Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Forumets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Plattform

Lyntog er en drøm for de fleste pendlere

Startinnlegget har emnet «6 ting du ikke visste om lyntog»

Svar på innlegg #51400

Skribent: Jens Kirkebø
Skrevet: 30. mars 2010 kl.1214
#51403 vist 432 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Interessant at du nevner Fredrikstad. Jeg tror etter nøye gjennomtanke at en stasjon mellom byene vil falle dårlig ut. Jernbaneverket har dog foreslått  bl.a en trase som går noenlunde langs E6, med stasjon omtrent på Sandesund og bru over Glomma et stykke nord-øst for dagens E6-bru. Fordelen med bru der er at den kan bygges MYE lavere da det ikke går skipstrafikk såpass langt opp samt at elva er smal her.

Det har vært mye diskusjon om dette i avisene her nede, og jeg skrev selv et leserinnlegg der med et forslag på hvordan det kan gjøres. Jeg limer det liksågodt inn her:

Jernbanen gjennom Nedre Glomma

I det siste har det fremkommet flere forslag om hvordan nye jernbanelinjer skal dras igjennom Nedre Glomma-distriktet. Ingen forslag hittil har vært foruten store ulemper for minst en part.

Det har vært foreslått å legge linja utenom Fredrikstad. For de av pendlerne som kjører bil er det kanskje ikke så problematisk, men for de som går og sykler er det verre. Dessuten pendler etter hvert ganske mange til Fredrikstad. Disse skal ofte til sentrum, f.eks til de nye skoletilbudene på Værste. Å bytte transportmiddel en gang til vil for mange av disse være til stor ulempe.

Det er faktisk mulig å forene alle ønskene på en måte som gir et godt tilbud til alle, nesten uten ulemper. Jeg foreslår at følgende linjer bygges:

  • Dobbeltsporet bygges fra Råde til Seut. Den siste biten inn til Fredrikstad betyr minimalt mhp. reisetid.
  • Høyhastighetsbane bygges fra Råde, langs E6 til Sarpsborg. Ny stasjon legges på Sandesund, rett nord-øst for Sandesundbrua, med ny jernbanebru over Glomma øst for Sandesundbrua og over til Gatedalen. Derfra legges linja i nesten rett linje mot dagens krysningsspor på Ingedal.
  • Ved Gatedalen bygges en avgrening bort til dagens triangelspor på Hafslund.
  • Eksisterende linje fra Fredrikstad legges om fra litt før renseverket på Alvim, i en bue nordover og så syd igjen slik at den kommer inn på den nye høyhastighetslinja nord-vest for ny Sandesund stasjon. Stasjonen bygges med minst 4 spor.
  • Eksisterende linje fra Sandesund til Sarpsborg stasjon rives, en barriere fjernes og store arealer frigis. Her bør det bygges sykkelsti!
  • Eksisterende linje fra Hafslund til Ingedal fjernes, og en barriere fjernes dermed også i Skjeberg.
  • Det opprettes nye lokalstopp på eksisterende linje til Fredrikstad på Greåker, Rolvsøy (v.Østfoldhallen) og Lisleby.
Vi kan tenke oss følgende toggang på de nye linjene:
  • Timesfrekvens på den nye høyhastighetslinja med stopp Oslo-Moss-Sandesund-Halden der annenhvert tog forlenges til Gøteborg. Togene hver vei møtes på Sandesund.
  • Timesfrekvens som i dag med IC tog til Fredrikstad, disse fortsetter til Sandesund men går ikke videre til Halden.
  • Lokaltog til Mysen forlenges til Sandesund med stopp i Rakkestad og Ise.
Tidtabellen kan da legges opp slik at tog fra Fredrikstad og fra Mysen ankommer Sandesund samtidig, der de blir stående ca. 12 minutter for å snu. 5 minutter etter ankommer høyhastighetstogene begge veier. 5 minutter etter at høyhastighetstogene har avgått kjører tog til Oslo via hhv. Mysen og Fredrikstad avgårde igjen. Resultatet blir glimrende korrespondanse alle veier, med maks ett bytte som normalt kan skje ved samme plattform.
 
Følgende ulemper oppstår:
  • Reisende mellom Halden og Fredrikstad må bytte én gang, evt. bruke buss.
  • Stasjonen i Sarpsborg blir liggende (enda) lenger fra sentrum. Kan løses med korresponderende (gratis) shuttle-buss.
Forhåpentligvis kan en slik løsning være akseptabel for innbyggere og politikere i både Sarpsborg og Fredrikstad ?

 

Utskriftsvennlig

Konteksten

6 ting du ikke visste om lyntog ·48 Supertog 30. mars 2010 kl.0956* #51389 Vist 573 ganger
En par ting som supertog ikke vet om trafikken Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1033* #51392 (#51389) Vist 505 ganger
  Hvilke investeringer gir størst uttelling for miljøet? Bjørn Halling 30. mars 2010 kl.1050 #51393 (#51392) Vist 453 ganger
    Lyntog er en drøm for de fleste pendlere Supertog 30. mars 2010 kl.1154 #51400 (#51393) Vist 402 ganger
      Lyntog er en drøm for de fleste pendlere Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1214 #51403 (#51400) Vist 433 ganger
        Jernbanen gjennom nedre Glomma Kjetil Næss 30. mars 2010 kl.1222 #51405 (#51403) Vist 395 ganger
          Jernbanen gjennom nedre Glomma Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1226 #51406 (#51405) Vist 388 ganger
            Jernbanen gjennom nedre Glomma Jan-Inge Hansen 30. mars 2010 kl.1239 #51407 (#51406) Vist 382 ganger
              Jernbanen gjennom nedre Glomma Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1248* #51408 (#51407) Vist 377 ganger
                Jernbanen gjennom nedre Glomma Jan-Inge Hansen 30. mars 2010 kl.1256 #51410 (#51408) Vist 373 ganger
        Knallbra innlegg Supertog 30. mars 2010 kl.1248 #51409 (#51403) Vist 404 ganger
          Knallbra innlegg Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1257 #51411 (#51409) Vist 392 ganger
            Shuttlebuss kunne vært løsningen flere steder Supertog 30. mars 2010 kl.1312 #51412 (#51411) Vist 375 ganger
              Shuttlebuss kunne vært løsningen flere steder Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1321 #51414 (#51412) Vist 369 ganger
          Råde Sarpsborg m.m Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1315 #51413 (#51409) Vist 367 ganger
            Råde-Sarpsborg best for flest Supertog 30. mars 2010 kl.1331 #51417 (#51413) Vist 364 ganger
              Råde-Sarpsborg best for flest Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1454 #51423 (#51417) Vist 329 ganger
              Halvtimesfrekens på hele strekningen er best for flest Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1543* #51425 (#51417) Vist 315 ganger
        Meget konstruktive tanker! John Oddvar Hauge 5. apr. 2010 kl.1028 #51942 (#51403) Vist 139 ganger
      Trasé i Østfold Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1217 #51404 (#51400) Vist 365 ganger
    I Norge har fly større transportarbeid enn tog Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1218* #51402 (#51393) Vist 370 ganger
  Tre timer er magisk Supertog 30. mars 2010 kl.1135* #51398 (#51392) Vist 403 ganger
    Prislapp betyr litt Supertog 30. mars 2010 kl.1145 #51399 (#51398) Vist 379 ganger
      Trafikkgrunnlag betyr mest Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1204 #51401 (#51399) Vist 375 ganger
        Trafikkgrunnlaget betyr ikke mest Supertog 30. mars 2010 kl.1321 #51416 (#51401) Vist 354 ganger
          Trafikkgrunnlaget betyr fortsatt mest Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1345 #51419 (#51416) Vist 348 ganger
            Feil tall Supertog 30. mars 2010 kl.1359* #51421 (#51419) Vist 353 ganger
              Hva med pendlere fra Sverige som har fredrikstad som reisemål Terje Andersen 31. mars 2010 kl.1236* #51422 (#51421) Vist 332 ganger
              Feil tall; 25 - 30 min Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1623* #51424 (#51421) Vist 330 ganger
                Parsellene det står mellom Supertog 31. mars 2010 kl.1114* #51483 (#51424) Vist 222 ganger
                  Parsellene det står mellom Jens Kirkebø 31. mars 2010 kl.1140 #51486 (#51483) Vist 211 ganger
                  Konseptene det står mellom Terje Andersen 31. mars 2010 kl.1208* #51489 (#51483) Vist 215 ganger
                    Konseptene det står mellom Jens Kirkebø 31. mars 2010 kl.1258 #51493 (#51489) Vist 212 ganger
                      Konseptene det står mellom Terje Andersen 31. mars 2010 kl.1308 #51494 (#51493) Vist 212 ganger
                        Frekvensen... Supertog 31. mars 2010 kl.1417* #51499 (#51494) Vist 202 ganger
                          Frekvensen... Terje Andersen 1. apr. 2010 kl.1305* #51518 (#51499) Vist 181 ganger
          Hvorfor Bergen - Halden framfor Bergen - Hamar Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1612* #51427 (#51416) Vist 319 ganger
            Hvorfor Bergen - Halden framfor Bergen - Hamar Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1623* #51429 (#51427) Vist 309 ganger
              Ikke Gøteborg - Bergen Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1631* #51433 (#51429) Vist 304 ganger
                Ikke Gøteborg - Bergen Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1655* #51436 (#51433) Vist 307 ganger
                  Halden - Bergen Terje Andersen 31. mars 2010 kl.0927 #51478 (#51436) Vist 224 ganger
                    Halden - Bergen Jens Kirkebø 31. mars 2010 kl.0938 #51479 (#51478) Vist 222 ganger
                      Halden - Bergen Terje Andersen 31. mars 2010 kl.1233* #51481 (#51479) Vist 216 ganger
                        Halden - Bergen Roar 31. mars 2010 kl.1730 #51511 (#51481) Vist 183 ganger
                          Halden - Bergen Terje Andersen 31. mars 2010 kl.1915 #51516 (#51511) Vist 177 ganger
    Hvorfor er 3 timer magisk? Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1333 #51418 (#51398) Vist 352 ganger
      Trinnvis strategi er viktig Supertog 30. mars 2010 kl.1347* #51420 (#51418) Vist 343 ganger
        Vi må først og fremst bruke toget Odd Fjeldstad 30. mars 2010 kl.1620 #51430 (#51420) Vist 307 ganger

= Forstørr bildet |

Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 1.11 sek
I dag 17581 treff på forum10, og 73730240 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12975 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.