Nå er strømsetting av Meråkerbanen like om hjørnet, dessuten er banen betydelig forsterket med en god del ny underbygning og overbygning, nye småbruer, kulverter, stikkrenner etc. Alt ligger dermed til rette for en stadig økende bruk i overskuelig framtid. At det lugger litt i starten i form av lunkenhet fra Trafikverket og lignende, tror jeg vi skal ta med stor ro. Når infrastrukturen er på plass, vil trafikken komme. Det var vel godt over 100.000 reisende hvert år i 2010 i Nabotågets glade dager og før Stora Helvetet ble stengt i to år.
Historisk sett har det vært fraktet enormer mengder gods på banen, dessverre forårsaket av to verdenskriger (men det var tross alt mye gods også på 50-tallet). Husk at banen ble nedprioritert i mange år slik at standarden og brukbarheten sank merkbart. All statistikk ble selvfølgelig deretter. Det er nå en gang slik at situasjon og forutsetninger anno 2024 raskt kan endre seg i favør av mer godstrafikk på både kort og lengre sikt. Ingen har kontroll på framtida. Da er det viktig at infrastrukturen er klar. Og nå lå alt til rette for det.
I de atten årene jeg har trafikkert Stjørdalen på langs, har tungbiltrafikken økt noe voldsomt. Hadde bare noe av dette kommet over på skinner, ville togtettheten økt.
Videre er det lett å undervurdere Åre som turistdestinasjon. Per dato har Åre kommun 42.000 overnattingssenger (ja, førtitotusen), ytterligere utbygging av Rödkullen ikke langt fra Åre station kan bety opptil 7.200 flere senger. Det sier seg selv at potensialet for turisttrafikk med tog er stort, selv på vestsida av Duved. Det er et stort trøndersk innslag i Åre i helgene og i feriene (noen ganger riktignok på godt og vondt...).
Åre arbeider forståelig nok aktivt for turisttrafikk året rundt, ikke bare i vintersesongen. Mange i Åre bruker Værnes som flyplass, ikke minst på utenlandske destinasjoner. Et tilrettelagt togtilbud vil helt sikkert bli brukt i så måte.
Med strøm på den 33 kilometer lange bakken fra Gudå til Storlien med 19 promilles stigning, vil det føre til raskere akselerasjon og framføringstid på togene - og et endelig farvel til motorstøy og forurensning.
At NATO blir glad for en styrket mellomriksbane, er opplagt. At Meråkerbanen på strøm vil føre til større fleksibilitet og kapasitet på vanlig godstrafikk inn og ut av Trøndelag/ Nordland, mener jeg også er opplagt.
Så får heller trønderske politikere arbeide knallhardt for strøm til Steinkjer i tida framover. Inntrykket mitt er at tålmodigheten med Trønderbanens bedrøvelige tilstand på Innherred snart er slutt. |