Tre timer er magiskStartinnlegget har emnet «6 ting du ikke visste om lyntog» Svar på innlegg #51392 Skribent: Supertog
Skrevet første gang: 30. mars 2010 kl.1118 *Endret: 30. mars 2010 kl.1135
#51398 vist 440 ganger | Innloggede brukere ville her kunne se bilde av skribenten hvis det er lagt inn.
|
Tre timer er magisk. Hva vil det koste å komme under 3 timer? Til Stockholm kreves det unektelig under 20 mil ny bane for å få til dette. Det kommer ikke fram av din lange oppramsing av prosjekter Drammen-Bergen hvor mange mil ny bane dette vil komme på. Men milliardene renner først og fremst på ved tunneler under Oslo, Boknafjorden, Øresund og Hardangerfjorden. Samtidig som det altså kan virke som det kreves færre mil ny bane for å nå tretimersmålet ved å satse på Bergen og Stockholm enn Trondheim og Stavanger. Interessant! Jeg tror mye av problemet i lyntogdebatten er at det er så forbanna komplisert: • Forkjempere for de 5 kandidatene har hver for seg motstridende og knallgode argumenter for å være bane nr 1 - det er ikke noe soleklart førstevalg for hvilken by man skal bygge seg mot først • Det er utbyggingsbehov i retning Vestfold og Kristiansand også, som kompliserer debatten da dette ikke er strekninger med to gigantiske endepunkter eller skyhøy flytrafikk, men legitime behov for InterCity-tog.
Basert på det som nå har framkommet av argumenter bør dette være utbyggingsrekkefølgen: 1. Stockholm. Fordi Norge slipper sykt billig unna. Pilotstrekning for lyntog, samt at det åpner for nysatsing på lokaltog Fetsund-Aurskog-Bjørkelangen. 2. Trondheim. Greit at Bergen-Numedal-Drammen kan realiseres billigere enn Haukelibanen, men den store oppsiden i en vestbane ligger jo i å samtidig få til en tverrforbindelse Bergen-Stavanger. Og ser man på stortinget er det lettere å samle støtte til Trondheims-bane, hvis man "sukrer" pillen for Sogn og Møre ved å legge banen via Gudbrandsdalen. Da får vi også store gevinster for regiontrafikk i Innlandet! 3. Göteborg. Igjen en veldig rimelig løsning for Norge, men er vanskeligere å få med Sverige på å bygge kvadruppelspor Göteborg-Helsingborg og høyfartsbane i øde Dalsland enn høyfartsbane Örebro-Karlstad som de har større nytte av innenriks. For ikke å snakke om at det er fem retninger ut av København som er viktigere for danskene enn København-Helsingør... Når det er sagt: Høyhastighetstog Oslo-Ski og Råde-Halden bør uansett realiseres, og sammen med svensk utbygging som er ferdig om ti år gjør reisetid på 2:45 til Göteborg og 5:30 til København toget raskere enn bilen. Med mange pendlermarkeder underveis tilsier dette at man bør gjenopprette Oslo-København som gjennomgående forbindelse med 6-18 avganger daglig, men da må man akseptere at det må sterke lut til for å få kuttet Oslo-Kastrup. 4. Bergen/Stavanger. Kombiløsning er tingen. Men geografien er så dyr og komplisert at vi bør bygge erfaringer fra lettere strekninger på Østlandet først. |
Utskriftsvennlig |
Konteksten |
6 ting du ikke visste om lyntog ·48
Supertog 30. mars 2010 kl.0956* #51389 Vist 610 ganger
|
En par ting som supertog ikke vet om trafikken Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1033* #51392 (#51389) Vist 543 ganger
|
Hvilke investeringer gir størst uttelling for miljøet? Bjørn Halling 30. mars 2010 kl.1050 #51393 (#51392) Vist 492 ganger
|
Lyntog er en drøm for de fleste pendlere Supertog 30. mars 2010 kl.1154 #51400 (#51393) Vist 440 ganger
|
Lyntog er en drøm for de fleste pendlere Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1214 #51403 (#51400) Vist 474 ganger
|
Jernbanen gjennom nedre Glomma Kjetil Næss 30. mars 2010 kl.1222 #51405 (#51403) Vist 438 ganger
|
Jernbanen gjennom nedre Glomma Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1226 #51406 (#51405) Vist 433 ganger
|
Jernbanen gjennom nedre Glomma Jan-Inge Hansen 30. mars 2010 kl.1239 #51407 (#51406) Vist 429 ganger
|
Jernbanen gjennom nedre Glomma Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1248* #51408 (#51407) Vist 426 ganger
|
Jernbanen gjennom nedre Glomma Jan-Inge Hansen 30. mars 2010 kl.1256 #51410 (#51408) Vist 421 ganger
|
Knallbra innlegg Supertog 30. mars 2010 kl.1248 #51409 (#51403) Vist 448 ganger
|
Knallbra innlegg Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1257 #51411 (#51409) Vist 437 ganger
|
Shuttlebuss kunne vært løsningen flere steder Supertog 30. mars 2010 kl.1312 #51412 (#51411) Vist 419 ganger
|
Shuttlebuss kunne vært løsningen flere steder Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1321 #51414 (#51412) Vist 413 ganger
|
Råde Sarpsborg m.m Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1315 #51413 (#51409) Vist 414 ganger
|
Råde-Sarpsborg best for flest Supertog 30. mars 2010 kl.1331 #51417 (#51413) Vist 414 ganger
|
Råde-Sarpsborg best for flest Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1454 #51423 (#51417) Vist 380 ganger
|
Halvtimesfrekens på hele strekningen er best for flest Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1543* #51425 (#51417) Vist 365 ganger
|
Meget konstruktive tanker! John Oddvar Hauge 5. apr. 2010 kl.1028 #51942 (#51403) Vist 183 ganger
|
Trasé i Østfold Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1217 #51404 (#51400) Vist 403 ganger
|
I Norge har fly større transportarbeid enn tog Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1218* #51402 (#51393) Vist 409 ganger
|
Tre timer er magisk Supertog 30. mars 2010 kl.1135* #51398 (#51392) Vist 441 ganger
|
Prislapp betyr litt Supertog 30. mars 2010 kl.1145 #51399 (#51398) Vist 420 ganger
|
Trafikkgrunnlag betyr mest Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1204 #51401 (#51399) Vist 417 ganger
|
Trafikkgrunnlaget betyr ikke mest Supertog 30. mars 2010 kl.1321 #51416 (#51401) Vist 397 ganger
|
Trafikkgrunnlaget betyr fortsatt mest Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1345 #51419 (#51416) Vist 394 ganger
|
Feil tall Supertog 30. mars 2010 kl.1359* #51421 (#51419) Vist 402 ganger
|
Hva med pendlere fra Sverige som har fredrikstad som reisemål Terje Andersen 31. mars 2010 kl.1236* #51422 (#51421) Vist 381 ganger
|
Feil tall; 25 - 30 min Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1623* #51424 (#51421) Vist 381 ganger
|
Parsellene det står mellom Supertog 31. mars 2010 kl.1114* #51483 (#51424) Vist 272 ganger
|
Parsellene det står mellom Jens Kirkebø 31. mars 2010 kl.1140 #51486 (#51483) Vist 261 ganger
|
Konseptene det står mellom Terje Andersen 31. mars 2010 kl.1208* #51489 (#51483) Vist 269 ganger
|
Konseptene det står mellom Jens Kirkebø 31. mars 2010 kl.1258 #51493 (#51489) Vist 269 ganger
|
Konseptene det står mellom Terje Andersen 31. mars 2010 kl.1308 #51494 (#51493) Vist 272 ganger
|
Frekvensen... Supertog 31. mars 2010 kl.1417* #51499 (#51494) Vist 264 ganger
|
Frekvensen... Terje Andersen 1. apr. 2010 kl.1305* #51518 (#51499) Vist 241 ganger
|
Hvorfor Bergen - Halden framfor Bergen - Hamar Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1612* #51427 (#51416) Vist 366 ganger
|
Hvorfor Bergen - Halden framfor Bergen - Hamar Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1623* #51429 (#51427) Vist 358 ganger
|
Ikke Gøteborg - Bergen Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1631* #51433 (#51429) Vist 353 ganger
|
Ikke Gøteborg - Bergen Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1655* #51436 (#51433) Vist 359 ganger
|
Halden - Bergen Terje Andersen 31. mars 2010 kl.0927 #51478 (#51436) Vist 277 ganger
|
Halden - Bergen Jens Kirkebø 31. mars 2010 kl.0938 #51479 (#51478) Vist 275 ganger
|
Halden - Bergen Terje Andersen 31. mars 2010 kl.1233* #51481 (#51479) Vist 272 ganger
|
Halden - Bergen Roar 31. mars 2010 kl.1730 #51511 (#51481) Vist 241 ganger
|
Halden - Bergen Terje Andersen 31. mars 2010 kl.1915 #51516 (#51511) Vist 237 ganger
|
Hvorfor er 3 timer magisk? Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1333 #51418 (#51398) Vist 392 ganger
|
Trinnvis strategi er viktig Supertog 30. mars 2010 kl.1347* #51420 (#51418) Vist 382 ganger
|
Vi må først og fremst bruke toget Odd Fjeldstad 30. mars 2010 kl.1620 #51430 (#51420) Vist 348 ganger
|