Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Plattform Trikken

Mer, mer ... og 12 meters regelen

Startinnlegget har emnet «Bærumsbanen 100 år i dag»

Svar på innlegg #397973

Skribent: Erik W J
Skrevet: 4. juli 2024 kl.1038
#397979 vist 253 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Det var sannsynligvis Ekebergbanen som utløste 12-metersreglen. Av det jeg finner i arkivet til Kristiania elektriske sporvei ser det ut til at godkjenningen av Ekebergbanens vogner var et arbeidsuhell i Kristiania - kommunen kom i en tvangssituasjon og måtte motvillig godkjenne vognene. Denne godkjenningen utløste en del frisering av fortaushjørner - mulig også etter hvert noen større endringer.

For øvrig ble EB-vognene nye kjørt fra Skabo til Holtet på natten og via Munkedamsveien - de fikk tydeligvis ikke kjøre der på dagtid.

I sakspapirene for A-vognene er det en tegning som viser kurveutslag og som konkluderer med 12 meter lange vogner. Tegningene er fra tidlig 20-tall, men den ser ut til å være signert av Jørgen Barth.

Bærumsbanen skulle etter opprinnelig plan ikke ha lokaltrafikk innenfor Skøyen. Derfor fikk A-vognene store kupéer og små endeplattformer. Imidlertid bestemmer byen seg for at det er Bærumsbanen som må ta det meste av lokaltrafikken på strekningen for egen regning (mens inntektene gikk til Sporveien). Da må KES midlertidig leie tilbake noen av de vognene de har gitt fra seg til Sporveien og går ta til anskaffelse av tre nye A-vognstog fra Skabo. Da bryter de 12-metersreglet med noen desimeter for å gjøre plattformene større og noe mer egnet for lokaltrafikk.

En av grunnene til at de kjøper vognene fra Skabo var kvaliteten til van der Zypen & Charlier - for mange og store avvik på dimensjoner vognene imellom. Overflatebehandlingen kan heller ikke ha vært spesielt bra - rusten ble tidlig godt synlig på vognsidene. Det kan nok også være en av grunnene til at de allerede etter et par år begynner å male vognene grå.

Utskriftsvennlig

Konteksten

Bærumsbanen 100 år i dag ·6 Erik W J 1. juli 2024 kl.1244* #397796 Vist 575 ganger Likt av 17
Bærumsbanen 100 år i dag Stein Olav Hohle 2. juli 2024 kl.1951 #397873 (#397796) Vist 348 ganger Likt av 1
Mer, mer ... og 12 meters regelen Kjetil Ryen 4. juli 2024 kl.0953 #397973 (#397796) Vist 274 ganger
  Mer, mer ... og 12 meters regelen Erik W J 4. juli 2024 kl.1038 #397979 (#397973) Vist 254 ganger
    EB kunne jo hatt Etterstad-løsningen i Gamlebyen Kjetil Ryen 5. juli 2024 kl.1743* #397985 (#397979) Vist 271 ganger
      EB kunne jo hatt Etterstad-løsningen i Gamlebyen Erik W J 4. juli 2024 kl.1132 #397991 (#397985) Vist 277 ganger

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.09 sek
I dag 1239 treff på forum10, og 74586633 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13078 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.