Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Forumets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Historien

130 år siden Nestun-Osbanens åpning

Startinnlegget har emnet «130 år siden Nestun-Osbanens åpning»

Svar på innlegg #398118

Skribent: Erik W J
Skrevet første gang: 6. juli 2024 kl.0010
*Endret: 6. juli 2024 kl.0024
#398122 vist 843 ganger
Innlegget er likt av 1

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Det er jeg som kaller Holmenkollbanen for en "Decauville-bane" i anførsel fordi den er prosjektert som det av Crafoord. Forskjellen mellom den prosjekterte og anlagte banen var sporvidden.

Ordet Decauville-bane ble benyttet en del før av jernbanefolk om den type baner vi diskuterer, men uten noen entydig definisjon. Jeg tror vi trygt kan bruke ordet nokså fritt selv om noen skulle ha spisset en definisjon i ettertid. På engelsk Wikipedia finner jeg baner med både 500 og 600 mm sporvidde oppgitt som Decaville railway.

Minste kurveradius på Holmenkollbanen er i dag 63 meter, men den var litt større opprinnelig. Jeg har ikke sett den opprinnelig minste kurveradius dokumentert, men har regnet meg frem til at den må ha vært mellom 70 og 75 meter.

Planeringsbredden har jeg heller ikke sett dokumentert, men flere av bildene fra 1898 viser at enden på normalsporsvillene stikker utenfor balasten. Lenken går til et bilde som jeg mener viser at planeringen er for kortere sviller.

Lenke: Bilde fra Frøensdammen på HKB

Utskriftsvennlig

Konteksten

130 år siden Nestun-Osbanens åpning ·14 Roar 2. juli 2024 kl.2324 #397888 Vist 769 ganger Likt av 2
130 år siden Nestun-Osbanens åpning Ø.K.Faye 3. juli 2024 kl.1929 #397936 (#397888) Vist 762 ganger
  130 år siden Nestun-Osbanens åpning Erik W J 3. juli 2024 kl.1952 #397938 (#397936) Vist 736 ganger
    130 år siden Nestun-Osbanens åpning Gunnar Farestveit 3. juli 2024 kl.2054 #397941 (#397938) Vist 752 ganger
      130 år siden Nestun-Osbanens åpning Roar 3. juli 2024 kl.2237 #397952 (#397941) Vist 771 ganger
    130 år siden Nestun-Osbanens åpning Per Ivar Tautra 5. juli 2024 kl.1632 #398087 (#397938) Vist 686 ganger Likt av 3
      130 år siden Nesttun-Osbanens åpning - Holmenkollbanen Erik W J 5. juli 2024 kl.1752 #398104 (#398087) Vist 746 ganger
        130 år siden Nestun-Osbanens åpning Per Ivar Tautra 5. juli 2024 kl.2314 #398118 (#398104) Vist 801 ganger
          130 år siden Nestun-Osbanens åpning Erik W J 6. juli 2024 kl.0024* #398122 (#398118) Vist 844 ganger Likt av 1
            130 år siden Nestun-Osbanens åpning - Holmenkollbanen Erik W J 6. juli 2024 kl.1147 #398137 (#398122) Vist 770 ganger Likt av 2
      Decauville benyttet på sukkerrørmarker på Cuba Kjetil Ryen 14. juli 2024 kl.1311* #398247 (#398087) Vist 533 ganger
  130 år siden Nestun-Osbanens åpning - hva hvis ... Eyolf Berg 5. juli 2024 kl.1130 #398065 (#397936) Vist 697 ganger Likt av 1
    130 år siden Nestun-Osbanens åpning - hva hvis ... Carl Frederik Thorsager 10. juli 2024 kl.1953* #398345 (#398065) Vist 481 ganger
      130 år siden Nesttun-Osbanens åpning - hva hvis ... Erik W J 10. juli 2024 kl.0833 #398347 (#398345) Vist 470 ganger

= Forstørr bildet |

Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.90 sek
I dag 5472 treff på forum10, og 76309504 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13204 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.