|
|
|
|
Gullfiskene kunne være frykteligeStartinnlegget har emnet «Trikk i dag» Svar på innlegg #402007 Skribent: Erik W J
Skrevet første gang: 3. sep. 2024 kl.1451 *Endret: 3. sep. 2024 kl.1452
#402016 vist 296 ganger | Innloggede brukere ville her kunne se bilde av skribenten hvis det er lagt inn.
| Støyen fra gullfiskene var først og fremst et E-vognsproblem. Det var to årsaker til støy: Hjulstøy og drevstøy. Problemstillingen var jeg godt kjent med som verneombud for betjeningen på Bærumsbanen - sørget også for at det ble foretatt støymålinger. Selv om B-vognene ikke hadde gummiavfjærede hjul, så var hjulstøyen fra disse vesentlig lavere enn på de få E-vognene som heller ikke hadde det. Hvorfor vet vi ikke sikkert, men bremseklossene var sannsynligvis årsaken. De sørget for at hjulbanene var rene og tilnærmet polerte, men kan også ha fungert som støydempere i seg selv. Gullfiskene skulle bygges lettest mulig og med lavt gulv. Det var bare østerrikske ELIN som kunne tilby så høy ytelse på så små motorer den gangen, men de motorene var betraktet å være mekanisk svake. Motorlagrene tålte ikke større sidekrefter, slik at en var nødt til å velge rettskårne tannhjul (skråskårne gir vesentlig mindre støy). B-vognene skulle brukes på forstadsbane i hastigheter opp til 65 km/h. En ville skåne motorene og dermed drevene med å bruke trykkluftbremsen som driftsbrems. Ved elektrisk bremsing kunne belastningen på motorene være vesentlig høyere enn ved pådrag, hvor effekten var begrenset av en maksimalstrømbryter ("automaten"). Senere kombinerte en mer motstands- og trykkluftbremsing, men sistnevnte bidro nok fortsatt til mindre belastning på motorer og drev. E-vognene skulle benyttes på bystrekninger. De ble utstyrt enklere med motstandsbremsen som driftsbrems, men fra toppfart 40 km/h var belastningen på motorene moderat. På 50-tallet ble E-vognene etter hvert overført til forstadsbanene, og motorene fikk da langt mer 'juling' - sannsynligvis mer enn de var konstruert for. Vi skal vel ikke se bort ifra at det var årsaken til at drevstøyen tiltok etter hvert - også på de linjeborede motorene. Selv om noe av drevlyden kom tilbake etter at motorene ble linjeboret, så oppfattet jeg aldri at den da ble uakseptabelt høy. | Utskriftsvennlig | Konteksten | Trikk i dag ·14
Roar 27. aug. 2024 kl.2016 #401606 Vist 616 ganger Likt av 3
| SL95 hyler seg forbi utkikksplassen på Olaf Ryes pass Kjetil Ryen 29. aug. 2024 kl.0820 #401739 (#401606) Vist 593 ganger
| SL18 Roar 29. aug. 2024 kl.0841* #401740 (#401739) Vist 594 ganger
| SL18 Casper Hagen Schneider 29. aug. 2024 kl.1502* #401764 (#401740) Vist 601 ganger
| SL95 hyler seg forbi utkikksplassen på Olaf Ryes pass Jan Arne Rødland 29. aug. 2024 kl.1058 #401746 (#401739) Vist 583 ganger Likt av 2
| SL95 hyler, Gullfisken synger Odd Fjeldstad 29. aug. 2024 kl.1742 #401785 (#401746) Vist 630 ganger
| SL95 hyler, Gullfisken synger Jan Arne Rødland 29. aug. 2024 kl.2007* #401788 (#401785) Vist 641 ganger
| Gullfiskene kunne være fryktelige Kjetil Ryen 3. sep. 2024 kl.1208 #402005 (#401785) Vist 290 ganger
| Gullfiskene kunne være fryktelige Roar 3. sep. 2024 kl.1222 #402007 (#402005) Vist 285 ganger
| Gullfiskene kunne være fryktelige Erik W J 3. sep. 2024 kl.1452* #402016 (#402007) Vist 297 ganger
| Linjeboring og støy Kjetil Ryen 3. sep. 2024 kl.1919 #402029 (#402016) Vist 269 ganger
| B og E vogner Svein Tønnessen 8. sep. 2024 kl.2140 #402397 (#402016) Vist 159 ganger
| B og E vogner Erik W J 8. sep. 2024 kl.2144 #402398 (#402397) Vist 153 ganger
| Gullfiskene kunne være forskjellige Odd Fjeldstad 3. sep. 2024 kl.1510 #402017 (#402007) Vist 282 ganger
|
= Forstørr bildet | |
|
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte.
Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.
|