|
|
|
|
Elin-vogn og trommelbremsenStartinnlegget har emnet «Elin-vogn ved Folketeatret» Svar på innlegg #402460 Skribent: Ø.K.Faye
Skrevet: 12. sep. 2024 kl.2022 #402697 vist 330 ganger | Innloggede brukere ville her kunne se bilde av skribenten hvis det er lagt inn.
|
E-vognen, eller Elin-vognen blir diskutert både på facebook, samt litt i diverse tråder her på forumet.
Det som kjennetegner vognen mest, er slik jeg har forstått det denne håndbremsen, eller håndbrekket, hvorav selve brekkspaken eller "staken" om man vil, gir vognen sitt kallenavn. Vogntypen E hadde vel summert opp tre bremsesystemer: Motstandsbrems, Magnetskinnebrems m. friskstrøm, og denne håndbremsen.
Håndbremsen eller håndbrekket var vel primært en holdebrems og parkeringsbrems, men siden det ikke vil være mulig å bremse seg ned til stillstand med motstandsbrems, så må dette brekket ha blitt tilsatt ved en viss hastighet. Dette faller seg helt naturlig for de som enten har kjørt vogntypen, eller sittet på veldig mange ganger og studert vognførerens betjening. Men for oss som er såpass 'unge' at vi aldri har kunnet beskue dette, så undres det på hvor omtrentlig stor hastighet det var vanlig at vognen hadde før håndbrekket ble betjent for å stoppe vognen? Som beskrevet andre steder var dette en trommelbrems som virket på motorakslingene før drevkassen, og slik man ser brekkspaken stikker opp, er det begrenset hvor stor kraft man vil kunne få tilført stangsystemet med denne, sammenlignet med en skrubrems på jernbanevogn hvor gjengestigningen kan gi en enorm bremsekraft. Så hvis vognen kjørte i ca. 65km/t på en forstadsbanestrekning, og man forsøkte å kun tilsette på håndbrekket, ville man da kunne stoppe på en fornuftig strekning?
Rangerkontrollen var vel også av enkleste slaget på disse vognene? Det blir beskrevet som at man forhåndsvelger 1. trinn med sveiven, og 'aktiviserer' det fra bakenden.
| Utskriftsvennlig | Konteksten | Elin-vogn ved Folketeatret ·13
Erik W J 9. sep. 2024 kl.0003* #402395 Vist 650 ganger Likt av 7
| E-vognene Roar 8. sep. 2024 kl.2241* #402406 (#402395) Vist 552 ganger
| E-vognene Erik W J 8. sep. 2024 kl.2359 #402415 (#402406) Vist 527 ganger
| To Gullfikser på Grefsen sommeren 1971 Kjetil Ryen 9. sep. 2024 kl.1247 #402460 (#402415) Vist 540 ganger
| Elin-vogn og trommelbremsen Ø.K.Faye 12. sep. 2024 kl.2022 #402697 (#402460) Vist 331 ganger
| Elin-vogn og trommelbremsen Erik W J 12. sep. 2024 kl.2347 #402708 (#402697) Vist 310 ganger
| Elin-vogn og trommelbremsen Ø.K.Faye 13. sep. 2024 kl.1928 #402775 (#402708) Vist 302 ganger
| Elin-vogn og trommelbremsen Erik W J 13. sep. 2024 kl.1948 #402776 (#402775) Vist 320 ganger
| Elin-vogn og trommelbremsen Ø.K.Faye 13. sep. 2024 kl.2045 #402778 (#402776) Vist 308 ganger
| Elin-vogn og trommelbremsen Erik W J 13. sep. 2024 kl.2151 #402783 (#402778) Vist 316 ganger
| Elin-vogn og trommelbremsen Ø.K.Faye 14. sep. 2024 kl.1930* #402810 (#402783) Vist 279 ganger
| Jar stasjon mot Oslo, 1. juni 1970. Carl Frederik Thorsager 10. sep. 2024 kl.1456 #402541 (#402406) Vist 442 ganger Likt av 3
| Jar stasjon mot Oslo, 1. juni 1970. Erik W J 10. sep. 2024 kl.1649* #402550 (#402541) Vist 414 ganger
|
= Forstørr bildet | |
|
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte.
Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.
|