Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Forumets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Galleriet

Fotografering og virkeligheten

Startinnlegget har emnet «Fotografering og virkeligheten»

Svar på innlegg #399052

Skribent: DCHalvorsen
Skrevet første gang: 22. juli 2024 kl.0958
*Endret: 22. juli 2024 kl.1008
#399066 vist 489 ganger
Innlegget er likt av 1

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Tusen takk, Svein, for dette tankevekkende innlegget. Spesielt konklusjonen din i nest siste avsnitt, om å være lavmælt, er vel verd å ta med seg.

Vi lever jo i en tid med en rivende utvikling på film og fotofronten. Moderne mobiltelefoner markedsføres i dag som fotoapparater, og ikke for sine gode telefoniske egenskaper. Systemkameraforhandlere vil ha folk over på speilløse apparater og lover gull og grønne skoger.

Et eksempel: Det mest benyttede Canon-kameraet på fotodelingssiden Flickr er Canon EOS R5 – bare i går ble det lastet opp 600 bilder tatt med det kameraet. Her snakker vi om et kamera som koster +/- 37 000 kroner i Norge, og som ifølge Canon kan ta bilder på 45 megapiksler med opptil 20 bilder/sek, med kontinuerlig autofokusering. Denne typen ytelse, som drives av en skreddersydd DIGIC X-prosessor, gjør at du kan ta bilder som rett og slett ikke var mulig før.

Merk spesielt siste punkt: du kan ta bilder som rett og slett ikke var mulig før. Javel, legg 37’ på disken og bli en superfotograf.

Samtidig utvikler også billedbehandlingsprogrammene seg. Da digitalfotografering var nokså nytt, fikk man gjerne noen elements i Photoshop med på kjøpet, enten av apparat eller ny pc.

Selv har jeg aldri brukt Photoshop, men fulgt Adobe Lightroom omtrent fra versjon 1.0 – levert på CD-ROM. Siden har Adobe utvidet dette universet, gått over til nettabonnement med regelmessige oppdateringer. Jeg sitter nå med Adobe Express (KI-basert), Lightroom (nettbasert) og Lightroom Classic (pc-basert), og jeg bruker hovedsakelig den siste, fordi det er den jeg kan.

Skjæringspunktet her er at kameraprodusentene sier at våre kamera tar så gode bilder at du ikke trenger dyre Adobe-abonnement. Adobe, derimot, utvikler programvaren slik at vi kan personifisere bildene våre.

Lightroom, som har et enklere brukersnitt, har for eksempel en hel rekke menyforslag. Programmet viser bildet ditt i mange varianter innenfor sjangrene Camera Matching, artistisk, moderne, svart-hvitt osv. Bare trykk på en av dem, og bildet er ferdig behandlet – av oss og etter din smak.

Og der er vi med Sveins nest siste avsnitt.

I dette universet kan amatører også lett gå seg vil. Alt man trenger er kanskje bare et billig, greit kamera som tåler en støyt og noen enkle redigeringsmuligheter på lys, skygge, skjerping, beskjæring osv.

Og så kan man skaffe seg boken «På sporet i Norge» og se på de fantastiske bildene reflekterte jernbanefotografer tok, hovedsakelig på 50-tallet. Nå hadde sikkert noen av dem for sin tid dyre kamera, men de levde i et analogt univers.

Retningsgivende for dem var komposisjon og lyssetting. Jeg merker meg spesielt hvor gjennomførte damplokbildene er. Damplok kan være slitsomme objekter. Det interessante er jo sylindre, gangtøy og hjul, men det blir ofte mørkt når det er en lys himmel over. Jeg antar at de fikk det til fordi de rett og slett kastet et blikk på himmelen før de stilte seg opp. Hvor kommer lyset fra?

Og det blir også min konklusjon: Hvor kommer lyset fra? Det er nemlig lyset som skaper farger, for som kjent, i mørket er jo alle katter grå.

Utskriftsvennlig

Konteksten

Fotografering og virkeligheten ·5 Svein Sando 22. juli 2024 kl.0243 #399052 Vist 598 ganger Likt av 10
Fotografering og virkeligheten DCHalvorsen 22. juli 2024 kl.1008* #399066 (#399052) Vist 490 ganger Likt av 1
  Fotografering og utstyr Kurt Hål. 23. juli 2024 kl.1434 #399172 (#399066) Vist 387 ganger
Fotografi speiler minnet CF Salicath 22. juli 2024 kl.1108 #399075 (#399052) Vist 457 ganger Likt av 1
  Fotografi speiler minnet Svein Sando 22. juli 2024 kl.1136 #399083 (#399075) Vist 470 ganger Likt av 1

= Forstørr bildet |

Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.09 sek
I dag 13555 treff på forum10, og 76050053 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13186 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.