Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Forumets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Trafikknytt

Effektiv jernbane..?

Startinnlegget har emnet «Dagens tog 44»

Svar på innlegg #399292

Skribent: Ø.K.Faye
Skrevet: 25. juli 2024 kl.1221
#399308 vist 877 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Etter min mening tre flotte punkter som kan brytes ned ytterligere:

a: Hvorfor har punkt a i det hele tatt fått lov til å utvikle seg til å bli en betydelig faktor, ikke bare på de stasjonene som nevnes i innlegget, men over hele det nasjonale jernbanenettet? For flere av leserne her tror jeg nok det finnes en elefant i rommet, som kan ha vært en medvirkende årsak. Jeg lar det forbli slik i akkurat dette fora.


b: En egen prosedyre for dette skal det vel egentlig ikke være nødvendig å utarbeide, nødvendig kompetanse, opplæring (påkostet av staten) og ferdighetsnivå skal vel egentlig finnes?. Som nøysommelig diskutert her finnes to alternativer, men begge har sine begrensninger:

b.1: Toget skiftes over fra ett spor til et annet, største begrensningen er togets lengde innenfor stasjonsgrensen, samt tidsbruk for at noen må ut å trykke på en lokalomstiller, evt. bytte ende.

b.2: Toget kjøres over på hovedsignaler men krysser stasjonsgrensen. Som forklart i tråden så begrenses det av dagens prinsipp om at dette må kjøres som ekstratog og lages egen rute.

Så kan vi spørre oss hvorfor slike begrensninger fortsatt får lov til å eksistere? Er det slik at de som er satt til å bry seg om slikt egentlig ikke bryr seg? Slik jeg har blitt undervist det innen prosjektering av elektriske anlegg, så kan man hvis det dokumenteres godt nok prosjekteres uten å følge en norm i svært sære tilfeller. Men man kan aldri dokumentere seg vekk fra å følge en forskrift. Prosjekteres noe uten at man kan dokumentere at prosjekteringen er i henhold til forskrift, så kan man nok regne med at kunden som skal betale det hele vil kunne si noe på det, om ikke annet hva kunden skal betale. Trafikkregler for jernbanenettet er på nivå som forskrift, jeg kan heller ikke se at disse forskriftene er så mye mer komplekse og omfattende enn forskrifter for så mye annet. Slik kan togfremføring (tygg på begrepets hele definisjon) fint sammenlignes med prosjektering. Videre kan vi spørre om de som betaler for hele morroa har kultur innen norsk jernbane, å lage noe sak av at togfremføring (i begrepets hele forstand) ikke planlegges og utføres etter forskrift, og derav ikke lager noe stor sak av det, om ikke annet for å knipe inn litt penger fra relevant del av aktuell virksomhet? Slik er virkeligheten for mange, så hvorfor skal det ikke være slik innen jernbane?

c: Hvis punkt c blir sluttresultatet, kanskje som et resultat av punkt a, så er det for jernbanen til slutt fallitt.


For den jernbanehistorie interesserte: Man kan se av mange gamle fotografier at selv sidebaner hadde tilstrekkelig med plattformer til å kunne krysse to persontog, selv på et slikt sted som Aurdal. Nå diskuterer vi denne problemstillingen på baner vi langt i fra har sett på som baner med standard som sidelinjer.

Utskriftsvennlig

Konteksten

Dagens tog 44 ·81 Terje Andersen 22. juli 2024 kl.1517* #399115 Vist 1422 ganger
Dagens tog 44 Knut Brørvik 22. juli 2024 kl.1556 #399121 (#399115) Vist 1369 ganger
  Dagens tog 44 H. Lindholm 22. juli 2024 kl.1627 #399122 (#399121) Vist 1379 ganger
    Dagens tog 44 Sven Pran 22. juli 2024 kl.1746 #399126 (#399122) Vist 1377 ganger
      Dagens tog 44 H. Lindholm 22. juli 2024 kl.1801 #399129 (#399126) Vist 1432 ganger
        Saksekryssing Roar 22. juli 2024 kl.1815 #399131 (#399129) Vist 1472 ganger
          Saksekryssing Sven Pran 22. juli 2024 kl.1845* #399132 (#399131) Vist 1415 ganger
            Saksekryssing Roar 22. juli 2024 kl.1917 #399133 (#399132) Vist 1415 ganger
              Saksekryssing Hans-Ole Sveia 22. juli 2024 kl.1954 #399136 (#399133) Vist 1392 ganger
              Saksekryssing Hans-Ole Sveia 24. juli 2024 kl.0012 #399223 (#399133) Vist 1103 ganger
          Saksekryssing Knut Brørvik 22. juli 2024 kl.2216 #399144 (#399131) Vist 1353 ganger
            Saksekryssing Sven Pran 22. juli 2024 kl.2338 #399151 (#399144) Vist 1298 ganger
            Saksekryssing Lars Byman 24. juli 2024 kl.1841 #399268 (#399144) Vist 963 ganger
              Hoppe over Roar 24. juli 2024 kl.1857 #399269 (#399268) Vist 1003 ganger
          Også sist ankommende tog kjører sist til platform Ole-Jacob Thorkildsen 22. juli 2024 kl.2258 #399148 (#399131) Vist 1355 ganger
            Også sist ankommende tog kjører sist til plattform Hans-Ole Sveia 22. juli 2024 kl.2335* #399150 (#399148) Vist 1314 ganger
        Hvordan løse problemet med manglende plattform for begge spor Terje Andersen 22. juli 2024 kl.2006 #399137 (#399129) Vist 1413 ganger
          Hvordan løse problemet med manglende plattform for begge spor Carl Fredrik Tjeransen 22. juli 2024 kl.2340 #399152 (#399137) Vist 1292 ganger
            Hvordan løse problemet med manglende plattform for begge spor Hans-Ole Sveia 22. juli 2024 kl.2357* #399154 (#399152) Vist 1343 ganger
              Hvordan løse problemet med manglende plattform for begge spor Roar 23. juli 2024 kl.0004 #399156 (#399154) Vist 1322 ganger
                Hvordan løse problemet med manglende plattform for begge spor Hans-Ole Sveia 23. juli 2024 kl.0009 #399157 (#399156) Vist 1324 ganger
              Hvordan løse problemet med manglende plattform for begge spor Knut Brørvik 23. juli 2024 kl.0938 #399164 (#399154) Vist 1277 ganger
                Hvordan løse problemet med manglende plattform for begge spor Roar 23. juli 2024 kl.0951 #399165 (#399164) Vist 1244 ganger
                Hvordan løse problemet med manglende plattform for begge spor Terje Andersen 23. juli 2024 kl.0957 #399166 (#399164) Vist 1244 ganger
                Hvordan løse problemet med manglende plattform for begge spor Erik W J 23. juli 2024 kl.1011* #399167 (#399164) Vist 1290 ganger
                  Hvordan løse problemet med manglende plattform for begge spor Finn Holom 23. juli 2024 kl.1029 #399169 (#399167) Vist 1330 ganger
                  Hvordan løse problemet med manglende plattform for begge spor Ole Bendik 23. juli 2024 kl.1324 #399171 (#399167) Vist 1267 ganger
                    Hvordan løse problemet med manglende plattform for begge spor Ø.K.Faye 23. juli 2024 kl.1616* #399174 (#399171) Vist 1305 ganger
                      Hvordan løse problemet med manglende plattform for begge spor Ole Bendik 23. juli 2024 kl.1512 #399175 (#399174) Vist 1280 ganger
                      Hvordan løse problemet med manglende plattform for begge spor Roar 23. juli 2024 kl.2009* #399178 (#399174) Vist 1239 ganger
                        Noen tider rundt gårsdagens kryssing mellom togene 43 og 44 på Fagerhaug. Terje Andersen 23. juli 2024 kl.1925* #399183 (#399178) Vist 1270 ganger
                          Bakking Jens Kirkebø 24. juli 2024 kl.1025* #399230 (#399183) Vist 1174 ganger
                            Tog 44 på mandag Terje Andersen 24. juli 2024 kl.1028 #399231 (#399230) Vist 1163 ganger
                            Bakking og skifting Roar 24. juli 2024 kl.1104 #399233 (#399230) Vist 1152 ganger
                            Bakking Hans-Ole Sveia 24. juli 2024 kl.1215 #399241 (#399230) Vist 1132 ganger
                      Utenfor innkjørsignalet Ole-Jacob Thorkildsen 23. juli 2024 kl.2105 #399194 (#399174) Vist 1224 ganger Likt av 1
                  Hvordan løse problemet med manglende plattform for begge spor Knut Brørvik 23. juli 2024 kl.2104 #399193 (#399167) Vist 1218 ganger
                    Saksekryssing brukes sjelden Terje Andersen 23. juli 2024 kl.2123* #399195 (#399193) Vist 1276 ganger
                      Saksekryssing brukes sjelden Hans-Ole Sveia 23. juli 2024 kl.2137* #399196 (#399195) Vist 1284 ganger
                      Saksekryssing brukes sjelden Knut Brørvik 23. juli 2024 kl.2140 #399197 (#399195) Vist 1235 ganger
                      Saksekryssing brukes sjelden Erik W J 23. juli 2024 kl.2153 #399200 (#399195) Vist 1301 ganger Likt av 1
                        Saksekryssing brukes sjelden Roar 23. juli 2024 kl.2232 #399203 (#399200) Vist 1248 ganger
                          Saksekryssing brukes sjelden Erik W J 23. juli 2024 kl.2236 #399206 (#399203) Vist 1264 ganger
                            Saksekryssing brukes sjelden Roar 23. juli 2024 kl.2246* #399207 (#399206) Vist 1280 ganger
                              Saksekryssing brukes sjelden Erik W J 23. juli 2024 kl.2254 #399208 (#399207) Vist 1295 ganger
                                Saksekryssing brukes sjelden Roar 23. juli 2024 kl.2259 #399210 (#399208) Vist 1302 ganger
                                  Saksekryssing brukes sjelden Erik W J 23. juli 2024 kl.2317* #399212 (#399210) Vist 1317 ganger
                                    Saksekryssing brukes sjelden Hans-Ole Sveia 23. juli 2024 kl.2324 #399213 (#399212) Vist 1301 ganger
                                      Saksekryssing brukes sjelden Erik W J 23. juli 2024 kl.2333 #399215 (#399213) Vist 1323 ganger
                                        Saksekryssing brukes sjelden Roar 23. juli 2024 kl.2339* #399216 (#399215) Vist 1337 ganger
                                          Saksekryssing brukes sjelden Finn Holom 24. juli 2024 kl.0006 #399220 (#399216) Vist 1350 ganger
                                            Saksekryssing brukes sjelden Roar 24. juli 2024 kl.0014 #399224 (#399220) Vist 1361 ganger
                                              Saksekryssing brukes sjelden Finn Holom 24. juli 2024 kl.0017 #399225 (#399224) Vist 1379 ganger
                                          Saksekryssing brukes sjelden Erik W J 24. juli 2024 kl.0007 #399221 (#399216) Vist 1313 ganger
                        Formalisere saksekryssing Terje Andersen 23. juli 2024 kl.2232 #399204 (#399200) Vist 1266 ganger
                          Formalisere saksekryssing Hans-Ole Sveia 23. juli 2024 kl.2356 #399218 (#399204) Vist 1218 ganger
                      Saksekryssing brukes sjelden Ole Bendik 24. juli 2024 kl.1555 #399253 (#399195) Vist 1102 ganger
                        Saksekryssing brukes sjelden Hans-Ole Sveia 24. juli 2024 kl.1619* #399254 (#399253) Vist 1126 ganger
                          Saksekryssing brukes sjelden Roar 24. juli 2024 kl.1623 #399255 (#399254) Vist 1133 ganger
                        Saksekryssing brukes sjelden Erik W J 24. juli 2024 kl.1928 #399271 (#399253) Vist 1144 ganger
                          Saksekryssing brukes sjelden Herman 26. juli 2024 kl.2111 #399402 (#399271) Vist 793 ganger
            Hvordan løse problemet med manglende plattform for begge spor Roar 22. juli 2024 kl.2357 #399155 (#399152) Vist 1307 ganger
Dagens tog 44 Roar 22. juli 2024 kl.1755* #399125 (#399115) Vist 1344 ganger
  Dagens tog 44, fra +72 til + 27 Terje Andersen 22. juli 2024 kl.1759 #399128 (#399125) Vist 1350 ganger
    Effektiv jernbane..? Andreas Westheimer 24. juli 2024 kl.1130 #399236 (#399128) Vist 984 ganger Likt av 5
      Effektiv jernbane..? Erik W J 24. juli 2024 kl.1204 #399240 (#399236) Vist 980 ganger
        Effektiv jernbane..? Andreas Westheimer 25. juli 2024 kl.0902 #399284 (#399240) Vist 850 ganger
          Effektiv jernbane..? Erik W J 25. juli 2024 kl.1005 #399292 (#399284) Vist 854 ganger
            Effektiv jernbane..? Knut Brørvik 25. juli 2024 kl.1121 #399295 (#399292) Vist 857 ganger
              Effektiv jernbane..? Erik W J 25. juli 2024 kl.1215* #399307 (#399295) Vist 840 ganger
                Effektiv jernbane..? Knut Brørvik 25. juli 2024 kl.1413 #399316 (#399307) Vist 885 ganger
                  Effektiv jernbane..? Erik W J 25. juli 2024 kl.1455* #399319 (#399316) Vist 866 ganger
                    Effektiv jernbane..? Knut Brørvik 25. juli 2024 kl.1507* #399320 (#399319) Vist 904 ganger
                    Spare tid: Dagens forbikjøring: ikke Ustaoset, men Kristiansand.. Knut Brørvik 26. juli 2024 kl.2020 #399400 (#399319) Vist 733 ganger
                      Spare tid: Dagens forbikjøring: ikke Ustaoset, men Kristiansand.. Andreas Westheimer 26. juli 2024 kl.2213 #399404 (#399400) Vist 736 ganger
            Effektiv jernbane..? Knut Brørvik 25. juli 2024 kl.1122 #399296 (#399292) Vist 833 ganger
              Effektiv jernbane..? Andreas Westheimer 25. juli 2024 kl.1145 #399303 (#399296) Vist 866 ganger
                Effektiv jernbane..? Jan Arne Rødland 25. juli 2024 kl.1150 #399304 (#399303) Vist 872 ganger
            Effektiv jernbane..? Ø.K.Faye 25. juli 2024 kl.1221 #399308 (#399292) Vist 878 ganger
              Effektiv jernbane..? Erik W J 25. juli 2024 kl.1236 #399310 (#399308) Vist 845 ganger
              Effektiv jernbane..? Roar 25. juli 2024 kl.1243 #399311 (#399308) Vist 839 ganger Likt av 1

= Forstørr bildet |

Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 2.33 sek
I dag 19585 treff på forum10, og 76056083 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13187 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.