Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Forumets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Museum

Sommernyheter fra Krøderbanen

Skribent: Henrik B. Backer
Skrevet: 19. aug. 2024 kl.0943
#400995 vist 601 ganger
Innlegget er likt av 11

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Lørdag 17. august ble Skd 220c.210 prøvekjørt i kipptog Kløftefoss - Vikersund - Kløftefoss. Denne kjøpte Krøderbanen av Bombardier i 2014, og den var da plassert på Kongsvinger. Den manglet mye av trykkluftsutstyret, men var ellers komplett og med en bra motor.

Etter at Skd 220c.210 kom til Krøderbanen ble tilstanden grundig vurdert. Det viste seg at den var i langt bedre stand enn Skd 220c.171 som var hensatt på Kløftefoss, og som hadde defekt motor. Det ble bestemt at man skulle satse på 210 fremfor 171. Det meste som manglet av komponenter på 210 kunne vi gjenbruke fra 171, som etter hvert ble skrotet. Etter hvert ble trykkluftsanlegget til 210 komplettert og tett. Parallelt med dette ble ramme, hjul og fotbrett rengjort, grunnet og malt. Så ble det behov for å prioritere fremdriften på damplok 225 og arbeidene på 210 ble stilt i bero inn til videre.

Etter at damplok 225 var ferdig i 2022 ble arbeidene på 210 tatt opp igjen. I løpet av 2023 var den blitt helt komplett. I løpet av vinteren 2023-24 sørget de ansatte i Buskerudmuseet for å male opp 210 i nydesign, rødt og gult. I begynnelsen av august ble dekalene med påskrifter og vingehjul montert. Det er litt småarbeider som gjenstår, som i hovedsak dreier seg om sebrastriper på endebjelkene og konstrastfarver på noen av oppstigningshåndtakene. I løpet av noe tid vil den bli tatt i bruk som driftslok.

Skd 220c.182 ble tatt ut av drift i begynnelsen av august, etter at det ble konstatert at toppakningen til motoren ikke lenger var tett. Den har vært i bruk på Krøderbanen i omkring 20 år og har vært mye brukt. Før det tilbragte den omkring 20 år på Nelaug, hvor den ble brukt til å trekke tunge tømmertog på Simonstadlinjen. Før vi tar stilling til hva vi skal gjøre med 182 skal vi foreta en grundig gjennomgang og kartlegge tilstanden.


Beste hilsen Henrik B.

forstørrt254754-IMG_2974.jpg

Skd 220c.210 på Kløftefoss
Skd 220c nr. 210
17. aug. 2024
foto: Henrik B. Backer

forstørrt254755-IMG_2979.jpg

Skd 220c.210 på Kløftefoss
18. aug. 2024
foto: Henrik B. Backer
Utskriftsvennlig

Konteksten

Sommernyheter fra Krøderbanen ·8 Henrik B. Backer 19. aug. 2024 kl.0943 #400995 Vist 602 ganger Likt av 11
Sommernyheter fra Krøderbanen Thomas Markovic 19. aug. 2024 kl.1015 #400998 (#400995) Vist 566 ganger Likt av 1
Sommernyheter fra Krøderbanen Hans-Ole Sveia 19. aug. 2024 kl.1254 #401012 (#400995) Vist 548 ganger
  Saksa er nært forestående Jørgen Nøkleby 19. aug. 2024 kl.1259* #401013 (#401012) Vist 573 ganger
    Saksa er nært forestående Hans-Ole Sveia 19. aug. 2024 kl.1301* #401014 (#401013) Vist 580 ganger
      Saksa er nært forestående Jørgen Nøkleby 19. aug. 2024 kl.1937 #401048 (#401014) Vist 566 ganger
        Saksa er nært forestående Hans-Ole Sveia 19. aug. 2024 kl.2055 #401051 (#401048) Vist 522 ganger
  Sommernyheter fra Krøderbanen Lars Fredrik Andersen 19. aug. 2024 kl.1308 #401015 (#401012) Vist 563 ganger Likt av 2

= Forstørr bildet |

Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.33 sek
I dag 5970 treff på forum10, og 76271261 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13202 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.