Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Trafikknytt»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Trafikknytt

TV-anbefaling for en innekveld

Startinnlegget har emnet «TV-anbefaling for en innekveld»

Svar på innlegg #398293

Skribent: Nils Olav Glein
Skrevet første gang: 9. juli 2024 kl.1147
*Endret: 9. juli 2024 kl.1152
#398308 vist 352 ganger
Innlegget er likt av 6

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Takk for en utmerket og fin film om ikke minst bussførernes hverdag.
Som tidligere "busskusk " på langdistanselinjer kjenner jeg igjen meg og lengter tilbake til de lange vegstrekningene.

Jo, da måltidsopphold ble annonser via mikrofonen og tellingen av passasjerene etter pausene var viktige slik at ingen ble igjen på for eksempel dametoalettene.

Vi bussførere fikk gratis middag i bla. Ödeshög og i Mjölby fikk jeg servert kaffe og kanelbulle uten betaling av en søt servitrise på jernbane-restauranten som var nøye med at jeg fikk mitt faste bord med utsikt til togene.

" Han ska sitta där", sa hun til de andre gjestene når jeg kom dit med bussen min.

Ved førerplassen min hadde jeg fraktsedler for store og små kolli som både ble lastet på og av bussen underveis.

Mange av jernbanestasjonene var avbemannet, men flere tidligere jernbaneansatte fikk nye jobber på stasjonene i et selskapet" Bussgods "som hadde sine lokaler i jernbanestasjoner.

" Borlängebussen "( tidl. Göteborg-Dala-Gävle ) hadde mest gods og noen ganger levende dyr som ikke alltid egnet seg for frakt i godsrommet.
En bonde kom med en eske hvor kyllinger kaklet " og skrapte de små klørne sine i ei pappeske.
Han insisterte på at kyllingene måtte reise lengst fram hos bussføreren slik at de fikk det godt og varmt under transporten.
Bonden fikk det som han ville og ingen klagde over kaklingen og den litt ubehagelige lukten fra kyllingesken.

Penty på Halmstad Norra station spanderte kaffe på meg når jeg kom dit og i Jönköping fikk jeg hjelp med å laste inn et ganske tungt el. piano som jeg kjøpte under matpausen min der.

I Jönköping hadde jeg overnattinger når jeg hadde jobb på "Stocholmsbussen "; (Swebuss sin linje nr. 831 ) og for eks. reiste fra Göteborg på fredags-ettermiddagen og ikke kom hjem igjen før det ble senkveld på søndagen.

Vi hadde avløsninger av kollegaer fra Stockholm i bla. Linköpig når tomannsbetjeningen på langdistansebussene ble avskaffet.

Blanko-billetter ble solgt ombord i bussen hvis vi hadde plasser til gode og hvis ikke ble det ordnet med ekstrabusser via telefoner til trafikk-lederne som satt på trafikkontorer rundt omkring i landet.

En gang gav jeg billettanga mi til ei jente som kom på bussen min i Helsingborg som billettkontrollør ,og forklarte henne at travelhet hadde gjort sitt til at jeg ikke hadde fått klipt en eneste billett.

Hun forsto forsto hvilket stress vi iblant hadde med både billettsalg og stramme kjøreruter hvis det som i Helsingborg var korrespondanser med ferger og tog.

Det var alltid fint og ha med seg billett-kontrollanter da de etter sine arbeidsoppgaver satte seg lengst fram hos oss og dermed gav verdifullt selskap når ensomheten paradoksalt nok ble påtagelig også for en bussjåfør.

Mats, en kollega fra Swebuss sa ofte at et filmteam burde ha kommet til vår bussgarasje og laget reportasjer om vårt liv som bussførere.

Ingen dag var likedan, utfordringene var mange og iblant virket de nesten uoverkommelige innen det meste som regel løste seg med en stor lykkefølelse etter strabasene.

Uvær gjorde noen ganger sitt til at jeg ikke fikk avløsning og da var turen mellom Kjøbenhavn og Oslo lang når jeg samtidig både var kaffetørst og sulten.

I Sarpsborg kom en god kollega bort til meg med en stor kaffekopp og en neve med pepperkaker da han visste om min strabasiøse ferd på glatte veier i regn, sludd og snø.

Slutt-etappen inn til Oslo ble god og neste morgen skinte sola på bussen som fortsatte til Kjøbenhavn uten meg når jeg hadde fått den til Gøteborg.

MVH. Nils Olav.

Utskriftsvennlig

Konteksten

TV-anbefaling for en innekveld ·3 Roar 8. juli 2024 kl.1156* #398245 Vist 476 ganger
TV-anbefaling for en innekveld Svein Julton 8. juli 2024 kl.2114 #398293 (#398245) Vist 370 ganger
  TV-anbefaling for en innekveld Nils Olav Glein 9. juli 2024 kl.1152* #398308 (#398293) Vist 353 ganger Likt av 6

= Forstørr bildet |

«Trafikknytt»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.15 sek
I dag 17068 treff på forum10, og 75170368 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13115 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.