Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Forumets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Plattform

Barmouth viaduct

Skribent: Nils Chr Hagen
Skrevet første gang: 25. juli 2024 kl.2342
*Endret: 25. juli 2024 kl.2350
#399344 vist 444 ganger
Innlegget er likt av 9

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Thorsager tipset meg om denne severdige konstruksjonen i UK: Flere hundre meter med jernbane på trepæler i 2024 er uvanlig, i hvert fall i Europa. Men det er mer: Network Rail har byttet ut den over 150 år gamle ståldelen av viadukten med en ny i gammel design. Hvordan ble resultatet? Dette måtte undersøkes, og flybillett bestilt til Southampton, like ved Bournemouth, jeg har den britiske geografien i hodet? Trodde jeg. Men Barmouth er et helt annet sted, og det ble en hel dag med ekstra togreise for å komme dit, inkludert buss for tog.

Resultatet ble slik: Nagletellere blir skuffet, landskapsestetikere, statikere og jernbanevenner kan fryde seg. Det er ikke en eneste nagle der, men det ser man ikke på avstand. Det første bildet er tatt fra enden av Fairbourne Railway og brua og pælekonstruksjonen ser ut som den alltid har gjort siden jernbanen kom i 1860-årene. Nå er alt fornyet, det er fortsatt fagverk med gitterstaver, og ingen nedleggelse av banen truer.

Når bildene likevel viser noe som virker som nagler, er det to utførelser: Bolter har fått linsehoder. En pen og god løsning etter min mening. På overgurtene er det satt på falske naglehoder. Dårlig løsning som kan sammenlignes med løse vindus-sprosser, igjen min mening.

Det totale inntrykket var bra og Network Rail kan sette en fjær i hatten. Barmouth er en hyggelig badeby i Wales. Men når jeg så den delen av den gamle brua som er bevart, tenkte jeg igjen at man aldri skulle sluttet å bygge klinkede bruer. 150 års utvikling av stålmaterialer og beregningsmetoder og 3D-modeller har ikke ført til lettere og mer optimale konstruksjoner. Når det sveises, må platetykkelsene økes for å unngå utmatting, siden spenningene må reduseres. Dette kan man, igjen etter min mening, tydelig se ved å sammenligne ny og gammel bru, selv om økt aksellast og korrosjonstillegg selvfølgelig også har betydning.

forstørrt254117-IMG_5008.jpg

Barmouth viaduct
22. juli 2024
foto: Nils Chr Hagen

forstørrt254118-IMG_4996.jpg

Motorvogn over brua
22. juli 2024
foto: Nils Chr Hagen

forstørrt254119-IMG_4973.jpg

Litt lite «fake» nagler på overgurten, det skulle vært fire rekker i stedet for to
22. juli 2024
foto: Nils Chr Hagen

forstørrt254120-IMG_5001.jpg

Litt av den gamle brua er bevart som minne. Tynne plater og mange nagler. Slik var det altså i over 150 år, bortsett fra at det er synlige tegn på korrosjon.
22. juli 2024
foto: Nils Chr Hagen

Utskriftsvennlig

Konteksten

Barmouth viaduct ·4 Nils Chr Hagen 25. juli 2024 kl.2350* #399344 Vist 445 ganger Likt av 9
Barmouth viaduct Carl Frederik Thorsager 26. juli 2024 kl.0806 #399351 (#399344) Vist 424 ganger
  I august skal det skje? Nils Chr Hagen 26. juli 2024 kl.1254 #399369 (#399351) Vist 388 ganger
Barmouth-viadukten i 2013 Kjell Hegna 26. juli 2024 kl.1434* #399361 (#399344) Vist 351 ganger Likt av 3

= Forstørr bildet |

Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.17 sek
I dag 6499 treff på forum10, og 76024210 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13184 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.