Hvilke investeringer gir størst uttelling for miljøet?Startinnlegget har emnet «6 ting du ikke visste om lyntog» Svar på innlegg #51392 Skribent: Bjørn Halling
Skrevet: 30. mars 2010 kl.1050 #51393 vist 464 ganger | Innloggede brukere ville her kunne se bilde av skribenten hvis det er lagt inn.
|
I følge opplysninger gitt av på forumet her tidligere, så transporterer lokaltog forskjellige steder i landet (Østlandet, Stavanger, Bergen, Trondheim), og regiontog Østlandet, ca. 60 prosent av totalt antall personkilometer på jernbanen, stort sett over ca. 20% av banenettet. Det burde si oss noe. Uansett hvor idealistiske vi måtte være, når det gjelder å spare CO2 - utslipp, og redusere annen forurensning, så kommer politikerne til slutt til å måtte vurdere hvilke tiltak som gir størst uttelling for miljøet lokalt. Og da tror jeg det blir vanskelig å komme bort fra at strekningene nevnt ovenfor gir størst uttelling, gjennom reduksjon av biltrafikk i tettbygde strøk. Utbygging av høyhastighetslinjer til Stavanger, Bergen og Trondheim vil koste skjorta, og gi en svært begrenset forbedring av det lokale miljøet. Utslippet av CO2 vil reduseres, i et omfang som internasjonalt knapt merkes i det hele tatt. |
Utskriftsvennlig |
Konteksten |
6 ting du ikke visste om lyntog ·48
Supertog 30. mars 2010 kl.0956* #51389 Vist 584 ganger
|
En par ting som supertog ikke vet om trafikken Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1033* #51392 (#51389) Vist 516 ganger
|
Hvilke investeringer gir størst uttelling for miljøet? Bjørn Halling 30. mars 2010 kl.1050 #51393 (#51392) Vist 465 ganger
|
Lyntog er en drøm for de fleste pendlere Supertog 30. mars 2010 kl.1154 #51400 (#51393) Vist 412 ganger
|
Lyntog er en drøm for de fleste pendlere Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1214 #51403 (#51400) Vist 444 ganger
|
Jernbanen gjennom nedre Glomma Kjetil Næss 30. mars 2010 kl.1222 #51405 (#51403) Vist 406 ganger
|
Jernbanen gjennom nedre Glomma Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1226 #51406 (#51405) Vist 399 ganger
|
Jernbanen gjennom nedre Glomma Jan-Inge Hansen 30. mars 2010 kl.1239 #51407 (#51406) Vist 395 ganger
|
Jernbanen gjennom nedre Glomma Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1248* #51408 (#51407) Vist 389 ganger
|
Jernbanen gjennom nedre Glomma Jan-Inge Hansen 30. mars 2010 kl.1256 #51410 (#51408) Vist 386 ganger
|
Knallbra innlegg Supertog 30. mars 2010 kl.1248 #51409 (#51403) Vist 417 ganger
|
Knallbra innlegg Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1257 #51411 (#51409) Vist 405 ganger
|
Shuttlebuss kunne vært løsningen flere steder Supertog 30. mars 2010 kl.1312 #51412 (#51411) Vist 387 ganger
|
Shuttlebuss kunne vært løsningen flere steder Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1321 #51414 (#51412) Vist 381 ganger
|
Råde Sarpsborg m.m Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1315 #51413 (#51409) Vist 379 ganger
|
Råde-Sarpsborg best for flest Supertog 30. mars 2010 kl.1331 #51417 (#51413) Vist 377 ganger
|
Råde-Sarpsborg best for flest Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1454 #51423 (#51417) Vist 342 ganger
|
Halvtimesfrekens på hele strekningen er best for flest Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1543* #51425 (#51417) Vist 328 ganger
|
Meget konstruktive tanker! John Oddvar Hauge 5. apr. 2010 kl.1028 #51942 (#51403) Vist 150 ganger
|
Trasé i Østfold Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1217 #51404 (#51400) Vist 375 ganger
|
I Norge har fly større transportarbeid enn tog Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1218* #51402 (#51393) Vist 380 ganger
|
Tre timer er magisk Supertog 30. mars 2010 kl.1135* #51398 (#51392) Vist 414 ganger
|
Prislapp betyr litt Supertog 30. mars 2010 kl.1145 #51399 (#51398) Vist 390 ganger
|
Trafikkgrunnlag betyr mest Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1204 #51401 (#51399) Vist 385 ganger
|
Trafikkgrunnlaget betyr ikke mest Supertog 30. mars 2010 kl.1321 #51416 (#51401) Vist 364 ganger
|
Trafikkgrunnlaget betyr fortsatt mest Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1345 #51419 (#51416) Vist 358 ganger
|
Feil tall Supertog 30. mars 2010 kl.1359* #51421 (#51419) Vist 364 ganger
|
Hva med pendlere fra Sverige som har fredrikstad som reisemål Terje Andersen 31. mars 2010 kl.1236* #51422 (#51421) Vist 343 ganger
|
Feil tall; 25 - 30 min Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1623* #51424 (#51421) Vist 342 ganger
|
Parsellene det står mellom Supertog 31. mars 2010 kl.1114* #51483 (#51424) Vist 233 ganger
|
Parsellene det står mellom Jens Kirkebø 31. mars 2010 kl.1140 #51486 (#51483) Vist 222 ganger
|
Konseptene det står mellom Terje Andersen 31. mars 2010 kl.1208* #51489 (#51483) Vist 226 ganger
|
Konseptene det står mellom Jens Kirkebø 31. mars 2010 kl.1258 #51493 (#51489) Vist 223 ganger
|
Konseptene det står mellom Terje Andersen 31. mars 2010 kl.1308 #51494 (#51493) Vist 225 ganger
|
Frekvensen... Supertog 31. mars 2010 kl.1417* #51499 (#51494) Vist 214 ganger
|
Frekvensen... Terje Andersen 1. apr. 2010 kl.1305* #51518 (#51499) Vist 193 ganger
|
Hvorfor Bergen - Halden framfor Bergen - Hamar Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1612* #51427 (#51416) Vist 332 ganger
|
Hvorfor Bergen - Halden framfor Bergen - Hamar Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1623* #51429 (#51427) Vist 320 ganger
|
Ikke Gøteborg - Bergen Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1631* #51433 (#51429) Vist 315 ganger
|
Ikke Gøteborg - Bergen Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1655* #51436 (#51433) Vist 320 ganger
|
Halden - Bergen Terje Andersen 31. mars 2010 kl.0927 #51478 (#51436) Vist 236 ganger
|
Halden - Bergen Jens Kirkebø 31. mars 2010 kl.0938 #51479 (#51478) Vist 234 ganger
|
Halden - Bergen Terje Andersen 31. mars 2010 kl.1233* #51481 (#51479) Vist 229 ganger
|
Halden - Bergen Roar 31. mars 2010 kl.1730 #51511 (#51481) Vist 196 ganger
|
Halden - Bergen Terje Andersen 31. mars 2010 kl.1915 #51516 (#51511) Vist 189 ganger
|
Hvorfor er 3 timer magisk? Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1333 #51418 (#51398) Vist 363 ganger
|
Trinnvis strategi er viktig Supertog 30. mars 2010 kl.1347* #51420 (#51418) Vist 354 ganger
|
Vi må først og fremst bruke toget Odd Fjeldstad 30. mars 2010 kl.1620 #51430 (#51420) Vist 317 ganger
|