|
|
|
|
To forskjellige ting?Startinnlegget har emnet «Prioritering av elektrifisering i Trøndelag» Svar på innlegg #399478 Skribent: Terje Andersen
Skrevet: 30. juli 2024 kl.1039 #399551 vist 554 ganger | Innloggede brukere ville her kunne se bilde av skribenten hvis det er lagt inn.
| Så langt jeg forstår er det ingen tvil om at banen fra Hell til Storlien blir elektrifisert, og omformerstasjonen på Eidum hadde kanskje kommet uansett. Men slik situasjonen er i dag er det mer tvilsomt om det kommer elektrifisering nordover fra Stjørdal med det første, og det er den prioriteringen, som er gjort, jeg finner merkelig. Det er så langt ingen som ønsker å kjøre gjennomgående persontog fra Sverige til Trondheim, enten det nå skal være fra Sundsvall eller Stockholm. Og om Rikke Lind sine trafikktall på 10 000 reisende i året over Storlien grense er riktig finner jeg ikke det merkelig i det hele tatt. Og godstog på Meråkerbanen er det lenge siden det har vært regulær trafikk av. Her kan det selvfølgelig være gunstig med gjennomgående elektrifisering, men er det nok. Jeg sjekket vegtrafikken over Storlien grense ved Teveldal, og når det gjelder lange/tunge kjøretøyer er trafikken ved Storlien grense bare ca 20 % av trafikken ved Lesja, og man har der problemer med å opprettholde et regulært godstogtilbud. Mye av godstogtrafikken i Norge er kontainertog med betydelig innslag av lastebilhengere og mye av lasten er dagligvarer til butikker. Det kommer ikke over grensen til Trøndelag pga særnorske regler og avgifter. På Nordlandsbanen har det vært stor vekst godstrafikken, og på strekningen Trondheim - Steinkjer også mye persontrafikk. Derfor hadde det vært naturlig å elektrifisere videre fra Stjørdal og nordover før man tok Meråkerbanen. Jeg tror det fort kan bli mye strammere bevilgninger til jernbane framover, og får man ikke noe trafikk på den ny-elektrifiserte linjen er ikke det positivt for økte bevilgninger til jernbanen. Terje | Utskriftsvennlig | Konteksten | Prioritering av elektrifisering i Trøndelag ·30
Terje Andersen 27. juli 2024 kl.1302* #399427 Vist 1086 ganger
| Prioritering av elektrifisering i Trøndelag DCHalvorsen 27. juli 2024 kl.1446* #399434 (#399427) Vist 953 ganger Likt av 1
| Skulle det tilspisse seg . . . Sven Pran 27. juli 2024 kl.1519 #399438 (#399434) Vist 981 ganger
| Skulle det tilspisse seg . . . Hans-Ole Sveia 28. juli 2024 kl.2114* #399459 (#399438) Vist 815 ganger
| Prioritering av elektrifisering i Trøndelag Erik W J 27. juli 2024 kl.1617 #399442 (#399434) Vist 944 ganger
| Prioritering av elektrifisering i Trøndelag DCHalvorsen 27. juli 2024 kl.1741* #399450 (#399442) Vist 925 ganger
| Prioritering av elektrifisering i Trøndelag Erik W J 27. juli 2024 kl.1814 #399451 (#399450) Vist 917 ganger
| Prioritering av elektrifisering i Trøndelag DCHalvorsen 27. juli 2024 kl.2146* #399455 (#399451) Vist 845 ganger
| Prioritering av elektrifisering i Trøndelag Erik W J 27. juli 2024 kl.2221 #399458 (#399455) Vist 855 ganger
| Prioritering av elektrifisering i Trøndelag Terje Andersen 27. juli 2024 kl.1651 #399445 (#399434) Vist 910 ganger
| Prioritering av elektrifisering i Trøndelag Erik W J 27. juli 2024 kl.1626* #399441 (#399427) Vist 895 ganger Likt av 2
| To forskjellige ting? Nils Chr Hagen 28. juli 2024 kl.2013* #399478 (#399427) Vist 714 ganger
| To forskjellige ting? Hans-Ole Sveia 28. juli 2024 kl.2026* #399480 (#399478) Vist 695 ganger
| To forskjellige ting? Terje Andersen 30. juli 2024 kl.1039 #399551 (#399478) Vist 555 ganger
| Betydningen av elektrifiseringen av Meråkerbanen Carl Fredrik Tjeransen 30. juli 2024 kl.1159 #399575 (#399551) Vist 592 ganger
| Prioritering av elektrifisering i Trøndelag Kjell Navestad 30. juli 2024 kl.1345 #399579 (#399575) Vist 614 ganger
| Prioritering av elektrifisering i Trøndelag DCHalvorsen 30. juli 2024 kl.1429 #399586 (#399579) Vist 606 ganger
| Betydningen av elektrifiseringen av Meråkerbanen Terje Andersen 30. juli 2024 kl.1613 #399594 (#399575) Vist 558 ganger
| Prioritering av elektrifisering i Trøndelag Andreas Westheimer 30. juli 2024 kl.1701 #399595 (#399594) Vist 600 ganger
| Prioritering av elektrifisering i Trøndelag DCHalvorsen 30. juli 2024 kl.1737 #399598 (#399595) Vist 634 ganger
| Prioritering av elektrifisering i Trøndelag Erik W J 30. juli 2024 kl.1929 #399602 (#399595) Vist 603 ganger
| Prioritering av elektrifisering i Trøndelag DCHalvorsen 30. juli 2024 kl.2116 #399607 (#399602) Vist 600 ganger
| Prioritering av elektrifisering i Trøndelag Erik W J 30. juli 2024 kl.2138 #399608 (#399607) Vist 613 ganger
| Om, såfremt og hvis Arne Magnus Smørvik 30. juli 2024 kl.2154 #399609 (#399602) Vist 578 ganger Likt av 1
| Om, såfremt og hvis Hans-Ole Sveia 30. juli 2024 kl.2230 #399613 (#399609) Vist 594 ganger
| Meråkerbanen Hans-Ole Sveia 30. juli 2024 kl.2355 #399621 (#399609) Vist 564 ganger
| Meråkerbanen Roar 31. juli 2024 kl.0030 #399624 (#399621) Vist 634 ganger
| Prioritering av elektrifisering i Trøndelag Svein Sando 31. juli 2024 kl.1412 #399667 (#399624) Vist 569 ganger
| Betydningen av elektrifiseringen av Meråkerbanen Odd Fjeldstad 30. juli 2024 kl.2100 #399606 (#399594) Vist 556 ganger Likt av 1
| Mer elektrifisering i Trøndelag ønskelig M Øksnevad 30. juli 2024 kl.2216 #399611 (#399427) Vist 418 ganger
|
= Forstørr bildet | |
|
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte.
Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.
|