|
|
|
|
HastighetStartinnlegget har emnet «Mer 5735 - fra plattform på Marienborg - 24.07.2024» Svar på innlegg #399228 Skribent: Bjørn Olav Jensen
Skrevet første gang: 24. juli 2024 kl.1503 *Endret: 24. juli 2024 kl.1503
#399248 vist 438 ganger | Innloggede brukere ville her kunne se bilde av skribenten hvis det er lagt inn.
| Det er delvis riktig, men forutsetter også at materiellet er godkjent for hastighet over 100 km/t lastet. Det er per nå ikke tilfelle for CargoNets egeneide vogner. Denne regelendringen du viser til tillater høyere hastigheter for tog med lettere aksellast, ut fra linjeklassen på banen. De forskjellige linjeklassene har litt forskjellig utbredning i Norge, men nye linjer har naturlig nok bedre standard enn gamle og tåler belastningen bedre. Tog utelukkende bestående av boggivogner (og lokomotiv) kan kjøre i opptil 120 km/t på nye dobbeltsporede strekninger, også med 22,5 tonns aksellast, mens tog som også har vogner uten boggier kan holde 110 km/t. På en vanlig norsk strekning tillates 110 km/t for tog med bare boggivogner og aksellast under 18 tonn, mens vogner uten boggier tillates 100 km/t. Som sagt må også materiellet være godkjent for slike hastigheter. Det er i alles interesse at hastighetene kan økes, men det er ingen vits i at godstogoperatørene oppgraderer materiellet før infrastrukturforvalter har oppgradert, eller bestemt oppgradert, aktuelle strekninger hvor høyere hastighet faktisk gir utslag i kjøretid og ruteplanlegging. | Utskriftsvennlig | Konteksten | Mer 5735 - fra plattform på Marienborg - 24.07.2024 ·4
Rolf Thorstein Wold 24. juli 2024 kl.0758 #399227 Vist 518 ganger
| Mer 5735 - fra plattform på Marienborg - 24.07.2024 Terje Andersen 24. juli 2024 kl.0951 #399228 (#399227) Vist 434 ganger
| Hastighet Bjørn Olav Jensen 24. juli 2024 kl.1503* #399248 (#399228) Vist 439 ganger
| Hastighet Terje Andersen 24. juli 2024 kl.1523 #399251 (#399248) Vist 383 ganger
|
= Forstørr bildet | |
|
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte.
Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.
|