Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Plattform

Tre timer er magisk

Startinnlegget har emnet «6 ting du ikke visste om lyntog»

Svar på innlegg #51392

Skribent: Supertog
Skrevet første gang: 30. mars 2010 kl.1118
*Endret: 30. mars 2010 kl.1135
#51398 vist 377 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Tre timer er magisk. Hva vil det koste å komme under 3 timer? Til Stockholm kreves det unektelig under 20 mil ny bane for å få til dette.

Det kommer ikke fram av din lange oppramsing av prosjekter Drammen-Bergen hvor mange mil ny bane dette vil komme på.

Men milliardene renner først og fremst på ved tunneler under Oslo, Boknafjorden, Øresund og Hardangerfjorden.

Samtidig som det altså kan virke som det kreves færre mil ny bane for å nå tretimersmålet ved å satse på Bergen og Stockholm enn Trondheim og Stavanger.

Interessant!

Jeg tror mye av problemet i lyntogdebatten er at det er så forbanna komplisert:
• Forkjempere for de 5 kandidatene har hver for seg motstridende og knallgode argumenter for å være bane nr 1 - det er ikke noe soleklart førstevalg for hvilken by man skal bygge seg mot først
• Det er utbyggingsbehov i retning Vestfold og Kristiansand også, som kompliserer debatten da dette ikke er strekninger med to gigantiske endepunkter eller skyhøy flytrafikk, men legitime behov for InterCity-tog.

Basert på det som nå har framkommet av argumenter bør dette være utbyggingsrekkefølgen:

1. Stockholm. Fordi Norge slipper sykt billig unna. Pilotstrekning for lyntog, samt at det åpner for nysatsing på lokaltog Fetsund-Aurskog-Bjørkelangen.

2. Trondheim. Greit at Bergen-Numedal-Drammen kan realiseres billigere enn Haukelibanen, men den store oppsiden i en vestbane ligger jo i å samtidig få til en tverrforbindelse Bergen-Stavanger. Og ser man på stortinget er det lettere å samle støtte til Trondheims-bane, hvis man "sukrer" pillen for Sogn og Møre ved å legge banen via Gudbrandsdalen. Da får vi også store gevinster for regiontrafikk i Innlandet!

3. Göteborg. Igjen en veldig rimelig løsning for Norge, men er vanskeligere å få med Sverige på å bygge kvadruppelspor Göteborg-Helsingborg og høyfartsbane i øde Dalsland enn høyfartsbane Örebro-Karlstad som de har større nytte av innenriks. For ikke å snakke om at det er fem retninger ut av København som er viktigere for danskene enn København-Helsingør... Når det er sagt: Høyhastighetstog Oslo-Ski og Råde-Halden bør uansett realiseres, og sammen med svensk utbygging som er ferdig om ti år gjør reisetid på 2:45 til Göteborg og 5:30 til København toget raskere enn bilen. Med mange pendlermarkeder underveis tilsier dette at man bør gjenopprette Oslo-København som gjennomgående forbindelse med 6-18 avganger daglig, men da må man akseptere at det må sterke lut til for å få kuttet Oslo-Kastrup.

4. Bergen/Stavanger. Kombiløsning er tingen. Men geografien er så dyr og komplisert at vi bør bygge erfaringer fra lettere strekninger på Østlandet først.

Utskriftsvennlig

Konteksten

6 ting du ikke visste om lyntog ·48 Supertog 30. mars 2010 kl.0956* #51389 Vist 548 ganger
En par ting som supertog ikke vet om trafikken Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1033* #51392 (#51389) Vist 479 ganger
  Hvilke investeringer gir størst uttelling for miljøet? Bjørn Halling 30. mars 2010 kl.1050 #51393 (#51392) Vist 428 ganger
    Lyntog er en drøm for de fleste pendlere Supertog 30. mars 2010 kl.1154 #51400 (#51393) Vist 376 ganger
      Lyntog er en drøm for de fleste pendlere Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1214 #51403 (#51400) Vist 406 ganger
        Jernbanen gjennom nedre Glomma Kjetil Næss 30. mars 2010 kl.1222 #51405 (#51403) Vist 369 ganger
          Jernbanen gjennom nedre Glomma Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1226 #51406 (#51405) Vist 361 ganger
            Jernbanen gjennom nedre Glomma Jan-Inge Hansen 30. mars 2010 kl.1239 #51407 (#51406) Vist 355 ganger
              Jernbanen gjennom nedre Glomma Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1248* #51408 (#51407) Vist 350 ganger
                Jernbanen gjennom nedre Glomma Jan-Inge Hansen 30. mars 2010 kl.1256 #51410 (#51408) Vist 346 ganger
        Knallbra innlegg Supertog 30. mars 2010 kl.1248 #51409 (#51403) Vist 379 ganger
          Knallbra innlegg Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1257 #51411 (#51409) Vist 366 ganger
            Shuttlebuss kunne vært løsningen flere steder Supertog 30. mars 2010 kl.1312 #51412 (#51411) Vist 349 ganger
              Shuttlebuss kunne vært løsningen flere steder Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1321 #51414 (#51412) Vist 343 ganger
          Råde Sarpsborg m.m Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1315 #51413 (#51409) Vist 341 ganger
            Råde-Sarpsborg best for flest Supertog 30. mars 2010 kl.1331 #51417 (#51413) Vist 338 ganger
              Råde-Sarpsborg best for flest Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1454 #51423 (#51417) Vist 303 ganger
              Halvtimesfrekens på hele strekningen er best for flest Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1543* #51425 (#51417) Vist 291 ganger
        Meget konstruktive tanker! John Oddvar Hauge 5. apr. 2010 kl.1028 #51942 (#51403) Vist 113 ganger
      Trasé i Østfold Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1217 #51404 (#51400) Vist 340 ganger
    I Norge har fly større transportarbeid enn tog Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1218* #51402 (#51393) Vist 345 ganger
  Tre timer er magisk Supertog 30. mars 2010 kl.1135* #51398 (#51392) Vist 378 ganger
    Prislapp betyr litt Supertog 30. mars 2010 kl.1145 #51399 (#51398) Vist 354 ganger
      Trafikkgrunnlag betyr mest Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1204 #51401 (#51399) Vist 348 ganger
        Trafikkgrunnlaget betyr ikke mest Supertog 30. mars 2010 kl.1321 #51416 (#51401) Vist 326 ganger
          Trafikkgrunnlaget betyr fortsatt mest Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1345 #51419 (#51416) Vist 321 ganger
            Feil tall Supertog 30. mars 2010 kl.1359* #51421 (#51419) Vist 325 ganger
              Hva med pendlere fra Sverige som har fredrikstad som reisemål Terje Andersen 31. mars 2010 kl.1236* #51422 (#51421) Vist 303 ganger
              Feil tall; 25 - 30 min Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1623* #51424 (#51421) Vist 301 ganger
                Parsellene det står mellom Supertog 31. mars 2010 kl.1114* #51483 (#51424) Vist 192 ganger
                  Parsellene det står mellom Jens Kirkebø 31. mars 2010 kl.1140 #51486 (#51483) Vist 181 ganger
                  Konseptene det står mellom Terje Andersen 31. mars 2010 kl.1208* #51489 (#51483) Vist 184 ganger
                    Konseptene det står mellom Jens Kirkebø 31. mars 2010 kl.1258 #51493 (#51489) Vist 183 ganger
                      Konseptene det står mellom Terje Andersen 31. mars 2010 kl.1308 #51494 (#51493) Vist 183 ganger
                        Frekvensen... Supertog 31. mars 2010 kl.1417* #51499 (#51494) Vist 172 ganger
                          Frekvensen... Terje Andersen 1. apr. 2010 kl.1305* #51518 (#51499) Vist 150 ganger
          Hvorfor Bergen - Halden framfor Bergen - Hamar Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1612* #51427 (#51416) Vist 292 ganger
            Hvorfor Bergen - Halden framfor Bergen - Hamar Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1623* #51429 (#51427) Vist 280 ganger
              Ikke Gøteborg - Bergen Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1631* #51433 (#51429) Vist 275 ganger
                Ikke Gøteborg - Bergen Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1655* #51436 (#51433) Vist 278 ganger
                  Halden - Bergen Terje Andersen 31. mars 2010 kl.0927 #51478 (#51436) Vist 194 ganger
                    Halden - Bergen Jens Kirkebø 31. mars 2010 kl.0938 #51479 (#51478) Vist 191 ganger
                      Halden - Bergen Terje Andersen 31. mars 2010 kl.1233* #51481 (#51479) Vist 186 ganger
                        Halden - Bergen Roar 31. mars 2010 kl.1730 #51511 (#51481) Vist 152 ganger
                          Halden - Bergen Terje Andersen 31. mars 2010 kl.1915 #51516 (#51511) Vist 145 ganger
    Hvorfor er 3 timer magisk? Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1333 #51418 (#51398) Vist 326 ganger
      Trinnvis strategi er viktig Supertog 30. mars 2010 kl.1347* #51420 (#51418) Vist 314 ganger
        Vi må først og fremst bruke toget Odd Fjeldstad 30. mars 2010 kl.1620 #51430 (#51420) Vist 279 ganger

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.43 sek
I dag 11643 treff på forum10, og 73724302 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12974 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.