Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Forumets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Historien

Disse lokene forblir et mysterium

Startinnlegget har emnet «Hvilken elloktype gitt vi glipp av i 1919?»

Svar på innlegg #402671

Skribent: DCHalvorsen
Skrevet: 12. sep. 2024 kl.2015
#402696 vist 458 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Disse 1-C-1 lokomotivene, slik de omtales i samtiden, er egentlig et mysterium. I budsjettinnstillingen til Stortinget i 1916, hvor nytt materiell til Drammenbanen omtales, er departementet veldig tydelig på to forhold:

- Kun en loktype
- Ingen motorvogner

Det poengteres ganske sterkt. Men så kommer disse 1-C-1-lokene som hurtigtogslokomotiver, uten at behov for eget materiell til hurtigtog på Drammenbanen omtales.

Det er mulig at man hadde tanker om å elektrifisere videre til Kongsberg i samme slengen. For på denne tiden er det store utredninger om det framtidige lokomotivbehovet på Sørlandsbanen. Denne ble vedtatt fram til Kragerø i 1908 og er under bygging fra Kongsberg og østover under 1. verdenskrig.

Da gir nemlig hurtigtogslokomotiver fornuft. Men – så er det slik på den tiden at ellok er forholdsvis veldig mye dyrere enn damplok i innkjøp, rett og slett fordi denne loktypen enn så lenge bare har blitt produsert i små serier. Det i kombinasjon med plutselig usikre økonomiske tider rett etter 1. verdenskrig, gjorde kanskje at man satte videre elektrifisering på vent. Drammen-Kongsberg ble vedtatt elektrifisert i 1927 og eldriften åpnet to år senere.

Og ellers later det jo til at de eksisterende El 1 dekket mye av behovet i retning Sørlandet helt fram til El 8 kom etter krigen.

Samtidens fagpresse har mye om elektrisk jernbanedrift, og flere medier omtaler et 1-C-1-lok som Oerlikon skal bygge til Gotthardbanen, nettopp for å trekke hurtigtog der, se lenke.

Lenke: Elektroteknisk tidsskrift september 1918

Utskriftsvennlig

Konteksten

Hvilken elloktype gitt vi glipp av i 1919? ·28 DCHalvorsen 31. aug. 2024 kl.2002 #401850 Vist 740 ganger Likt av 1
Hvilken elloktype gikk vi glipp av i 1919? Christian Evje 31. aug. 2024 kl.2016* #401851 (#401850) Vist 722 ganger
  Hvilken elloktype gitt vi glipp av i 1919? DCHalvorsen 31. aug. 2024 kl.2044 #401853 (#401851) Vist 706 ganger
    Hvilken elloktype gikk vi glipp av i 1919? Christian Evje 2. sep. 2024 kl.2052 #401970 (#401853) Vist 560 ganger
      Hvem leverte anbud? DCHalvorsen 3. sep. 2024 kl.0717 #401990 (#401970) Vist 531 ganger
Hvilken elloktype gitt vi glipp av i 1919? Hans-Ole Sveia 31. aug. 2024 kl.2048* #401854 (#401850) Vist 711 ganger
  Hvilken elloktype gitt vi glipp av i 1919? DCHalvorsen 31. aug. 2024 kl.2147 #401859 (#401854) Vist 704 ganger
    Hvilken elloktype gitt vi glipp av i 1919? Hans-Ole Sveia 31. aug. 2024 kl.2157 #401860 (#401859) Vist 702 ganger
    Hvilken elloktype gitt vi glipp av i 1919? Erik W J 3. sep. 2024 kl.1712* #401972 (#401859) Vist 595 ganger Likt av 1
      Hvilken elloktype gitt vi glipp av i 1919? DCHalvorsen 3. sep. 2024 kl.0714 #401989 (#401972) Vist 574 ganger
        Hvilken elloktype gitt vi glipp av i 1919? Per H 3. sep. 2024 kl.0924 #401994 (#401989) Vist 575 ganger
        Hvilken elloktype gitt vi glipp av i 1919? Erik W J 3. sep. 2024 kl.1144 #402003 (#401989) Vist 545 ganger
          sekskoblede Svein Sando 11. sep. 2024 kl.2146 #402652 (#402003) Vist 433 ganger
            Sekskoblede Torstein Sunde 12. sep. 2024 kl.2202* #402666 (#402652) Vist 457 ganger
              Hvorfor ikke forstå det bokstavelig? Svein Sando 11. sep. 2024 kl.2349 #402667 (#402666) Vist 447 ganger
              Sekskoblede Erik W J 12. sep. 2024 kl.0027 #402668 (#402666) Vist 445 ganger
              Sekskoblede Ragnar Andenæs 12. sep. 2024 kl.1024 #402671 (#402666) Vist 453 ganger
                Disse lokene forblir et mysterium DCHalvorsen 12. sep. 2024 kl.2015 #402696 (#402671) Vist 459 ganger
                  El 0... Andreas Westheimer 12. sep. 2024 kl.2102 #402698 (#402696) Vist 459 ganger
                  Disse lokene forblir et mysterium Hans-Ole Sveia 12. sep. 2024 kl.2206 #402702 (#402696) Vist 451 ganger
                    Disse lokene forblir et mysterium DCHalvorsen 13. sep. 2024 kl.0745 #402716 (#402702) Vist 422 ganger
                      Disse lokene forblir et mysterium Erik W J 13. sep. 2024 kl.0822 #402718 (#402716) Vist 416 ganger
                  Disse lokene forblir et mysterium Per H 13. sep. 2024 kl.0952 #402722 (#402696) Vist 401 ganger
                    Disse lokene forblir et mysterium Erik W J 13. sep. 2024 kl.1016 #402726 (#402722) Vist 438 ganger
                      Disse lokene forblir et mysterium Erik W J 13. sep. 2024 kl.1620 #402760 (#402726) Vist 433 ganger
                        Disse lokene forblir et mysterium DCHalvorsen 13. sep. 2024 kl.1732* #402763 (#402760) Vist 445 ganger
                          Disse lokene forblir et mysterium Erik W J 13. sep. 2024 kl.1758 #402767 (#402763) Vist 428 ganger
                Sekskoblede Torstein Sunde 12. sep. 2024 kl.2205 #402701 (#402671) Vist 402 ganger

= Forstørr bildet |

Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.26 sek
I dag 5437 treff på forum10, og 76309469 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13204 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.