Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Forumets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Plattform

Tre timer er magisk

Startinnlegget har emnet «6 ting du ikke visste om lyntog»

Svar på innlegg #51392

Skribent: Supertog
Skrevet første gang: 30. mars 2010 kl.1118
*Endret: 30. mars 2010 kl.1135
#51398 vist 415 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Tre timer er magisk. Hva vil det koste å komme under 3 timer? Til Stockholm kreves det unektelig under 20 mil ny bane for å få til dette.

Det kommer ikke fram av din lange oppramsing av prosjekter Drammen-Bergen hvor mange mil ny bane dette vil komme på.

Men milliardene renner først og fremst på ved tunneler under Oslo, Boknafjorden, Øresund og Hardangerfjorden.

Samtidig som det altså kan virke som det kreves færre mil ny bane for å nå tretimersmålet ved å satse på Bergen og Stockholm enn Trondheim og Stavanger.

Interessant!

Jeg tror mye av problemet i lyntogdebatten er at det er så forbanna komplisert:
• Forkjempere for de 5 kandidatene har hver for seg motstridende og knallgode argumenter for å være bane nr 1 - det er ikke noe soleklart førstevalg for hvilken by man skal bygge seg mot først
• Det er utbyggingsbehov i retning Vestfold og Kristiansand også, som kompliserer debatten da dette ikke er strekninger med to gigantiske endepunkter eller skyhøy flytrafikk, men legitime behov for InterCity-tog.

Basert på det som nå har framkommet av argumenter bør dette være utbyggingsrekkefølgen:

1. Stockholm. Fordi Norge slipper sykt billig unna. Pilotstrekning for lyntog, samt at det åpner for nysatsing på lokaltog Fetsund-Aurskog-Bjørkelangen.

2. Trondheim. Greit at Bergen-Numedal-Drammen kan realiseres billigere enn Haukelibanen, men den store oppsiden i en vestbane ligger jo i å samtidig få til en tverrforbindelse Bergen-Stavanger. Og ser man på stortinget er det lettere å samle støtte til Trondheims-bane, hvis man "sukrer" pillen for Sogn og Møre ved å legge banen via Gudbrandsdalen. Da får vi også store gevinster for regiontrafikk i Innlandet!

3. Göteborg. Igjen en veldig rimelig løsning for Norge, men er vanskeligere å få med Sverige på å bygge kvadruppelspor Göteborg-Helsingborg og høyfartsbane i øde Dalsland enn høyfartsbane Örebro-Karlstad som de har større nytte av innenriks. For ikke å snakke om at det er fem retninger ut av København som er viktigere for danskene enn København-Helsingør... Når det er sagt: Høyhastighetstog Oslo-Ski og Råde-Halden bør uansett realiseres, og sammen med svensk utbygging som er ferdig om ti år gjør reisetid på 2:45 til Göteborg og 5:30 til København toget raskere enn bilen. Med mange pendlermarkeder underveis tilsier dette at man bør gjenopprette Oslo-København som gjennomgående forbindelse med 6-18 avganger daglig, men da må man akseptere at det må sterke lut til for å få kuttet Oslo-Kastrup.

4. Bergen/Stavanger. Kombiløsning er tingen. Men geografien er så dyr og komplisert at vi bør bygge erfaringer fra lettere strekninger på Østlandet først.

Utskriftsvennlig

Konteksten

6 ting du ikke visste om lyntog ·48 Supertog 30. mars 2010 kl.0956* #51389 Vist 585 ganger
En par ting som supertog ikke vet om trafikken Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1033* #51392 (#51389) Vist 517 ganger
  Hvilke investeringer gir størst uttelling for miljøet? Bjørn Halling 30. mars 2010 kl.1050 #51393 (#51392) Vist 466 ganger
    Lyntog er en drøm for de fleste pendlere Supertog 30. mars 2010 kl.1154 #51400 (#51393) Vist 413 ganger
      Lyntog er en drøm for de fleste pendlere Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1214 #51403 (#51400) Vist 445 ganger
        Jernbanen gjennom nedre Glomma Kjetil Næss 30. mars 2010 kl.1222 #51405 (#51403) Vist 407 ganger
          Jernbanen gjennom nedre Glomma Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1226 #51406 (#51405) Vist 400 ganger
            Jernbanen gjennom nedre Glomma Jan-Inge Hansen 30. mars 2010 kl.1239 #51407 (#51406) Vist 396 ganger
              Jernbanen gjennom nedre Glomma Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1248* #51408 (#51407) Vist 390 ganger
                Jernbanen gjennom nedre Glomma Jan-Inge Hansen 30. mars 2010 kl.1256 #51410 (#51408) Vist 387 ganger
        Knallbra innlegg Supertog 30. mars 2010 kl.1248 #51409 (#51403) Vist 418 ganger
          Knallbra innlegg Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1257 #51411 (#51409) Vist 406 ganger
            Shuttlebuss kunne vært løsningen flere steder Supertog 30. mars 2010 kl.1312 #51412 (#51411) Vist 388 ganger
              Shuttlebuss kunne vært løsningen flere steder Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1321 #51414 (#51412) Vist 382 ganger
          Råde Sarpsborg m.m Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1315 #51413 (#51409) Vist 380 ganger
            Råde-Sarpsborg best for flest Supertog 30. mars 2010 kl.1331 #51417 (#51413) Vist 378 ganger
              Råde-Sarpsborg best for flest Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1454 #51423 (#51417) Vist 343 ganger
              Halvtimesfrekens på hele strekningen er best for flest Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1543* #51425 (#51417) Vist 329 ganger
        Meget konstruktive tanker! John Oddvar Hauge 5. apr. 2010 kl.1028 #51942 (#51403) Vist 151 ganger
      Trasé i Østfold Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1217 #51404 (#51400) Vist 376 ganger
    I Norge har fly større transportarbeid enn tog Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1218* #51402 (#51393) Vist 381 ganger
  Tre timer er magisk Supertog 30. mars 2010 kl.1135* #51398 (#51392) Vist 416 ganger
    Prislapp betyr litt Supertog 30. mars 2010 kl.1145 #51399 (#51398) Vist 391 ganger
      Trafikkgrunnlag betyr mest Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1204 #51401 (#51399) Vist 386 ganger
        Trafikkgrunnlaget betyr ikke mest Supertog 30. mars 2010 kl.1321 #51416 (#51401) Vist 365 ganger
          Trafikkgrunnlaget betyr fortsatt mest Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1345 #51419 (#51416) Vist 359 ganger
            Feil tall Supertog 30. mars 2010 kl.1359* #51421 (#51419) Vist 366 ganger
              Hva med pendlere fra Sverige som har fredrikstad som reisemål Terje Andersen 31. mars 2010 kl.1236* #51422 (#51421) Vist 344 ganger
              Feil tall; 25 - 30 min Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1623* #51424 (#51421) Vist 343 ganger
                Parsellene det står mellom Supertog 31. mars 2010 kl.1114* #51483 (#51424) Vist 234 ganger
                  Parsellene det står mellom Jens Kirkebø 31. mars 2010 kl.1140 #51486 (#51483) Vist 223 ganger
                  Konseptene det står mellom Terje Andersen 31. mars 2010 kl.1208* #51489 (#51483) Vist 227 ganger
                    Konseptene det står mellom Jens Kirkebø 31. mars 2010 kl.1258 #51493 (#51489) Vist 224 ganger
                      Konseptene det står mellom Terje Andersen 31. mars 2010 kl.1308 #51494 (#51493) Vist 226 ganger
                        Frekvensen... Supertog 31. mars 2010 kl.1417* #51499 (#51494) Vist 215 ganger
                          Frekvensen... Terje Andersen 1. apr. 2010 kl.1305* #51518 (#51499) Vist 194 ganger
          Hvorfor Bergen - Halden framfor Bergen - Hamar Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1612* #51427 (#51416) Vist 333 ganger
            Hvorfor Bergen - Halden framfor Bergen - Hamar Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1623* #51429 (#51427) Vist 321 ganger
              Ikke Gøteborg - Bergen Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1631* #51433 (#51429) Vist 316 ganger
                Ikke Gøteborg - Bergen Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1655* #51436 (#51433) Vist 321 ganger
                  Halden - Bergen Terje Andersen 31. mars 2010 kl.0927 #51478 (#51436) Vist 237 ganger
                    Halden - Bergen Jens Kirkebø 31. mars 2010 kl.0938 #51479 (#51478) Vist 235 ganger
                      Halden - Bergen Terje Andersen 31. mars 2010 kl.1233* #51481 (#51479) Vist 230 ganger
                        Halden - Bergen Roar 31. mars 2010 kl.1730 #51511 (#51481) Vist 197 ganger
                          Halden - Bergen Terje Andersen 31. mars 2010 kl.1915 #51516 (#51511) Vist 190 ganger
    Hvorfor er 3 timer magisk? Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1333 #51418 (#51398) Vist 364 ganger
      Trinnvis strategi er viktig Supertog 30. mars 2010 kl.1347* #51420 (#51418) Vist 355 ganger
        Vi må først og fremst bruke toget Odd Fjeldstad 30. mars 2010 kl.1620 #51430 (#51420) Vist 318 ganger

= Forstørr bildet |

Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.35 sek
I dag 5975 treff på forum10, og 74049484 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13016 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.