Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Trafikknytt»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Trafikknytt

Det er neppe lurt å stoppe tunge godstog ved innkjørssignal i stigning

Skribent: Terje Andersen
Skrevet første gang: 3. juli 2024 kl.2131
*Endret: 4. juli 2024 kl.0847
#397945 vist 497 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Et eksempel fra Agle i dag.

Gt5795 var 52 min fra Trondheim i dag pga sent avgått 5735 fra Alnabru. Kryssingen med tog 478 fra Mo i Rana ble derfor flyttet fra Grong til Agle. Og Agle er vel bortimot den perfekte kryssingstasjon for et langt godstog med 775 m netto lengde på begge spor som er horisontale og ganske rette bortsett fra en slak kurve midt på nordre halvdel. Alle tider som oppgis under er fra Balise.no

Gt5795 passerte Snåsa 11.38 og har 10 min romslig rutemessig framføringstid til Agle stasjon. Kjørelengde 9,08 km og 90 m stigning (Ca 11 promille) med stort sett god hastighetsstandard. Førventet ankomst Agle ca 11.47.

Pt478 avgikk Grong 11.29 og har 18 min rutemessig kjøretid til passering Agle. Kjørelengde 28,88 km og stram kjøring er nødvendig for å greie den kjøretida. Med nedbremsing for avvikespor på Agle må minst 19 min beregnes. Forventet ankomst Agle ca 11.48.

Virkeligheten 03.07. 2024.
Pt 478 ble tatt inn til Agle stasjon først. Ankomst 11.49.
Gt 5795 ankom sannsynligvis innkjørsignalet til Agle før Pt 478 i andre enden, men ble møtt med stoppsignal. Ankomst Agle stasjon 11.52 og passering 11.53, dvs det tok 15 min fra passering Snåsa til passering Agle, +5 min ny forsinkelse.
Pt 478 avgikk Agle også kl 11.53 etter 4 min opphold på Agle og +6 min i forsinkelse.

Kanskje ønsket toglederen å gi Pt 478 prioritet siden Gt 5795 var forsinket, men jeg mener begge tog tapte på det. Innkjørsignalet fra Trondheimsiden på Agle ligger i ca 11-12 promille stigning. og man må stå å vente med tilsatte bremser på hele toget. Det tar tid å løse ut bremser på et langt godstog med vogner for konteinere og lastebiler. Og det tar tid å aksellerere et langt og tungt godstog i stigning.

Fra Grong siden er det fall inn mot Agle stasjon og uansett er et Type 93 sett mye kjappere å løse ut bremser på og aksellerere, ikke minst i fall. Begge tog hadde med sikkerhet fått tidligere avgang fra Agle om Gt5795 var tatt inn først. Ikke minst hadde Gt5795 kunne begynt å løse togbremser straks de hadde stoppet på Agle, og om nødvendig tilsatt direktebremsen på loket om toget ikke ville stått i ro, men tog 478 ville nok ha passert før det hadde skjedd.

På kveldstid er kryssing mellom Gt5781 og Pt472 lagt til Agle. Gt5781 ankomst først kl 19.31 og avgang kl 19.34 samtidig med passering av Pt472.

Hva finnes av AI-hjelpemidler for å velge beste innkjørsprioritering av tog på de ulike stasjoner?

Terje

Utskriftsvennlig

Konteksten

Det er neppe lurt å stoppe tunge godstog ved innkjørssignal i stigning ·22 Terje Andersen 4. juli 2024 kl.0847* #397945 Vist 498 ganger
Det er neppe lurt å stoppe tunge godstog ved innkjørssignal i stigning Snorre Johansen 4. juli 2024 kl.0229 #397959 (#397945) Vist 419 ganger
  Det er neppe lurt å stoppe tunge godstog ved innkjørssignal i stigning Terje Andersen 4. juli 2024 kl.0901 #397965 (#397959) Vist 368 ganger
    Det er neppe lurt å stoppe tunge godstog ved innkjørssignal i stigning Roar 4. juli 2024 kl.0905 #397966 (#397965) Vist 380 ganger
      Prioritering av kryssingsrekkefølge Terje Andersen 4. juli 2024 kl.0938* #397971 (#397966) Vist 388 ganger
Det er neppe lurt å stoppe tunge godstog ved innkjørssignal i stigning Odd Joar Jansen 4. juli 2024 kl.1902 #398029 (#397945) Vist 316 ganger Likt av 1
Togene 5735/5795 03.07 satte kanskje rekord i rask framføring tross tapt tid på Agle Terje Andersen 4. juli 2024 kl.1958 #398033 (#397945) Vist 310 ganger
  Gt. 5795 Hans-Ole Sveia 4. juli 2024 kl.2103 #398034 (#398033) Vist 312 ganger Likt av 1
    Gt. 5795 Svein Sando 5. juli 2024 kl.0847 #398048 (#398034) Vist 262 ganger
      Gt. 5795 Roar 5. juli 2024 kl.0910 #398051 (#398048) Vist 256 ganger
      Gt. 5795 Terje Andersen 5. juli 2024 kl.1024 #398055 (#398048) Vist 238 ganger
    Gt. 5795 Terje Andersen 5. juli 2024 kl.1058* #398060 (#398034) Vist 230 ganger
      Gt. 5795 Bjørn Olav Jensen 5. juli 2024 kl.1433 #398078 (#398060) Vist 224 ganger
        Gt 5735/5795 Terje Andersen 6. juli 2024 kl.0929* #398081 (#398078) Vist 232 ganger
          Ruteleiet før tog 471 m.m. Hans-Ole Sveia 5. juli 2024 kl.1556* #398083 (#398081) Vist 227 ganger
          Gt 5735/5797 06.07.2024 Terje Andersen 6. juli 2024 kl.0938 #398133 (#398081) Vist 141 ganger
            Gt 5735/5797 06.07.2024 Terje Andersen 6. juli 2024 kl.1053* #398135 (#398133) Vist 122 ganger
              5797 lørdag 06.07. Terje Andersen 6. juli 2024 kl.1742 #398145 (#398135) Vist 96 ganger
                5797 lørdag 06.07. Hans-Ole Sveia 6. juli 2024 kl.1806* #398146 (#398145) Vist 90 ganger
                  5797 lørdag 06.07. Terje Andersen 6. juli 2024 kl.1812 #398147 (#398146) Vist 82 ganger
      Gt. 5795 Hans-Ole Sveia 5. juli 2024 kl.1651* #398086 (#398060) Vist 219 ganger
        Ja jeg mener 1791 Terje Andersen 5. juli 2024 kl.1720* #398095 (#398086) Vist 216 ganger

= Forstørr bildet |

«Trafikknytt»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.48 sek
I dag 18300 treff på forum10, og 74584340 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13078 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.