|
|
|
|
Fototur langs FlåmsbanaSkribent: CF Salicath
Skrevet: 2. aug. 2024 kl.1403 #399811 vist 1013 ganger Innlegget er likt av 22 | Innloggede brukere ville her kunne se bilde av skribenten hvis det er lagt inn.
| Jeg har fotografert langs Flåmsbana mange ganger, men som regel har det vært i en fart for å rekke det siste toget tilbake til Oslo etter sykkelturen over Fagernut. I juni bestemte jeg meg derfor for å bruke litt tid langs banen for å fange inn noen ukjente vinkler. Denne gangen valgte jeg også å gå fremfor å sykle, mens toget ble brukt som tilbringertransport.
Her er et utvalg av bildene. Som en vri viser jeg dem i geografisk rekkefølge fra Flåm til Myrdal, ikke kronologsik som de ble tatt.
Jeg startet dagen på Myrdal, men for mange er Flåm stasjon og cruiseskipene utgangspunktet for turen. Her ser vi 17.2230 som står til pynt med en reservevogn. NSB: El 17 nr. 2230Flåm20. juni 2024foto: CF Salicath
Utsikt over tettstedet rundt Flåm kirke, med banen i lia i bakgrunnen. Her har banen begynt å klatre i terrenget for alvor, og jeg slet med å finne gode fotoplasser herfra til Dalsbotn. Tog nr. 1863Håreina20. juni 2024foto: CF Salicath
Ved Dalsbotn holdeplass og med utsikt til Rjoandefossen i bakgrunnen Vy: El 18 nr. 2251 Tog nr. 1862Dalsbotn20. juni 2024foto: CF Salicath
Bommene på Høga PLO har akkurat åpnet seg, og syklistene kan fortsette turen nedover dalen. Tog nr. 1859Berekvam–Håreina20. juni 2024foto: CF Salicath
Ved Høga krysser jernbanen dalen på et av de trangeste punktene. Dette bildet har jeg tatt en variant av tidligere, men jeg kunne ikke dy meg fra å gjenbruke denne vinkelen. Vy: El 18 nr. 2252 Tog nr. 1859Berekvam–Håreina20. juni 2024foto: CF Salicath
Her ser vi i motsatt retning av forrige bilde. Toget opp dalen nærmer seg Timberheller tunnel. Vy: El 18 nr. 2250 Tog nr. 1860Berekvam–Håreina20. juni 2024foto: CF Salicath
En overgangsbru nær gården Styvissete gav meg denne fotovinkelen. Legg spesielt merke til den imponerende støttemuren til jernbanen med vegen på nedsiden. Vy: El 18 nr. 2249 Tog nr. 1857Berekvam–Håreina20. juni 2024foto: CF Salicath
Vi nærmer oss Berekvam, og rett foran loket er enkelt innkjørssignal til stasjonen. Krysningsrutinen her er at oppadgående tog kommer inn først og venter på nedadgående. Tog nr. 1868Berekvam20. juni 2024foto: CF Salicath
Krysning på Berekvam. Tog nr. 1868x1867Berekvam20. juni 2024foto: CF Salicath
Begge togene har fått klarsignal, og legger i vei. Dette var dagens siste krysning på stasjonen. Tog nr. 1868x1867Berekvam20. juni 2024foto: CF Salicath
Melhusgjelet. Noen timer tidligere hadde jeg forsøkt å finne en god fotovinkel her, men det er så tilgrodd at jeg så vidt skimtet toget gjennom løvverket. Her er nok drone tingen... Tog nr. 1868Blomheller, bortenfor i retning fra Oslo20. juni 2024foto: CF Salicath
På Blomheller hadde jeg god tid, og tok turen opp til vokterboligen som ligger oppe i dalsida på motsatt side av holdeplassen. Vokterboligen er av samme type som den på Upsete, men den er dessverre ikke så godt ivaretatt. Blomheller20. juni 2024foto: CF Salicath
Blomheller vokterbolig har nydelig utsikt til jernbanen, dalen og med Melhus gård i forgrunnen. Tog nr. 1855Blomheller20. juni 2024foto: CF Salicath
Fra Blomheller til Reinunga går banen i hovedsak i tunnel, men Pinnelia gir de reisende et flott utsyn over dalenden. Her ser vi Flåmsbana i tre nivåer, med Hylla overbygg rett under meg. Skal innrømme jeg fikk litt høydeskrekken av å stå der, selv om det var tryggere enn det ser ut som...! Tog nr. 1867Kjosfossen, bortenfor i retning fra Oslo19. juni 2024foto: CF Salicath
Fra togvinduet er utsikten minst like imponerende! Tog nr. 1853 20. juni 2024 foto: CF Salicath
Stopp på Kjosfossen. Hulder med pop-rocka folkemusikk. Turistene knipser som gale.
Bildet er et panorama satt sammen av flere bilder for å få med hele fossen. Tog nr. 1867Kjosfossen19. juni 2024foto: CF Salicath
Kjosfossen sett fra åssiden nedenfor demningen mot Reinungavatnet Tog nr. 1869Kjosfossen19. juni 2024foto: CF Salicath
Fra Reinunga kjører toget parallelt med fossen ned mot vendetunnelen under Reinungaplatået.
De som holde regningen ser at jeg tok bilder av tog 1867 tre ganger, først her på Reinungaplatået, deretter ved Kjosfossen, til slutt i Pinnelia. Toget kjørte flere kilometer mens jeg gikk noen få hundre meter mellom fotoplassene. Tog nr. 1867Reinunga19. juni 2024foto: CF Salicath
Toget runder Reinungaplatået, og nærmer seg Vatnahalsen. Tog nr. 1868Reinunga20. juni 2024foto: CF Salicath
På Vatnahalsen er det bygd bro over jernbanen siden sist jeg var her, og dermed har en ny fotovinkel åpenbart seg. Vy: El 18 nr. 2251 Tog nr. 1862Vatnahalsen21. juni 2024foto: CF Salicath
Tog nr. 1865Myrdal19. juni 2024foto: CF Salicath
Myrdal stasjon gir turistene et lite glimt av fjellheimen. Slik må selvfølgelig fotograferes! Tog nr. 1864x1865Myrdal19. juni 2024foto: CF Salicath | Utskriftsvennlig | Konteksten | Fototur langs Flåmsbana ·18
CF Salicath 2. aug. 2024 kl.1403 #399811 Vist 1014 ganger Likt av 22
| Fototur langs Flåmsbana DCHalvorsen 2. aug. 2024 kl.2008 #399836 (#399811) Vist 827 ganger Likt av 3
| Fototur langs Flåmsbana Svein Julton 2. aug. 2024 kl.2049 #399837 (#399836) Vist 849 ganger
| dette nettstedet Svein Sando 3. aug. 2024 kl.1047 #399863 (#399837) Vist 760 ganger
| dette nettstedet Svein Julton 3. aug. 2024 kl.1222 #399871 (#399863) Vist 777 ganger
| dette nettstedet Hans-Ole Sveia 3. aug. 2024 kl.1234* #399875 (#399871) Vist 771 ganger
| dette nettstedet Svein Julton 3. aug. 2024 kl.1342 #399880 (#399875) Vist 774 ganger
| dette nettstedet Hans-Ole Sveia 3. aug. 2024 kl.1350 #399881 (#399880) Vist 786 ganger Likt av 1
| Kvlitetskrav til hva som publiseres er allerede beskrevet i bruksvilkårene for forumet Webmaster 3. aug. 2024 kl.1407 #399882 (#399881) Vist 845 ganger
| Kvlitetskrav til hva som publiseres er allerede beskrevet i bruksvilkårene for forumet Svein Julton 3. aug. 2024 kl.1625 #399886 (#399882) Vist 789 ganger
| Kvalitetskrav til hva som publiseres er allerede beskrevet i bruksvilkårene for forumet Erik W J 3. aug. 2024 kl.1709 #399895 (#399886) Vist 828 ganger
| Kvalitetskrav til hva som publiseres er allerede beskrevet i bruksvilkårene for forumet Hans-Ole Sveia 3. aug. 2024 kl.1751* #399899 (#399895) Vist 787 ganger
| Kvalitetskrav til hva som publiseres er allerede beskrevet i bruksvilkårene for forumet Svein Julton 3. aug. 2024 kl.1907 #399905 (#399895) Vist 830 ganger
| Kvalitetskrav til hva som publiseres er allerede beskrevet i bruksvilkårene for forumet Erik W J 3. aug. 2024 kl.2019 #399912 (#399905) Vist 837 ganger
| Kvalitetskrav til hva som publiseres er allerede beskrevet i bruksvilkårene for forumet Svein Sando 3. aug. 2024 kl.2324* #399929 (#399912) Vist 814 ganger
| Kvalitetskrav til hva som publiseres er allerede beskrevet i bruksvilkårene for forumet Erik W J 4. aug. 2024 kl.1834* #399973 (#399929) Vist 697 ganger
| Hva er problemet med formalkrav? Svein Sando 4. aug. 2024 kl.2058 #399976 (#399973) Vist 724 ganger Likt av 1
| Hva er problemet med formalkrav? Erik W J 4. aug. 2024 kl.2137 #399980 (#399976) Vist 697 ganger
|
= Forstørr bildet | |
|
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte.
Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.
|