Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Forumets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Plattform

Om, såfremt og hvis

Startinnlegget har emnet «Prioritering av elektrifisering i Trøndelag»

Svar på innlegg #399602

Skribent: Arne Magnus Smørvik
Skrevet: 30. juli 2024 kl.2154
#399609 vist 578 ganger
Innlegget er likt av 1

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Nå er strømsetting av Meråkerbanen like om hjørnet, dessuten er banen betydelig forsterket med en god del ny underbygning og overbygning, nye småbruer, kulverter, stikkrenner etc. Alt ligger dermed til rette for en stadig økende bruk i overskuelig framtid. At det lugger litt i starten i form av lunkenhet fra Trafikverket og lignende, tror jeg vi skal ta med stor ro. Når infrastrukturen er på plass, vil trafikken komme. Det var vel godt over 100.000 reisende hvert år i 2010 i Nabotågets glade dager og før Stora Helvetet ble stengt i to år.

Historisk sett har det vært fraktet enormer mengder gods på banen, dessverre forårsaket av to verdenskriger (men det var tross alt mye gods også på 50-tallet). Husk at banen ble nedprioritert i mange år slik at standarden og brukbarheten sank merkbart. All statistikk ble selvfølgelig deretter.  Det er nå en gang slik at situasjon og forutsetninger anno 2024 raskt kan endre seg i favør av mer godstrafikk på både kort og lengre sikt. Ingen har kontroll på framtida. Da er det viktig at infrastrukturen er klar. Og nå lå alt til rette for det.

I de atten årene jeg har trafikkert Stjørdalen på langs, har tungbiltrafikken økt noe voldsomt. Hadde bare noe av dette kommet over på skinner, ville togtettheten økt.

Videre er det lett å undervurdere Åre som turistdestinasjon. Per dato har Åre kommun 42.000 overnattingssenger (ja, førtitotusen), ytterligere utbygging av Rödkullen ikke langt fra Åre station kan bety opptil 7.200 flere senger. Det sier seg selv at potensialet for turisttrafikk med tog er stort, selv på vestsida av Duved. Det er et stort trøndersk innslag i Åre i helgene og i feriene (noen ganger riktignok på godt og vondt...).

Åre arbeider forståelig nok aktivt for turisttrafikk året rundt, ikke bare i vintersesongen. Mange i Åre bruker Værnes som flyplass, ikke minst på utenlandske destinasjoner. Et tilrettelagt togtilbud vil helt sikkert bli brukt i så måte.

Med strøm på den 33 kilometer lange bakken fra Gudå til Storlien med 19 promilles stigning, vil det føre til raskere akselerasjon og framføringstid på togene - og et endelig farvel til motorstøy og forurensning.

At NATO blir glad for en styrket mellomriksbane, er opplagt. At Meråkerbanen på strøm vil føre til større fleksibilitet og kapasitet på vanlig godstrafikk inn og ut av Trøndelag/ Nordland, mener jeg også er opplagt.

Så får heller trønderske politikere arbeide knallhardt for strøm til Steinkjer i tida framover. Inntrykket mitt er at  tålmodigheten  med Trønderbanens bedrøvelige tilstand på Innherred snart er slutt.

Utskriftsvennlig

Konteksten

Prioritering av elektrifisering i Trøndelag ·30 Terje Andersen 27. juli 2024 kl.1302* #399427 Vist 1086 ganger
Prioritering av elektrifisering i Trøndelag DCHalvorsen 27. juli 2024 kl.1446* #399434 (#399427) Vist 953 ganger Likt av 1
  Skulle det tilspisse seg . . . Sven Pran 27. juli 2024 kl.1519 #399438 (#399434) Vist 981 ganger
    Skulle det tilspisse seg . . . Hans-Ole Sveia 28. juli 2024 kl.2114* #399459 (#399438) Vist 815 ganger
  Prioritering av elektrifisering i Trøndelag Erik W J 27. juli 2024 kl.1617 #399442 (#399434) Vist 944 ganger
    Prioritering av elektrifisering i Trøndelag DCHalvorsen 27. juli 2024 kl.1741* #399450 (#399442) Vist 925 ganger
      Prioritering av elektrifisering i Trøndelag Erik W J 27. juli 2024 kl.1814 #399451 (#399450) Vist 917 ganger
        Prioritering av elektrifisering i Trøndelag DCHalvorsen 27. juli 2024 kl.2146* #399455 (#399451) Vist 845 ganger
          Prioritering av elektrifisering i Trøndelag Erik W J 27. juli 2024 kl.2221 #399458 (#399455) Vist 855 ganger
  Prioritering av elektrifisering i Trøndelag Terje Andersen 27. juli 2024 kl.1651 #399445 (#399434) Vist 910 ganger
Prioritering av elektrifisering i Trøndelag Erik W J 27. juli 2024 kl.1626* #399441 (#399427) Vist 895 ganger Likt av 2
To forskjellige ting? Nils Chr Hagen 28. juli 2024 kl.2013* #399478 (#399427) Vist 714 ganger
  To forskjellige ting? Hans-Ole Sveia 28. juli 2024 kl.2026* #399480 (#399478) Vist 695 ganger
  To forskjellige ting? Terje Andersen 30. juli 2024 kl.1039 #399551 (#399478) Vist 555 ganger
    Betydningen av elektrifiseringen av Meråkerbanen Carl Fredrik Tjeransen 30. juli 2024 kl.1159 #399575 (#399551) Vist 593 ganger
      Prioritering av elektrifisering i Trøndelag Kjell Navestad 30. juli 2024 kl.1345 #399579 (#399575) Vist 615 ganger
        Prioritering av elektrifisering i Trøndelag DCHalvorsen 30. juli 2024 kl.1429 #399586 (#399579) Vist 606 ganger
      Betydningen av elektrifiseringen av Meråkerbanen Terje Andersen 30. juli 2024 kl.1613 #399594 (#399575) Vist 559 ganger
        Prioritering av elektrifisering i Trøndelag Andreas Westheimer 30. juli 2024 kl.1701 #399595 (#399594) Vist 600 ganger
          Prioritering av elektrifisering i Trøndelag DCHalvorsen 30. juli 2024 kl.1737 #399598 (#399595) Vist 634 ganger
          Prioritering av elektrifisering i Trøndelag Erik W J 30. juli 2024 kl.1929 #399602 (#399595) Vist 604 ganger
            Prioritering av elektrifisering i Trøndelag DCHalvorsen 30. juli 2024 kl.2116 #399607 (#399602) Vist 601 ganger
              Prioritering av elektrifisering i Trøndelag Erik W J 30. juli 2024 kl.2138 #399608 (#399607) Vist 613 ganger
            Om, såfremt og hvis Arne Magnus Smørvik 30. juli 2024 kl.2154 #399609 (#399602) Vist 579 ganger Likt av 1
              Om, såfremt og hvis Hans-Ole Sveia 30. juli 2024 kl.2230 #399613 (#399609) Vist 594 ganger
              Meråkerbanen Hans-Ole Sveia 30. juli 2024 kl.2355 #399621 (#399609) Vist 565 ganger
                Meråkerbanen Roar 31. juli 2024 kl.0030 #399624 (#399621) Vist 634 ganger
                  Prioritering av elektrifisering i Trøndelag Svein Sando 31. juli 2024 kl.1412 #399667 (#399624) Vist 569 ganger
        Betydningen av elektrifiseringen av Meråkerbanen Odd Fjeldstad 30. juli 2024 kl.2100 #399606 (#399594) Vist 556 ganger Likt av 1
Mer elektrifisering i Trøndelag ønskelig M Øksnevad 30. juli 2024 kl.2216 #399611 (#399427) Vist 418 ganger

= Forstørr bildet |

Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 2.81 sek
I dag 19657 treff på forum10, og 76226051 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13199 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.