Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Forumets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Plattform

Spørsmål vedrørende damplokomotiver i USA/Nord-Amerika

Skribent: Christian Evje
Skrevet: 13. aug. 2024 kl.1834
#400598 vist 460 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

I boken «Innovasjon - kreativitet : hvordan bedriften kan møte forandringer og fornye seg» (sidene 13-14 og side 18), som ligger ligger tilgjengelig ute på Nasjonalbibliotekets nettbibliotek, kan vi lese litt om damplok og diesellok i USA som i boken brukes som eksempel på de holdninger og incentiver en bedrift kan ha med hensyn til å lage mer innovative produkter. I mine øyne som jernbaneentusiast forekommer imidlertid eksempelet og den tilhørende forklaringen meg som ganske snever og overfladisk. Det eneste som utdypes om forbedring av damplokomotiver er:

«Tvert imot satset man store ressurser på å lage enda bedre damplokomotiver. En rekke forbedringer, til dels av meget innovativ karakter, ble gjennomført. Et eksempel er utviklingen av den såkalte «schnorkel» som gjorde det mulig for damplokomotivene å ta opp vann under fart mellom to stasjoner ved at en slange ble heist ned i en vanngrav langs jernbaneskinnene». (side 14).

Jeg fikk derfor lyst til å stille noen spørsmål på forumet, til andre som har sett, reist og lest mer enn det jeg har gjort hittil.

Hvilke forbedringer innen amerikansk damplokteknikk ville dere heller ha framhevet særskilt? Fantes det også andre betingelser og forhold som var karakteristisk for USAs/Nord-Amerikas jernbaner dere også ville framhevet som, i tillegg til introduksjonen diesellok, også var med på å bidra til stagnasjon i utviklingsarbeidet på (nord-)amerikanske damplok?

Lenke: Innovasjon - kreativitet : hvordan bedriften kan møte forandringer og fornye seg (les sidene 13-14 og side16)

Utskriftsvennlig

Konteksten

Spørsmål vedrørende damplokomotiver i USA/Nord-Amerika ·4 Christian Evje 13. aug. 2024 kl.1834 #400598 Vist 461 ganger
Spørsmål vedrørende damplokomotiver i USA/Nord-Amerika Erik W J 13. aug. 2024 kl.2212 #400609 (#400598) Vist 426 ganger Likt av 2
Spørsmål vedrørende damplokomotiver i USA/Nord-Amerika Terje Andersen 14. aug. 2024 kl.1206* #400626 (#400598) Vist 384 ganger Likt av 1
  Spørsmål vedrørende damplokomotiver i USA/Nord-Amerika Jan Arne Rødland 14. aug. 2024 kl.1118 #400630 (#400626) Vist 355 ganger Likt av 2

= Forstørr bildet |

Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.20 sek
I dag 24343 treff på forum10, og 76114761 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13192 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.