LTF og Sporveishistorisk Forenings blad Lokaltrafikk har mye nytt fra sporveier i mange land, men Kroatia og spesielt Zagreb glimrer med sitt fravær. Det kan derfor vær av interesse å fortelle litt fra Zagreb: Trikke(og buss)selskapet heter ZET=Zagrebački električni tramvaj d.o.o. Hestesporvogn åpnet 5. september 1891 med 760 mm sporvidde og åtte kilometer spor. Etter hvert som den den elektriske sporveien, som startet i 1910, ble ferdigstilt med sporviddde 1000 mm ble hestesporvognene flyttet til den lille byen Velika Gorica der de gikk til 1937(!). I dag har Zagreb 116,3 km spor og driver 15 daglinjer og fire nattlinjer. Noen av vogntypene i Zagreb som delvis er eller har vært i drift: 1. Tatra boggimotorvogner T4YU (TMK 401) med boggitilhenger B4YU opprinnelig 85 tog levert 1977-1983. Jeg var i Zagreb i forrige uke og så ingen i drift så muligens er de tatt ut av drift nå. 2. To-akslede motorvogner TMK 101 der Duro Dakovic leverte 68 og ZET-veksted tre vogner i perioden 1951-1961. De gikk i trafikk til 1968 og noen er bevart som museums- og arbeidsvogner. 3. Duro Dakovic boggimotorvogn TMK 201 med boggitilhengervogn TP701 og TP 591 der 30 sett ble bygget i 1973-1974. Noen sett (9?) er fortsatt i drift. 4. TATRA fire-akslet leddvogn type KT4YU (TMK 301) med svevende ledd der 51 ble bygget i 1985-1986. Et ukjent antall av disse er i drift. 5. I 1990 kom en prototyp seksakslet leddvogn bygget med boggier fra TMK 201. I perioden 1997-2003 ble ytterligere 15 vogner bygget av Koncar og TZV Gredelj, også med deler fra TMK 201. Disse vognene går meget pent og er fine, men har selvsagt høyt gulv som ikke er PK i dag. Noen av disse vognene er fortsatt i drift. 6. I perioden fra 1994 til 1998 kjøpte ZET 35 brukte Duewag GT6 trams (5 av typen GT6 "type Mannheim") from Mannheim i Tyskland og begynte å skrote eldre vogner. Disse ble skrotet etter hvert som de nye leddvognene av type TMK 2200 ble levert. 6. I 2003 bestilte ZET 70 lavgulvs leddvogner av typen TMK 2200 (også kalt NT 2200). De er laget av et konsortium Crotram der Koncar er ledende og TZV Gredelj er med noe utstyr. Vognene ble levert i perioden 2003-2007 og er i fem deler med tre boggier, to svevende deler og tre med motor"boggier". En oppfølgende vognserie på 70 vogner til med ble bestilt i 2007 og er levert fram til 2009. 7. I 2009 og 2010 fikk ZET levert en kortere versjon av de nye leddvognene med lita TMK 2300 (eller også kalt TMK 2200-K) som er i tre ledd med to motor"boggier" og et svevende midtdel. Vognene er levert av Koncar-Electric vehicles. I 2017 var det påtenkt 60 vogner til, men disse ble ikke bestilt. 8. 20+20 nye fire-akslede leddvogner av type TMK 2400 er nylig bestilt i to kontrakter. Dette er en ny konstruksjon som skal leveres fra 2025. Jeg antar at boggimotorvognene da tas ut av drift, muligens også TATRA KT4YU. Vi får se. Jeg vil lage nye innlegg om noen av trikketypene i Zagreb med bilder. Lenke: Om trikken i Zagreb |