|
|
|
|
Sirevåg-bilderSkribent: Erik W J
Skrevet første gang: 16. sep. 2024 kl.2211 *Endret: 16. sep. 2024 kl.2240
#402907 vist 451 ganger Innlegget er likt av 4 | Innloggede brukere ville her kunne se bilde av skribenten hvis det er lagt inn.
| Det ble en liten utflukt til Sirevåg på lørdag. Om Sirevåg kan det sies følgende i jernbanesammenheng:
- Jærbanen åpnet 1878 med vokterbolig ved Store Sirevaag. I følge Just Broch stoppet togene på signal her på onsdager og lørdager.
- I 1879 ble Store Sirevaag fast holdeplass.
- En gang før 1900 ble Store Sirevaag bemannet og ble stoppested i administrativ betydning.
- Store Sirevaag ble til Store Sirevåg i 1921 og til bare Sirevåg i 1935 (Lille Sirevåg hadde året før skiftet navn til Maurholen).
- Jærbanen ble normalsporet på den smalsporede traséen i 1944.
- Traséen ble i 1950 lagt i en 222 meter lang tunnel gjennom Sirevåg. Det gamle stoppestedet ble uten spor - nytt stoppested ble anlagt 300 meter nærmere Egersund. En bygning ved det gamle stoppestedet ble flyttet til det nye.
- Ny stasjonsbygning oppført i 1952. Det står at den gamle brant i det året, men det fremkommer ikke om det var den opprinnelige bygningen som da ikke lenger var i bruk eller om det var den som var flyttet.
- Sirevåg ble ubemannet i 1969 og ble igjen holdeplass.
Og her er bildene:
Tog mot Stavanger har tatt avgang fra Sirevåg. Husene til venstre ligger parallelt med banen slik den lå frem til 1950. Sirevåg14. sep. 2024foto: Erik W. Johansson
Slik ser det ut fra plattformen på Sirevåg. Sør for Ogna er landskapet kupert på Jærbanen, og her er vi i grenselandet mellom Jæren og Dalane. Sirevåg14. sep. 2024foto: Erik W. Johansson
Ved Sirevågtunnelens søndre munning har en fått denne gangveien til et nytt boligfelt. Før 1950 gikk banen til venstre for fjellet her. Sirevåg14. sep. 2024foto: Erik W. Johansson
Oppe på fjellet over søndre tunnelmunning ser vi ned mot havet og Sirevågen. Før 1950 gikk Jærbanen der vi ser veien nedenfor fjellet. Sirevåg14. sep. 2024foto: Erik W. Johansson
Den opprinnelige stasjonsbygningen lå skrått over veien for busskuret vi ser nede til høyre i bildet. Sirevåg14. sep. 2024foto: Erik W. Johansson
Den gamle traséen gjennom Sirevåg følger veien Sannavågen. Ogna–Sirevåg14. sep. 2024foto: Erik W. Johansson
Der Sannavågen slutter fortsetter traséen på en grusvei frem til der den går sammen med dagens bane rett nord for forsignalet til Ogna. Ved den gamle traséen finner vi dette betongfundamentet. Dette tror jeg er en del av lasteanlegget til pukkverket som tidligere befant seg mellom Sirevåg og Ogna . Ogna–Sirevåg14. sep. 2024foto: Erik W. Johansson
Sirevåg fikk ny stasjonsbygning signert NSBs arkitektkontor i 1952. I bygningen finner vi nå kaféen "Pauserommet". Sirevåg14. sep. 2024foto: Erik W. Johansson
Sirevåg14. sep. 2024foto: Erik W. Johansson
Sirevåg14. sep. 2024foto: Erik W. Johansson
| Utskriftsvennlig | Konteksten | Sirevåg-bilder ·5
Erik W J 16. sep. 2024 kl.2240* #402907 Vist 452 ganger Likt av 4
| Sirevåg-bilder Knut Brørvik 16. sep. 2024 kl.2218 #402908 (#402907) Vist 384 ganger
| Sirevåg-bilder Trygve Kåsa 16. sep. 2024 kl.2236 #402911 (#402907) Vist 366 ganger
| Sirevåg-bilder Erik W J 16. sep. 2024 kl.2240 #402913 (#402911) Vist 356 ganger
| Nyter mengde innhold Jon-Andreas Sognnæs 18. sep. 2024 kl.2031 #402991 (#402907) Vist 85 ganger
|
= Forstørr bildet | |
|
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte.
Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.
|