Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Plattformen    

87 vogn Onsøy st ·39 Jan Erik Hole 1. juli 2024 kl.0442 #397786 Vist 1033 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Lenke: https://digitaltmuseum.no/011015145020/lokaltoget-moss-sarpsborg-ca-1955-skinnebuss-dieseldrevet-skinnebussen

Diesel Nils Chr Hagen 1. juli 2024 kl.1018 #397792 (#397786) Vist 883 ganger Lik innlegget
 

Meget interessant bilde, som kom som bestilt til noe jeg akkurat holder på med. Når var det man begynte med BM65 og styrevogn av tre her?

  87a-vogn Onsøy st H. Lindholm 1. juli 2024 kl.1633* #397798 (#397792) Vist 867 ganger Lik innlegget
 

Mange interessante detaljer, blant annet de opprinnelige baklampene og ekstratogsignalene, begge av båtlanternetypen.

    87 vogn Onsøy st Nils Chr Hagen 1. juli 2024 kl.1458 #397804 (#397798) Vist 824 ganger Lik innlegget
 

Kan det ut fra detaljene bekreftes at året er 1955?

      87-vogn på Onsøy Per H 2. juli 2024 kl.0823 #397830 (#397804) Vist 686 ganger Lik innlegget
 

Jeg syns vognen ser tilnærmet ny ut (194x), men den kan jo være nyrevidert. Vanskelig å anslå alderen på konduktøren, men han var født i 1898 (kilde: "De norske jernbaner og deres personale").

Nå har jeg ikke finlest "Tog til alle tider", men jeg fant i farten ikke noe om bruk av type 87 på vestre linje.

        87 vogn Onsøy st Bjørn Halling 2. juli 2024 kl.1127 #397835 (#397830) Vist 650 ganger Lik innlegget
 

87a - vognene var levert i 1941, b - vognene i 1952.

          87 vogn Onsøy st Svein Sando 2. juli 2024 kl.1147 #397836 (#397835) Vist 649 ganger Lik innlegget
 

Og er dette 87a eller b? Antagelig a som var litt mer kantete enn b.

Så er det de hvite stiplingene langs plattformkanten. Slike kom med blendingen under 2.VK. Kan de ha holdt seg så friske helt til 1955?

Når det gjelder at 87 på Vestre linje er ikke er omtalt i Tog til alle tider, så er det vel ikke alle detaljer selv den boka har fått med seg. Dette kan også ha vært en prøve eller et unntak. Normalt setter man ikke inn dieselmateriell på elektrifisert bane, men det kan jo ha vært under vente av elektriske sett.

            87 vogn Onsøy st Erik W J 2. juli 2024 kl.1151 #397838 (#397836) Vist 653 ganger Lik innlegget
 

Dette er en 87a - nokså stor forskjell mellom a og b i utførelse.

            87 vogn Onsøy st H. Lindholm 2. juli 2024 kl.1201 #397839 (#397836) Vist 646 ganger Lik innlegget
 

At det er en 87a sees bl.a. på vinduene med rettvinklede hjørner og det skrå sidevinduet ved førerplassen.
87b ble så vidt jeg vet levert med sluttsignaler på sidene og ekstratogsignaler innebygget under luftinntaket, det har ikke denne vognen.

          87 vogn Onsøy st Erik W J 2. juli 2024 kl.1150 #397837 (#397835) Vist 657 ganger Lik innlegget
 

Å kjøre diesel under kontaktledning tror jeg var bannlyst under okkupasjonen - drivstoffet var nok prioritert annerledes. Slike lokaltog var vel heller ikke prioriterte på den tiden.

På plattformkanten ser vi hvite felt fra mørkleggingstiden, men de ser langt ifra nymalte ut. Jeg vil tro at dette er en nyrevidert vogn som normalt gikk på Østre linje, men som også hadde en tur mellom Sarpsborg og Moss. I grafisk rute fra 1955 ser jeg togparet 2908-2909 som kan passe med dette.

            87 vogn Onsøy st Terje Andersen 2. juli 2024 kl.1235 #397841 (#397837) Vist 653 ganger Lik innlegget
 

Jeg tror Erik er inne på noe her. En vogn som kanskje gikk primært på søndre del av østre linje med basis i Sarpsborg. Og som kanskje gikk en slengertur til Moss, eller som skulle til Oslo for ettersyn eller vedlikehold.

Terje

              87 vogn Onsøy st Erik W J 2. juli 2024 kl.1318 #397844 (#397841) Vist 658 ganger Lik innlegget
 

I en film om elektrifiseringen av Østre linje ser vi tog med type 87 før elektrifiseringen. En av NSB-bussjåførene på Drøbak-Ås-Ski fortalte at han hadde hatt tjeneste som billetør i en 87-vogn mellom Ski og Askim. Om det var ordinært vet jeg ikke.

Ordningen med at materiellet på Østre linje dekket de lokale togene mellom Sarpsborg og Moss fortsatte også etter elektrifiseringen. De gikk med 65-materiell med motorvognen nærmest Moss. Dette fortsatte de med til 1982 eller 1983.

                87 vogn Onsøy st DCHalvorsen 2. juli 2024 kl.1425 #397849 (#397844) Vist 644 ganger Lik innlegget
 

Jeg vet sannelig ikke hvor mye motorvogndrift det var på Østre linje før elektrifiseringen. Søkt litt fram og tilbake i avisarkivene. Et treff i 1949 sier helt tydelig at det ikke brukes motorvogner på banen.

I 1953 har en journalist vært i Sverige og sett de nye motorvognene som SJ får levert (Y6?) og mener at slike må passe ypperlig på Østre linje. Det hadde han neppe ment dersom type 87 gikk der allerede.

I 1955 blir det satt opp et nytt tog mellom Oslo og Rakkestad med retur om formiddagen. Det poengteres sterkt at dette kjøres med dieselmateriell, og kun kan kjøres med slikt materiell fordi settet ellers står ledig i Oslo på den tiden. Det er Valdresbanens motorvognsett som brukes, ventelig type 86.

Da banen åpnes for elektrisk drift, gjøres det et stort poeng ut av at de reisende nå må venne seg til motorvogner, og at det kommer til å bli en stor forbedring (les: i forhold til damptogene).

Det er ingen avisoppslag fra 1945 til 1958 som sier noe om nytt materiell på Østre linje. Avisene var normalt påpasselige med slik omtale, og ikke minst var NSB selv høyt ute i pressen og fortalte om det.

                  87 vogn Onsøy st Erik W J 2. juli 2024 kl.1430* #397850 (#397849) Vist 639 ganger Lik innlegget
 

I de siste rutene for Østre linje var det noen tog med skinnebussymbol.

I filmen om elektrifiseringen av Østre linje ser vi både type 87 og et motorvognsett av type 86. Det var i tillegg til damptog - hovedsakelig type 27 om jeg ikke husker feil.

                    87 vogn Onsøy st DCHalvorsen 2. juli 2024 kl.1448 #397852 (#397850) Vist 634 ganger Lik innlegget
 

Ja, det er jo utvilsomme bevis. Vi kan jo ikke se bort fra at det kom noe ledig dieselmateriell til Oslo distrikt etter elektrifiseringen av Jærbanen i 1956 og den samtidige elektrifiseringen av Vestfoldbanen.

                65/67 på Vestre linje Roar 2. juli 2024 kl.1537* #397854 (#397844) Vist 589 ganger Lik innlegget
 

På slutten til og fra Fredrikstad. En daglig avgang. Slutt ved ruteendringen våren 1983.

                87 vogn Onsøy st Terje Andersen 2. juli 2024 kl.1619* #397856 (#397844) Vist 575 ganger Lik innlegget
 

Hva jeg synes er litt merkelig med bildet er at det blir tatt et gruppebilde av lokfører og konduktør foran materiellet med lukkede dører inn til vogna.

Jeg var mye ut og kjørte med far i siste halvdel av 1950-tallet og første halvdel av 1960-tallet, men jeg kan aldri huske at togpersonalet forlot toget samlet ved en plattform med lukkede dører til toget. Det synes meg å være litt rart.

Her kan det se ut som det kan være en person til i toget, men det er litt usikkert for meg.

Jeg lurer heller på om dette kan ha vært ved en annen anledning, f.eks. en inspeksjonstur til Onsøy etter reparasjon av sporet etter kvikkleireras. 2. og 12.mars 1960 gikk det kvikkleireskred ved Onsøy stasjon. Raset skjedde pga opplag av pukk og sviller ved stasjonen. Banen oppgis å ha være stengt i 10 dager.

Når jeg har sagt det, kan jeg også si at jeg har sjekket Østfoldbanens grafiske ruter for året 1966/67 og der finnes et togpar 2902/2903 Sarpsborg - Moss Sarpsborg, avgang Sarpsborg 05.30 og ankomst Sarpsborg på returen kl 08.09. Toget har korrespondanse med tog til og fra Oslo i Moss. Og dette togparet gir tidligste forbindelse mellom Østfoldbyene og Oslo om morgenen og må ha vært besørget av lokalt stasjonert motorvogn tenker jeg.

Men det var ikke i 1966 så mange andre lokale tog på Vestre linje på strekningen Sarpsborg - Moss i den ruteplanen, og Østre linje ble elektrifisert i 1958.

Terje

                  87 vogn Onsøy st Erik W J 2. juli 2024 kl.1724* #397861 (#397856) Vist 572 ganger Lik innlegget
 

Nå er informasjonen som følger med bildet svært konkret på at det dreier seg om et tog mellom Moss og Sarpsborg, at det er en bestemt konduktør og at det er tatt ca. 1955. Bildet har vært gjengitt i en avisartikkel fra 1990 - se lenke.

I 1955 gikk det et togpar 2908-2909 Sarpsborg-Moss-Sarpsborg. Etter å ha sett nærmere på ruten er det nok ikke knyttet til Østre linje, men en turnering som ellers innebærer lokale tog mellom Sarpsborg og Grønli.

Lenke: Artikkel i Fredrikstad Blad 8. september 1990

                    87 vogn Onsøy st DCHalvorsen 2. juli 2024 kl.1747 #397864 (#397861) Vist 562 ganger Lik innlegget
 

Joda, ingen tvil om at togene 2902-2903 var en del av lokaltrafikken Sarpsborg-Grønli.

Under et utsnitt fra grafisk rute for 1955.

forstørrt253627-Skjermbilde2024-07-02173925.jpg

Grafisk rute 1955
foto: -
                      87 vogn Onsøy st Erik W J 2. juli 2024 kl.1758 #397865 (#397864) Vist 584 ganger Lik innlegget
 

Etter lyset å dømme er det nok mer sannsynlig at det er togparet 2908-2909 vi ser på bildet - 2909 gikk fra Moss 15.05 med stopp på Onsøy 15.39.

                        87 vogn Onsøy st DCHalvorsen 2. juli 2024 kl.1825 #397867 (#397865) Vist 586 ganger Lik innlegget
 

Da får vi illustrere resten av driftsdøgnet på strekningen Moss-Sarpsborg i 1955. Ikke noe å si på togtilbudet den gang, men i avisene klaget NSB fælt på busskonkurranse mellom Sarpsborg og Fredrikstad.

forstørrt253628-Skjermbilde2024-07-02182201.jpg

Grafisk rute 1955
foto: -
                          87-vogn Onsøy st. Per H 3. juli 2024 kl.1019 #397904 (#397867) Vist 366 ganger Lik innlegget
 

Hvordan passet rutetidene for togene 2908-2909 med bruk av samme vogn på Østre linje?

                            87 vogn Onsøy st Erik W J 3. juli 2024 kl.1144 #397910 (#397904) Vist 360 ganger Lik innlegget
 

Det ser ikke ut til at det er noe felles bruk av materiell på Østre og Vestre linje på denne tiden. Noe stort behov for utskifting av materiell for å komme på verksted var det vel heller ikke på den tiden - mye ble jo ordnet i lokstallene.

                  87 vogn Onsøy st DCHalvorsen 2. juli 2024 kl.1731* #397862 (#397856) Vist 575 ganger Lik innlegget
 

Det er jo et godt spørsmål hvorfor bildet er tatt. Hvis det var ett eller annet befaringstog, er det mulig at en eller annen sjefsinspektør også ville være med.

Du nevner togene 2902/2903. Det er et tog som også ble kjørt de foregående årene, og jeg antar at togets fremste oppgave var å bringe arbeidsfolk til fabrikkene i Moss. I Rutebok for Norge, rutetermin 1966-67 er dette toget ikke merket med skinnebussymbol, og følgelig gikk det nok ikke med type 87. RfN er på denne tiden påpasselig mer å merke tog som har begrenset bagasjeplass.

                    87 vogn Onsøy st Terje Andersen 2. juli 2024 kl.1904 #397871 (#397862) Vist 544 ganger Lik innlegget
 

Nei i Rutetermin 66/67 var det nok ingen Type 87 verken på Østre eller Vestre linje av Østfoldbanen. Østre linje ble åpnet for elektrisk drift høsten 1958.

Men den første perioden var det slik at en del tog fikk tilnærmet mateopplegg med mindre kapasitetssterkt materiell den første strekningen ut fra Sarpsborg. Da ville det ikke være urimelig om man hadde et tilsvarende opplegg i banens damptid med «Skinnebuss» Sarpsborg - Rakkestad eller Sarpsborg - Mysen.

Terje

                      Motorvognen Pædda og jernbaneinteriører fra Østfold DCHalvorsen 2. juli 2024 kl.1952 #397874 (#397871) Vist 532 ganger Lik innlegget
 

Et søk i avisarkivet på Nasjonalbiblioteket med søkeord "Pædda" gir mange treff og mye interessant stoff om lokaltogene, både på Østre og Vestre linje, inkludert "Padda" på Solbergfossbanen.

Her er det bare til å bla seg nedover og lese

Lenke: Søk i avisarkivet på Pædda

                      87 vogn Onsøy st Erik W J 2. juli 2024 kl.2327 #397889 (#397871) Vist 412 ganger Lik innlegget
 

Frem til 30-tallet gikk det lokaltrafikk Sarpsborg-Ise. Etter krigen ser det ikke ut til at det var tilsvarende lokaltrafikk mellom Sarpsborg og Østre linje.

                  87 vogn Onsøy st H. Lindholm 2. juli 2024 kl.1852* #397866 (#397856) Vist 568 ganger Lik innlegget
 

"Hva jeg synes er litt merkelig med bildet er at det blir tatt et gruppebilde av lokfører og konduktør foran materiellet med lukkede dører inn til vogna. "

Vognen står i en kurve med betydelig overhøyde. Da går dørene på en 87-vogn igjen av seg selv.

                    Dørene og mulig anledning Terje Andersen 2. juli 2024 kl.1917* #397872 (#397866) Vist 557 ganger Lik innlegget
 

Det som Helge sier kan være en forklaring. Men uansett litt uvanlig at personalet forlater toget for å ta et oppstilt bilde på utsiden av toget. Men det kan også ha en naturlig forklaring, f.eks at begge personene fylte runde år i nær framtid og noen derfor NSB lokalt eller fagforeninger ønsket å ta et fellesbilde.

Terje

                87 vogn Onsøy st Hans-Ole Sveia 2. juli 2024 kl.1738* #397863 (#397844) Vist 555 ganger Lik innlegget
 

Om vi ser på distriktsfordelingen for type 87, så hadde vel Oslo distrikt ikke så mange slike vogner. Noen var der rett nok noe som nye, men det er uklart i hvor stor utstrekning disse ble brukt. Noen få vogner av typen var der 1945-1947, men ser vi på perioden etter dette, så hadde Oslo distrikt en-to vogner. En lang periode var 87.74 der og i en ikke så lang periode var 87.72 der. Det er vel sagt at type 87a en tid var brukt på Østfoldbanens Østre linje og det er vel da mulig at vogna da kan ha gått også noe fra Sarpsborg til Fredrikstad/Moss.

Type 87 i Østfold - lekkasjer fra et bokmanus DCHalvorsen 3. juli 2024 kl.0805 #397893 (#397786) Vist 369 ganger Likt av 2 Lik innlegget
 

Som sikker noen vet jobber Thor Bjerke og jeg med et bokprosjekt om motorvognene i Norge.

Her er litt av hva som så langt er kjent om bruken av type 87 på Østfoldbanene:

- En vogn ble fra 1941 satt inn i lokaltogene Sarpsborg-Fredrikstad, erstattet Cmb type 1.

- Vogn 18280 ble i mai 1945 tatt i bruk på Østre linje, Ski-Sarpsborg. Vognen kom fra Kristiansand og hadde da vedgassgenerator.

- En vogn ble i tiden 1955-1958 benyttet i et togpar Oslo-Mysen.

- Fra 1956 hadde Oslo distrikt kun en tp 87. Etter elektrifiseringen av Østre linje i 1958 ble den overført fra Mysen-toget til Solørbanen.

Årsaken til at bildet ble tatt i 1955 er kanskje at det da definitivt gikk mot slutten med type 87 i lokaltogene Sarpsborg-Frederikstad-Moss.

  87 vogn Onsøy st Svein Sando 3. juli 2024 kl.0823 #397894 (#397893) Vist 342 ganger Lik innlegget
 

- En vogn ble i tiden 1955-1958 benyttet i et togpar Oslo-Mysen.

1 vogn er nok for å forklare bildet på Onsøy i 1955.

    87 vogn Onsøy st Terje Andersen 3. juli 2024 kl.0838 #397896 (#397894) Vist 345 ganger Lik innlegget
 

Men hvorfor var den på Onsøy om den gikk Oslo - Mysen eller Sarpsborg - Fredrikstad?

Terje

      87 vogn Onsøy st DCHalvorsen 3. juli 2024 kl.0855 #397897 (#397896) Vist 355 ganger Lik innlegget
 

Nja - fram til 1956 var det flere vogner disponible for Østfoldbanen, fra 1956 kun en, og den gikk i Mysen-toget. Derfor tok de kanskje dette bildet på Onsøy i 1955 for å markere at det snart var slutt med type 87 i lokaltogene der.

Som jeg har sett i avisarkivene hadde jo "Pædda" i lokaltogene nærmest en legendestatus, og da tok man gjerne et bilde når det drog seg mot slutten.

        87 vogn Onsøy st Terje Andersen 3. juli 2024 kl.1006* #397902 (#397897) Vist 348 ganger Lik innlegget
 

Den opplistingen Dag gjorde i innlegget 3. juli kl 08.05 inneholder knapt strekningen hvor Onsøy stasjon ligger. Vogna med vedgassgenerator var vel ute av drift i 1955.

Men det er nok som Erik skriver i innlegget under at enten gjorde vogna også minst en tur daglig til Moss, eller at noen av togene Sarpsborg - Fredrikstad ble forlenget til Onsøy og snudde der. Jeg har ikke studert de grafiske ruter Dag la inn i et tidligere innlegg.

Og anledningen for oppstilt personalbilde i front av vogna kan godt være at det sang på siste verset med dens bruk Sarpsborg - Fredrikstad - Onsøy/Moss. Det virker som den ble overflyttet til bruk Mysen - Oslo, eller kanskje Mysen - Ski samme år som bildet ble tatt.

Det kan også være grunnen til at jeg aldri så noen slik vogn på Sarpsborg stasjon ved besøk hos min tante (mors søster) i Sarpsborg. Jeg kan ikke huske vi var på besøk der i 1955 eller tidligere. I barneårene ellers var vi på flere besøk til mors søster og hennes familie som bodde i Olav Haraldsson gt ikke langt fra stasjonen.

Men med kun 1 vogn i bruk var det vel mye buss for tog, om man skal trekke linjer bakover fra dagens togtilbud?

Terje

      87 vogn Onsøy st Erik W J 3. juli 2024 kl.0934 #397901 (#397896) Vist 344 ganger Lik innlegget
 

I turneringene Sarpsborg-Fredrikstad inngikk på den tiden også to turer til Moss. Det ser vi av grafisk rute.

Togene som skulle til Fredrikstad ble forlenget til Grønli (som kanskje lå innenfor stasjonsgrensene til Fredrikstad?).

  Men hva med BM65 og styrevogn Nils Chr Hagen 4. juli 2024 kl.2127 #398037 (#397893) Vist 162 ganger Lik innlegget
 

Når begynte det?

    Men hva med BM65 og styrevogn Thor Bjerke 4. juli 2024 kl.2212 #398040 (#398037) Vist 145 ganger Lik innlegget
 

Oslo distrikt fikk fire type 65a med mellom- og styrevogner i 1936 til lokaltogene i retning Ski etterfulgt av fire vogner til i 1939 og ti 65b i 1941-42. De fleste var i bruk i lokaltrafikken mot Ski og til Lillestrøm, og sikkert noen i Østfold. Da elektrifiseringen fortsatte med Kongsvingerbanen og til Hamar, fikk distriktet flere type 65c og 67. Jeg har ikke sett noen turnuser som viser hvilke tog vognene ble brukt i, men det var neppe noen stor overflod av materiell før 65c og 67 ble levert. Snart ble det også behov for elektrisk materiell til Østre linje og strekningen til Jaren, men da var også leveransen av type 68 i gang.

1. juli 1957 hadde Oslo distrikt 25 motorvogner type 65, 10 type 67 og 4 type 68.

      Ljan Roar 5. juli 2024 kl.1019* #398054 (#398040) Vist 19 ganger Lik innlegget
 

Det ble elektrifisert bare til Ljan først. Ljan hadde derfor kontaktanledningsopplegg av en annen og eldre type enn resten av Vestre linje. Ljan hadde vel også lenge egne lokaltog, som ble kalt "Tannlegen".

Lenke: Digitaltmuseum

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.27 sek
I dag 9519 treff på forum10, og 74542468 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13074 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.