Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Forumets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Plattform

Interessante tall men vanskelig analyse? Litt mumling...

Startinnlegget har emnet «Tyske tog sviktet engelske fotball fans under fotball EM»

Svar på innlegg #398769

Skribent: Kjetil Ryen
Skrevet: 18. juli 2024 kl.1221
#398783 vist 683 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Gitt at tallene er korrekte er de svært interessante. Hvorfor bruker Norge like mye penger pro capita på jernbaneinvesteringer som Sverige når de har tre ganger så mye jernbane 12 000 km (herav 9400 km = 78 % elektrifisert) mens Norge har 4200 km (herav 2470 km = 59 % elektrifisert). Norge har 5,5 mill innbyggere og Sverige har 10,5 mill innbyggere så det bør korrigeres litt, men det store bildet er der allikevel.

Forklaringen: Mer enkeltspor i Norge? Vanskeligere terreng? Langt større etterslep i vedlikeholdet som nå krever i praksis at det må bygges helt nye baner? Jeg holder særlig på det siste. Selv med investeringene i "Vekk med dampen!" programmet så sitter jeg med inntrykket at NSB fikk lite penger i alle år etter 2. verdenskrig hvis det sammenlignes med vegstellet.

Jeg er ingen baneekspert så mine inntrykk baseres særlig på "de mange mørke år" med Østfoldbanen og dens gammeldagse signal og sikringssystem (VES-anlegget Ljan-Ski fra 1942) og jernbanetelegraf (!) på Østre-linje. Jeg husker godt stasjonsbetjeningen slo signaler med messingknappen på Ski stasjon mot Østre-linje ved togkryssinger og jeg trodde knapt det jeg så.

Mens Stockholm fikk en moderne centralstation allerede fra 1927 (riktignok ombygging av den gamle fra 1871 som også var utvidet og ombygget) fikk vi Oslo Sentralstasjon så seint som i 1987 (det var sentralhallen, mens tunnellen åpnet 1. juni 1980), mange tiår, kanskje 80, på overtid. En konkurranse i 1896 foreslo gode løsninger for en felles stasjon i Kristiania.... Det samme gjorde stasjonskomitéen av 1938 med gode forslag av 1940 som ankomsten av de grønnkledte utsatte...

I 1946 ble "Planleggingskontoret for Oslo Sentralstasjon" dannet og etter mye fram og tilbake vedtok Stortinget (enstemmig!) den 10. mai 1962 en dobbeltsporet tunnel under Oslo og "den nye tid kunne starte, etterhvert også også med T-banetunnell over jernbanetunellen og selvsagt med uendelige gravearbeider i sentrum - igjen.

En moderne E6 fra Oslo til grensa mot Sverige tok lang tid, med et utall av "åpninger" av en til to kilometer nystrekning, men motorveien kom! ...mens det fortsatt er i det blå med ny bane til utlandet, det fables om dobbeltspor fra Fredrikstad til Halden, men jeg tror ikke jeg vil oppleve det sporet nei, og slett ikke noe sør for Halden mot det slemme utland...

Ting tar for lang tid i Norge og manglende perspektiv fra Stortingets side om hva man vil med jernbanen må ta mye av skylda. For tida har man druknet i "franchiser" og krangel om hvorfor i alle dager Norske Tog ikke leverer og sier at nye lokomotiver tar minst syv år... Et lite lyspunkt i togrotet i Europa er UK der det skal bli spennende å se om nasjonalisering kan rette opp det dummeste av hva privatisering fikk til.

Tenk at Labour vil at det nye selskapet Great British Railways skal drives av jernbanefolk! Ikke noe dårlig utgangspunkt....

Utskriftsvennlig

Konteksten

Tyske tog sviktet engelske fotball fans under fotball EM ·11 Terje Andersen 18. juli 2024 kl.0901 #398768 Vist 678 ganger
Statlig pengebruk på jernbane i noen europeiske land Terje Andersen 18. juli 2024 kl.0913 #398769 (#398768) Vist 665 ganger
  Sporlengde per innbygger Terje Andersen 19. juli 2024 kl.0936* #398782 (#398769) Vist 655 ganger
  Interessante tall men vanskelig analyse? Litt mumling... Kjetil Ryen 18. juli 2024 kl.1221 #398783 (#398769) Vist 684 ganger
    Interessante tall men vanskelig analyse? Litt mumling... Terje Andersen 18. juli 2024 kl.1601* #398784 (#398783) Vist 674 ganger
    Interessante tall men vanskelig analyse? Litt mumling... Erik W J 18. juli 2024 kl.1358 #398792 (#398783) Vist 640 ganger
BBC nevner ikke de viktigste årsakene DCHalvorsen 18. juli 2024 kl.1710* #398802 (#398768) Vist 651 ganger
  BBC nevner ikke de viktigste årsakene Erik W J 18. juli 2024 kl.2159* #398817 (#398802) Vist 548 ganger
    BBC nevner ikke de viktigste årsakene Stein Olav Hohle 18. juli 2024 kl.2314 #398829 (#398817) Vist 530 ganger
      BBC nevner ikke de viktigste årsakene Erik W J 18. juli 2024 kl.2323 #398831 (#398829) Vist 570 ganger
        Tyskland og UK Gunnar Farestveit 20. juli 2024 kl.1456* #398939 (#398831) Vist 471 ganger

= Forstørr bildet |

Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.09 sek
I dag 475 treff på forum10, og 76001672 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13183 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.