Lyntog er en drøm for de fleste pendlereStartinnlegget har emnet «6 ting du ikke visste om lyntog» Svar på innlegg #51400 Skribent: Jens Kirkebø
Skrevet: 30. mars 2010 kl.1214 #51403 vist 432 ganger | Innloggede brukere ville her kunne se bilde av skribenten hvis det er lagt inn.
|
Interessant at du nevner Fredrikstad. Jeg tror etter nøye gjennomtanke at en stasjon mellom byene vil falle dårlig ut. Jernbaneverket har dog foreslått bl.a en trase som går noenlunde langs E6, med stasjon omtrent på Sandesund og bru over Glomma et stykke nord-øst for dagens E6-bru. Fordelen med bru der er at den kan bygges MYE lavere da det ikke går skipstrafikk såpass langt opp samt at elva er smal her.
Det har vært mye diskusjon om dette i avisene her nede, og jeg skrev selv et leserinnlegg der med et forslag på hvordan det kan gjøres. Jeg limer det liksågodt inn her:
Jernbanen gjennom Nedre Glomma
I det siste har det fremkommet flere forslag om hvordan nye jernbanelinjer skal dras igjennom Nedre Glomma-distriktet. Ingen forslag hittil har vært foruten store ulemper for minst en part.
Det har vært foreslått å legge linja utenom Fredrikstad. For de av pendlerne som kjører bil er det kanskje ikke så problematisk, men for de som går og sykler er det verre. Dessuten pendler etter hvert ganske mange til Fredrikstad. Disse skal ofte til sentrum, f.eks til de nye skoletilbudene på Værste. Å bytte transportmiddel en gang til vil for mange av disse være til stor ulempe.
Det er faktisk mulig å forene alle ønskene på en måte som gir et godt tilbud til alle, nesten uten ulemper. Jeg foreslår at følgende linjer bygges:
- Dobbeltsporet bygges fra Råde til Seut. Den siste biten inn til Fredrikstad betyr minimalt mhp. reisetid.
- Høyhastighetsbane bygges fra Råde, langs E6 til Sarpsborg. Ny stasjon legges på Sandesund, rett nord-øst for Sandesundbrua, med ny jernbanebru over Glomma øst for Sandesundbrua og over til Gatedalen. Derfra legges linja i nesten rett linje mot dagens krysningsspor på Ingedal.
- Ved Gatedalen bygges en avgrening bort til dagens triangelspor på Hafslund.
- Eksisterende linje fra Fredrikstad legges om fra litt før renseverket på Alvim, i en bue nordover og så syd igjen slik at den kommer inn på den nye høyhastighetslinja nord-vest for ny Sandesund stasjon. Stasjonen bygges med minst 4 spor.
- Eksisterende linje fra Sandesund til Sarpsborg stasjon rives, en barriere fjernes og store arealer frigis. Her bør det bygges sykkelsti!
- Eksisterende linje fra Hafslund til Ingedal fjernes, og en barriere fjernes dermed også i Skjeberg.
- Det opprettes nye lokalstopp på eksisterende linje til Fredrikstad på Greåker, Rolvsøy (v.Østfoldhallen) og Lisleby.
Vi kan tenke oss følgende toggang på de nye linjene:
- Timesfrekvens på den nye høyhastighetslinja med stopp Oslo-Moss-Sandesund-Halden der annenhvert tog forlenges til Gøteborg. Togene hver vei møtes på Sandesund.
- Timesfrekvens som i dag med IC tog til Fredrikstad, disse fortsetter til Sandesund men går ikke videre til Halden.
- Lokaltog til Mysen forlenges til Sandesund med stopp i Rakkestad og Ise.
Tidtabellen kan da legges opp slik at tog fra Fredrikstad og fra Mysen ankommer Sandesund samtidig, der de blir stående ca. 12 minutter for å snu. 5 minutter etter ankommer høyhastighetstogene begge veier. 5 minutter etter at høyhastighetstogene har avgått kjører tog til Oslo via hhv. Mysen og Fredrikstad avgårde igjen. Resultatet blir glimrende korrespondanse alle veier, med maks ett bytte som normalt kan skje ved samme plattform.
Følgende ulemper oppstår:
- Reisende mellom Halden og Fredrikstad må bytte én gang, evt. bruke buss.
- Stasjonen i Sarpsborg blir liggende (enda) lenger fra sentrum. Kan løses med korresponderende (gratis) shuttle-buss.
Forhåpentligvis kan en slik løsning være akseptabel for innbyggere og politikere i både Sarpsborg og Fredrikstad ?
|
Utskriftsvennlig |
Konteksten |
6 ting du ikke visste om lyntog ·48
Supertog 30. mars 2010 kl.0956* #51389 Vist 573 ganger
|
En par ting som supertog ikke vet om trafikken Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1033* #51392 (#51389) Vist 505 ganger
|
![](pix/stolpe.png) Hvilke investeringer gir størst uttelling for miljøet? Bjørn Halling 30. mars 2010 kl.1050 #51393 (#51392) Vist 453 ganger
|
![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) Lyntog er en drøm for de fleste pendlere Supertog 30. mars 2010 kl.1154 #51400 (#51393) Vist 402 ganger
|
![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) Lyntog er en drøm for de fleste pendlere Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1214 #51403 (#51400) Vist 433 ganger
|
![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) Jernbanen gjennom nedre Glomma Kjetil Næss 30. mars 2010 kl.1222 #51405 (#51403) Vist 395 ganger
|
![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe5.png) Jernbanen gjennom nedre Glomma Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1226 #51406 (#51405) Vist 388 ganger
|
![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe5.png) ![](pix/stolpe.png) Jernbanen gjennom nedre Glomma Jan-Inge Hansen 30. mars 2010 kl.1239 #51407 (#51406) Vist 382 ganger
|
![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe5.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) Jernbanen gjennom nedre Glomma Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1248* #51408 (#51407) Vist 377 ganger
|
![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe5.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) Jernbanen gjennom nedre Glomma Jan-Inge Hansen 30. mars 2010 kl.1256 #51410 (#51408) Vist 373 ganger
|
![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) Knallbra innlegg Supertog 30. mars 2010 kl.1248 #51409 (#51403) Vist 404 ganger
|
![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe5.png) Knallbra innlegg Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1257 #51411 (#51409) Vist 392 ganger
|
![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe5.png) ![](pix/stolpe.png) Shuttlebuss kunne vært løsningen flere steder Supertog 30. mars 2010 kl.1312 #51412 (#51411) Vist 375 ganger
|
![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe5.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) Shuttlebuss kunne vært løsningen flere steder Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1321 #51414 (#51412) Vist 369 ganger
|
![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe5.png) Råde Sarpsborg m.m Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1315 #51413 (#51409) Vist 367 ganger
|
![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe5.png) ![](pix/stolpe.png) Råde-Sarpsborg best for flest Supertog 30. mars 2010 kl.1331 #51417 (#51413) Vist 364 ganger
|
![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe5.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) Råde-Sarpsborg best for flest Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1454 #51423 (#51417) Vist 329 ganger
|
![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe5.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) Halvtimesfrekens på hele strekningen er best for flest Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1543* #51425 (#51417) Vist 315 ganger
|
![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) Meget konstruktive tanker! John Oddvar Hauge 5. apr. 2010 kl.1028 #51942 (#51403) Vist 139 ganger
|
![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) Trasé i Østfold Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1217 #51404 (#51400) Vist 365 ganger
|
![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) I Norge har fly større transportarbeid enn tog Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1218* #51402 (#51393) Vist 370 ganger
|
![](pix/stolpe.png) Tre timer er magisk Supertog 30. mars 2010 kl.1135* #51398 (#51392) Vist 403 ganger
|
![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) Prislapp betyr litt Supertog 30. mars 2010 kl.1145 #51399 (#51398) Vist 379 ganger
|
![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) Trafikkgrunnlag betyr mest Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1204 #51401 (#51399) Vist 375 ganger
|
![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) Trafikkgrunnlaget betyr ikke mest Supertog 30. mars 2010 kl.1321 #51416 (#51401) Vist 354 ganger
|
![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe5.png) Trafikkgrunnlaget betyr fortsatt mest Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1345 #51419 (#51416) Vist 348 ganger
|
![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe5.png) ![](pix/stolpe.png) Feil tall Supertog 30. mars 2010 kl.1359* #51421 (#51419) Vist 353 ganger
|
![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe5.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) Hva med pendlere fra Sverige som har fredrikstad som reisemål Terje Andersen 31. mars 2010 kl.1236* #51422 (#51421) Vist 332 ganger
|
![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe5.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) Feil tall; 25 - 30 min Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1623* #51424 (#51421) Vist 330 ganger
|
![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe5.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) Parsellene det står mellom Supertog 31. mars 2010 kl.1114* #51483 (#51424) Vist 222 ganger
|
![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe5.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) Parsellene det står mellom Jens Kirkebø 31. mars 2010 kl.1140 #51486 (#51483) Vist 211 ganger
|
![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe5.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) Konseptene det står mellom Terje Andersen 31. mars 2010 kl.1208* #51489 (#51483) Vist 215 ganger
|
![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe5.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe5.png) Konseptene det står mellom Jens Kirkebø 31. mars 2010 kl.1258 #51493 (#51489) Vist 212 ganger
|
![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe5.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe5.png) ![](pix/stolpe.png) Konseptene det står mellom Terje Andersen 31. mars 2010 kl.1308 #51494 (#51493) Vist 212 ganger
|
![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe5.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe5.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) Frekvensen... Supertog 31. mars 2010 kl.1417* #51499 (#51494) Vist 202 ganger
|
![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe5.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe5.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) Frekvensen... Terje Andersen 1. apr. 2010 kl.1305* #51518 (#51499) Vist 181 ganger
|
![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe5.png) Hvorfor Bergen - Halden framfor Bergen - Hamar Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1612* #51427 (#51416) Vist 319 ganger
|
![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe5.png) ![](pix/stolpe.png) Hvorfor Bergen - Halden framfor Bergen - Hamar Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1623* #51429 (#51427) Vist 309 ganger
|
![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe5.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) Ikke Gøteborg - Bergen Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1631* #51433 (#51429) Vist 304 ganger
|
![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe5.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) Ikke Gøteborg - Bergen Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1655* #51436 (#51433) Vist 307 ganger
|
![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe5.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) Halden - Bergen Terje Andersen 31. mars 2010 kl.0927 #51478 (#51436) Vist 224 ganger
|
![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe5.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe5.png) Halden - Bergen Jens Kirkebø 31. mars 2010 kl.0938 #51479 (#51478) Vist 222 ganger
|
![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe5.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe5.png) ![](pix/stolpe.png) Halden - Bergen Terje Andersen 31. mars 2010 kl.1233* #51481 (#51479) Vist 216 ganger
|
![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe5.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe5.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) Halden - Bergen Roar 31. mars 2010 kl.1730 #51511 (#51481) Vist 183 ganger
|
![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe5.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe5.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) Halden - Bergen Terje Andersen 31. mars 2010 kl.1915 #51516 (#51511) Vist 177 ganger
|
![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) Hvorfor er 3 timer magisk? Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1333 #51418 (#51398) Vist 352 ganger
|
![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) Trinnvis strategi er viktig Supertog 30. mars 2010 kl.1347* #51420 (#51418) Vist 343 ganger
|
![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) Vi må først og fremst bruke toget Odd Fjeldstad 30. mars 2010 kl.1620 #51430 (#51420) Vist 307 ganger
|