imidlertid til 1942 med ny bane mellom Sørbyhaugen og Jar. Fra da av snudde de fleste av Lilleakerbanens lyseblå trikker på Jar, mens de mørkeblå vognene på Kolsåsbanen trafikkerte mellom Nationaltheatret og Kolsås.

forstørrt253610-BBnr5-Bekkestua-Skarpmoen1924_.jpg

Før banen kom til Avløs i november måtte vognene oppstalles under åpnen himmel ved Bekkestua.
BærumsB: A1 (mvg) nr. 5
Bekkestua
 1924
foto: Narve Skarpmoen

Så får det være nok historie for denne gang.

Utskriftsvennlig

Konteksten

Bærumsbanen 100 år i dag ·2 Erik W J 1. juli 2024 kl.1244* #397796 Vist 389 ganger Likt av 17
Bærumsbanen 100 år i dag Stein Olav Hohle 2. juli 2024 kl.1951 #397873 (#397796) Vist 158 ganger Likt av 1

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.10 sek
I dag 14086 treff på forum10, og 74498134 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13071 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.