Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Plattform

6 ting du ikke visste om lyntog

Skribent: Supertog
Skrevet første gang: 30. mars 2010 kl.0955
*Endret: 30. mars 2010 kl.0956
#51389 vist 561 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Overskriften er litt vel tabloid, tror de meget kompetente debattantene på dette forum finner lite nytt, men mye å kverulere på, i mitt innlegg. Feel free to do that - kjør debatt! Må sprite opp dette forumet litt i denne påsketid hehehe...

 

MAN FÅR MYE FOR PRISEN AV EN HAUKELIBANE

Lyntog til Trondheim, Stockholm og København har et utbyggingsbehov på cirka 60 mil på norsk side - det samme som Haukelibanen, men i langt rimeligere terreng (krever ikke ny tunnel under Oslo-Asker, Boknafjorden, Hardangervidda og Boknafjorden)

 

20 ÅRS NEDBETALINGSTID ER UTOPI

Hvis all flytrafikken på Norges 5 mest trafikkerte ruter (som alle er blant de 30 mest trafikkerte i Europa) overføres til lyntog med billettpris på 499,- får lyntogene 3,5 mrd i året i billettinntekter. Hvis man forutsetter at 80 % av flytrafikken og 799,- i snittpris blir billettinntekten 4,5 mrd. Med byggekostnad på cirka 200 mrd. har dermed billettinntektene tilsvart investeringen etter 45 år. Til sammenlikning passerer Flytoget 10 mrd. i billettinntekter allerede etter 16 år, tilsvarende investeringen. Ser vi på driftskostnadene også, tar det selvsagt enda flere tiår før regnestykkene går i pluss.

 

DOBBELTSPOR HJELPER LITE SØROVER

Selv om Oslo-Halden gjennomføres på under én time og det i 2020 er dobbeltspor Vänersborg-København, vil ikke Oslo-Göteborg på under 2,5 timer og Oslo-København på under 5 timer være oppnåelig. For å konkurrere med fly Gardermoen-Kastrup må det bygges dobbeltspor Halden-Vänersborg, tunnel Helsingborg-Helsingør og ny lyntogtrasé Göteborg-Helsingborg frikoblet fra regionaltrafikken.

 

ENKLEST TIL 3 TIMER ØSTOVER

Oslo-Stockholm kan realiseres på under 3 timer "kun" med 5 mil bane på norsk side Lillestrøm-riksgrensen, forutsatt at svenskene viderefører dobbeltsporet Stockholm-Örebro til Karlstad, og bygger en 3 mil lang forbindelse Åmotfors-riksgrensen.

 

INTERCITY- OG LYNTOGSTRATEGIENE GÅR IKKE I HOP

Mens dobbeltspor Eidsvoll-Stange og Oslo-Ski er "vinn-vinn"-prosjekter som både gagner intercitytrafikken og fremtidige lyntogbaner, er dobbeltspor Tønsberg-Larvik og Råde-Fredrikstad høyst diskutabelt da dette verken er på veien til København eller Bergen, og krever riving av veldig mange hus og neppe oppnåelig med veldig høy hastighet.

 

FEM JEVNBYRDIGE KANDIDATER I UJEVNT PARLAMENT

Stavanger, Bergen, Trondheim, Stockholm og København har alle relativt jevnbyrdige trafikktall om vi ser på flytrafikk. Det er noe mindre ut av landet, men til gjengjeld enormt med trafikk på E6 og E18 sammenliknet med E134 og riksvei 3. Siden prislappen for Norge ved baner til både København og Stockholm blir totalt 25-30 mrd., mot 50-100 mrd. for å nå en hvilken som helst av de 3 norske byene, taler dette for å bygge mot Sverige først. Ser vi derimot på beslutningstakernes hjemfylker gjenspeiles det overhode ikke at det er fem jevnbyrdige kandidater hva gjelder trafikkgrunnlag: 

København: 9 representanter

Stockholm: Ingen, mulig en glåmdøl eller to?

Trondheim: 25

Bergen/Stavanger: 43

Fylker som ikke omfattes av lyntog: 59

Oslo/Akershus: 33

Utskriftsvennlig

Konteksten

6 ting du ikke visste om lyntog ·48 Supertog 30. mars 2010 kl.0956* #51389 Vist 562 ganger
En par ting som supertog ikke vet om trafikken Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1033* #51392 (#51389) Vist 494 ganger
  Hvilke investeringer gir størst uttelling for miljøet? Bjørn Halling 30. mars 2010 kl.1050 #51393 (#51392) Vist 442 ganger
    Lyntog er en drøm for de fleste pendlere Supertog 30. mars 2010 kl.1154 #51400 (#51393) Vist 391 ganger
      Lyntog er en drøm for de fleste pendlere Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1214 #51403 (#51400) Vist 420 ganger
        Jernbanen gjennom nedre Glomma Kjetil Næss 30. mars 2010 kl.1222 #51405 (#51403) Vist 384 ganger
          Jernbanen gjennom nedre Glomma Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1226 #51406 (#51405) Vist 377 ganger
            Jernbanen gjennom nedre Glomma Jan-Inge Hansen 30. mars 2010 kl.1239 #51407 (#51406) Vist 371 ganger
              Jernbanen gjennom nedre Glomma Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1248* #51408 (#51407) Vist 366 ganger
                Jernbanen gjennom nedre Glomma Jan-Inge Hansen 30. mars 2010 kl.1256 #51410 (#51408) Vist 362 ganger
        Knallbra innlegg Supertog 30. mars 2010 kl.1248 #51409 (#51403) Vist 393 ganger
          Knallbra innlegg Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1257 #51411 (#51409) Vist 381 ganger
            Shuttlebuss kunne vært løsningen flere steder Supertog 30. mars 2010 kl.1312 #51412 (#51411) Vist 364 ganger
              Shuttlebuss kunne vært løsningen flere steder Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1321 #51414 (#51412) Vist 357 ganger
          Råde Sarpsborg m.m Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1315 #51413 (#51409) Vist 356 ganger
            Råde-Sarpsborg best for flest Supertog 30. mars 2010 kl.1331 #51417 (#51413) Vist 352 ganger
              Råde-Sarpsborg best for flest Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1454 #51423 (#51417) Vist 318 ganger
              Halvtimesfrekens på hele strekningen er best for flest Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1543* #51425 (#51417) Vist 305 ganger
        Meget konstruktive tanker! John Oddvar Hauge 5. apr. 2010 kl.1028 #51942 (#51403) Vist 128 ganger
      Trasé i Østfold Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1217 #51404 (#51400) Vist 355 ganger
    I Norge har fly større transportarbeid enn tog Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1218* #51402 (#51393) Vist 359 ganger
  Tre timer er magisk Supertog 30. mars 2010 kl.1135* #51398 (#51392) Vist 393 ganger
    Prislapp betyr litt Supertog 30. mars 2010 kl.1145 #51399 (#51398) Vist 369 ganger
      Trafikkgrunnlag betyr mest Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1204 #51401 (#51399) Vist 365 ganger
        Trafikkgrunnlaget betyr ikke mest Supertog 30. mars 2010 kl.1321 #51416 (#51401) Vist 343 ganger
          Trafikkgrunnlaget betyr fortsatt mest Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1345 #51419 (#51416) Vist 338 ganger
            Feil tall Supertog 30. mars 2010 kl.1359* #51421 (#51419) Vist 342 ganger
              Hva med pendlere fra Sverige som har fredrikstad som reisemål Terje Andersen 31. mars 2010 kl.1236* #51422 (#51421) Vist 321 ganger
              Feil tall; 25 - 30 min Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1623* #51424 (#51421) Vist 318 ganger
                Parsellene det står mellom Supertog 31. mars 2010 kl.1114* #51483 (#51424) Vist 211 ganger
                  Parsellene det står mellom Jens Kirkebø 31. mars 2010 kl.1140 #51486 (#51483) Vist 199 ganger
                  Konseptene det står mellom Terje Andersen 31. mars 2010 kl.1208* #51489 (#51483) Vist 203 ganger
                    Konseptene det står mellom Jens Kirkebø 31. mars 2010 kl.1258 #51493 (#51489) Vist 201 ganger
                      Konseptene det står mellom Terje Andersen 31. mars 2010 kl.1308 #51494 (#51493) Vist 201 ganger
                        Frekvensen... Supertog 31. mars 2010 kl.1417* #51499 (#51494) Vist 190 ganger
                          Frekvensen... Terje Andersen 1. apr. 2010 kl.1305* #51518 (#51499) Vist 169 ganger
          Hvorfor Bergen - Halden framfor Bergen - Hamar Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1612* #51427 (#51416) Vist 309 ganger
            Hvorfor Bergen - Halden framfor Bergen - Hamar Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1623* #51429 (#51427) Vist 299 ganger
              Ikke Gøteborg - Bergen Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1631* #51433 (#51429) Vist 293 ganger
                Ikke Gøteborg - Bergen Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1655* #51436 (#51433) Vist 296 ganger
                  Halden - Bergen Terje Andersen 31. mars 2010 kl.0927 #51478 (#51436) Vist 212 ganger
                    Halden - Bergen Jens Kirkebø 31. mars 2010 kl.0938 #51479 (#51478) Vist 208 ganger
                      Halden - Bergen Terje Andersen 31. mars 2010 kl.1233* #51481 (#51479) Vist 204 ganger
                        Halden - Bergen Roar 31. mars 2010 kl.1730 #51511 (#51481) Vist 171 ganger
                          Halden - Bergen Terje Andersen 31. mars 2010 kl.1915 #51516 (#51511) Vist 165 ganger
    Hvorfor er 3 timer magisk? Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1333 #51418 (#51398) Vist 342 ganger
      Trinnvis strategi er viktig Supertog 30. mars 2010 kl.1347* #51420 (#51418) Vist 331 ganger
        Vi må først og fremst bruke toget Odd Fjeldstad 30. mars 2010 kl.1620 #51430 (#51420) Vist 295 ganger

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 1.00 sek
I dag 14927 treff på forum10, og 73727586 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12975 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.