Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Trikken

Bra førerkott på 1300-vognene

Startinnlegget har emnet «Sinsen dagen etter åpning»

Svar på innlegg #397891

Skribent: Kjetil Ryen
Skrevet: 4. juli 2024 kl.1102
#397984 vist 246 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Førerkottet på 1300-vognene var romslige og jeg likte godt førerrommet. Var vognene godt vedlikeholdt var de fine å kjøre. Det gjaldt særlig støtdemperne på 1300-vognene som levde et stakkarlige liv på Avløs og Majorsua og mange av vognene hoppet og danset av gårde og var ikke behagelige for de reisende.

JEg husker Sjefingeniør Sven Solem hadde besøk fra Tyskland (i 1987 tror jeg) og fikk et 1300-tog fra Avløs for å vise de besøkende de vestlige banene. Solem kom vantor ti bake til Ryen og klagde høylytt på vedlikheoldet til Overingeniør Hermundsgård som også var sjef for Avløs og Majorstua så vidt jeg husker. Da ble det byttet en del støtdempere, men så bredte forfallet seg igjen, særlig på Majorstua der alt med "sporveien" var dårlig likt. Den nye vedlikeholdshallen for 1300-vognene ble bare kalt "sporveien" og der var det ikke mange fra HKB å se...

Uansett, med et lite triks kunne 1300-vognene kjøres meget pent. UNder oppskjalting kunne fartsvelgeren (serie-parallel-feltsvekning) tas tilbake et hakk så stoppet kontrolleren på det trinnet den var på. Ved å føre fartsvelgeren fram og tilbake mellom serie og parallell kunne de sjaltes ett og ett trinn oppover. Du måtte tenke litt på oppvarming av kjøre-/bremsemotstanden, men det gikk greit.

T-vognene hadde fremmedmagnetiserte DC-motorer (magnetisert fra et batteri) og magnetiseringen var så sterk at vognene stoppet helt på motorbremsen (trinn E4). Deretter kunne trukklustbremsen settes til ved å velge trinn "E4+luft" eller sette på trykkluftbremsen direkte ved å gå forbi "E4+luft".

Siden de røde T-banevognene var laget for (stort sett) horisontale plattformer stod selvsagt toget godt med den svakre holdebremsen, men dette var ofte ikke nok på de vestlige baner med mange stoppesteder i fall. Da måtte regelmessig ekstra luft settes til for å holde 1300-vognene stille.

Det som gjorde at jeg ikke likte 1300-vognene var den håpløse billettekspederingen som aldri burde vært igangsatt på de vestlige baner. Det ble uendelige stopepstedsopphold, stygg og rask kjøring i mellom stasjonene og et stresset arbeid. Vogenen var alt for store for enmannsbetjening med høyt antall enkletbillettsalg. Her brude det vært automater på stasjonene fra første dag og ferdig med det.

Utskriftsvennlig

Konteksten

Sinsen dagen etter åpning ·3 Åge Lybekbråten 3. juli 2024 kl.0009 #397891 Vist 309 ganger Likt av 5
Bra førerkott på 1300-vognene Kjetil Ryen 4. juli 2024 kl.1102 #397984 (#397891) Vist 247 ganger
  1300-vognene Erik W J 4. juli 2024 kl.1354 #398002 (#397984) Vist 216 ganger

= Forstørr bildet |

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.07 sek
I dag 4849 treff på forum10, og 74590243 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13078 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.