Absolutt ening i det du skriver, Svein. Selv besøker jeg MJ-messen i Bergen hver høst med stor glede. Der vrimler det også av små og store barn i følge med fedre og bestefedre. Og for en glød av fascinasjon det er i øynene til mange av disse barna. Så må vi huske at mange av disse barna er predisponert allerede, fordi de som små barn lekte med Brio-tog, senere kanskje Lego-tog og på skolen nok har hørt at tog er bra for miljøet. Gjerne ender noen opp borte ved diskene til mj-forhandlerne, men etter å ha forhørt seg litt om priser og muligheter… Ja, for å si det enkelt: De begynte ikke med mj den dagen – og kanskje aldri. Men når det er sagt, så har inngangsbilletten til mj-hobbyen aldri vært veldig billig. Og den blir egentlig ikke billigere heller. De fleste som driver med mj er voksne og har en grei økonomi. Derfor kan produsentene lokke med stadig mer sofistikerte modeller som er priset deretter. I tillegg har man laget et nesten kunstig krav om autentisitet, for eksempel å kjøre norsk i epoke III b. (Mange av de som nå ureflektert betaler titusenvis av kroner for autentisiteten, kjørte gladelig et sammensurium av tyske modeller for noen tiår tilbake og var fornøyde med det). Så er det også mitt inntrykk at å lage ting selv er tonet ned i forhold til å kjøpe ferdige produkter. I siste nummer av Eisenbahn Kurier er det en oppskrift på hvordan man kan forfine noen av husene i Auhagens «Schmidtstraße». Men hele denne forfiningen består egentlig av å kjøpe «kit» som kan monteres som innredning. Det vil si, i ett tilfelle laget artikkelforfatteren noe selv, ved hjelp av sin 3D-printer. Jeg har et Trains unlimited-abonnement. Det gir meg også tilgang til absolutt alle utgavene av bladet Model Railroader. Slå opp i et hvilket som hest nummer fra for eksempel 1950-tallet. I hvert eneste nummer finner du oppskrifter på hvordan du med enkle midler og verktøy kan lage ting selv: et kullanlegg, en svingskive, et fungerende semaforsignal i skala O, eller – hvis du er flink nok med loddebolt og finmekanikk: Ditt eget damplok (må bare kjøpe motor, hjul og noen småting). Et vesentlig budskap med alle disse oppskriftene og byggeveiledningene er at du lager noe selv, og det er billig. Det får meg til å tenke at mj-hobbyen kanskje var gøyere før. Kravet til autentisitet var mindre, mulighetene for fantasi større og inngangsbilletten til hobbyen billigere. |