Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Forumets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Plattform

Spørsmål vedrørende damplokomotiver i USA/Nord-Amerika

Startinnlegget har emnet «Spørsmål vedrørende damplokomotiver i USA/Nord-Amerika»

Svar på innlegg #400598

Skribent: Terje Andersen
Skrevet første gang: 14. aug. 2024 kl.1007
*Endret: 14. aug. 2024 kl.1206
#400626 vist 384 ganger
Innlegget er likt av 1

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Jeg synes ikke de vedlagte sider var spesielt informative og relevante for overgangen fra damp til diesel i USA.

Det er vel ikke noe merkelig i at det i starten var skepsis til dieselkjøretøy for hovedtog på jernbanen. Damplokomotivene hadde mye større effekt og hele jernbanesysyemet i USA var tilpasset disse. Og kull fantes i massevis i øst ikke minst i Appalachene rundt Ohio og West Virginia.

Det var nok først med multippeldrift og i transkontinentale tog at diesellokomotivene for alvor slo igjennom. Gjennomgående lok fra øst til vest eller omvendt og ingen behov av vannfylling underveis var nok en enorm gevinst.

I en artikkel om "The Birth of the Diesel" nevnes en forsøkskjøring fra Los Angeles til New York over 3176 miles på 56 timer og 55 min. Jeg tror det var i regi av UP. Det ble nok en øyeåpner for mange. Så langt jeg forstår skjedde dette på 1930-tallet

Her må man også huske at store deler av USA vest for Mississippi er veldig tørre områder, og damplok trenger jevnlig vannforsyning om man ikke skal gå for kondensasjonsanlegg og gjenvinning av vannet, men det tar plass og fordyrer lokene. Dessuten må damplok byttes ut eller slagges jevnlig. Da var diesellok en stor forbedring logistikkmessig. Mange av statene vest for Mississippi er ikke tett befolket.

Og når man først hadde brukbare multippelopererte diesellok for hovedlinjene gikk utskiftingen fort, og det sto i samme artikkel at siste store damplok i USA ble bygd i 1950.

Terje

Utskriftsvennlig

Konteksten

Spørsmål vedrørende damplokomotiver i USA/Nord-Amerika ·4 Christian Evje 13. aug. 2024 kl.1834 #400598 Vist 461 ganger
Spørsmål vedrørende damplokomotiver i USA/Nord-Amerika Erik W J 13. aug. 2024 kl.2212 #400609 (#400598) Vist 426 ganger Likt av 2
Spørsmål vedrørende damplokomotiver i USA/Nord-Amerika Terje Andersen 14. aug. 2024 kl.1206* #400626 (#400598) Vist 385 ganger Likt av 1
  Spørsmål vedrørende damplokomotiver i USA/Nord-Amerika Jan Arne Rødland 14. aug. 2024 kl.1118 #400630 (#400626) Vist 355 ganger Likt av 2

= Forstørr bildet |

Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.19 sek
I dag 24559 treff på forum10, og 76114977 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13192 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.