Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Plattform

Trinnvis strategi er viktig

Startinnlegget har emnet «6 ting du ikke visste om lyntog»

Svar på innlegg #51418

Skribent: Supertog
Skrevet første gang: 30. mars 2010 kl.1346
*Endret: 30. mars 2010 kl.1347
#51420 vist 331 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Som jeg skrev i startinnlegget: "for å konkurrere med fly Gardermoen-Kastrup må det bygges dobbeltspor Halden-Vänersborg, tunnel Helsingborg-Helsingør og ny lyntogtrasé Göteborg-Helsingborg frikoblet fra regionaltrafikken".
Dette sitter nok langt inne, men nå får vi avvente og se hva EU-prosjektet som skal legge fram konkrete planer for Oslo-København på 2:20 legger fram i 2011 først.
Det mest realistiske for Oslo-København er en 3-trinnsstrategi:

Trinn 1 - ASAP (trolig 2015): 3:30 til Göteborg og 7:15 til København: Forutsetter gjenåpning av direkteruten Oslo-København og gjennomføring av nevnte tiltak i Halden. Disse er geniale og du må snarest få Enger til å prioritere det.

2. Trinn 2 (trolig 2030): 2:45 til Göteborg og 5:20 til København. Bør være oppnåelig med innkorting Råde-Sarpsborg og dobbeltspor hele veien Göteborg-København?

3. Trinn 3 (trolig 2050): 1:10 til Göteborg og 2:20 til København. Krever ny bane hele veien. En mer edruelig løsning er ny bane Halden-Öxnered, Göteborg-Helsingborg-Helsingør-København, og akseptere at man bruker 2010-tallets baner Oslo-Halden og Öxnered-Göteborg. Da ender vel reisetida kanskje på 1:45 til Göteborg og drøyt 3 timer til København.

FAREN, er imidlertid at de billige og innlysende ASAP-tiltakene koker bort i kålen, mens det oppstår en krig mellom nøkterne Trinn 2-tilhengere og visjonære Trinn 3-tilhengere, fordi tilhengerne av Trinn 3 ser på Trinn 2 som bortkastet fordi man tenker for smått, og ikke går i krig med flytrafikken.

Utskriftsvennlig

Konteksten

6 ting du ikke visste om lyntog ·48 Supertog 30. mars 2010 kl.0956* #51389 Vist 562 ganger
En par ting som supertog ikke vet om trafikken Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1033* #51392 (#51389) Vist 494 ganger
  Hvilke investeringer gir størst uttelling for miljøet? Bjørn Halling 30. mars 2010 kl.1050 #51393 (#51392) Vist 442 ganger
    Lyntog er en drøm for de fleste pendlere Supertog 30. mars 2010 kl.1154 #51400 (#51393) Vist 391 ganger
      Lyntog er en drøm for de fleste pendlere Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1214 #51403 (#51400) Vist 420 ganger
        Jernbanen gjennom nedre Glomma Kjetil Næss 30. mars 2010 kl.1222 #51405 (#51403) Vist 384 ganger
          Jernbanen gjennom nedre Glomma Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1226 #51406 (#51405) Vist 377 ganger
            Jernbanen gjennom nedre Glomma Jan-Inge Hansen 30. mars 2010 kl.1239 #51407 (#51406) Vist 371 ganger
              Jernbanen gjennom nedre Glomma Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1248* #51408 (#51407) Vist 366 ganger
                Jernbanen gjennom nedre Glomma Jan-Inge Hansen 30. mars 2010 kl.1256 #51410 (#51408) Vist 362 ganger
        Knallbra innlegg Supertog 30. mars 2010 kl.1248 #51409 (#51403) Vist 393 ganger
          Knallbra innlegg Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1257 #51411 (#51409) Vist 381 ganger
            Shuttlebuss kunne vært løsningen flere steder Supertog 30. mars 2010 kl.1312 #51412 (#51411) Vist 364 ganger
              Shuttlebuss kunne vært løsningen flere steder Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1321 #51414 (#51412) Vist 357 ganger
          Råde Sarpsborg m.m Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1315 #51413 (#51409) Vist 356 ganger
            Råde-Sarpsborg best for flest Supertog 30. mars 2010 kl.1331 #51417 (#51413) Vist 352 ganger
              Råde-Sarpsborg best for flest Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1454 #51423 (#51417) Vist 318 ganger
              Halvtimesfrekens på hele strekningen er best for flest Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1543* #51425 (#51417) Vist 305 ganger
        Meget konstruktive tanker! John Oddvar Hauge 5. apr. 2010 kl.1028 #51942 (#51403) Vist 128 ganger
      Trasé i Østfold Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1217 #51404 (#51400) Vist 355 ganger
    I Norge har fly større transportarbeid enn tog Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1218* #51402 (#51393) Vist 359 ganger
  Tre timer er magisk Supertog 30. mars 2010 kl.1135* #51398 (#51392) Vist 393 ganger
    Prislapp betyr litt Supertog 30. mars 2010 kl.1145 #51399 (#51398) Vist 369 ganger
      Trafikkgrunnlag betyr mest Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1204 #51401 (#51399) Vist 365 ganger
        Trafikkgrunnlaget betyr ikke mest Supertog 30. mars 2010 kl.1321 #51416 (#51401) Vist 343 ganger
          Trafikkgrunnlaget betyr fortsatt mest Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1345 #51419 (#51416) Vist 338 ganger
            Feil tall Supertog 30. mars 2010 kl.1359* #51421 (#51419) Vist 342 ganger
              Hva med pendlere fra Sverige som har fredrikstad som reisemål Terje Andersen 31. mars 2010 kl.1236* #51422 (#51421) Vist 321 ganger
              Feil tall; 25 - 30 min Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1623* #51424 (#51421) Vist 318 ganger
                Parsellene det står mellom Supertog 31. mars 2010 kl.1114* #51483 (#51424) Vist 211 ganger
                  Parsellene det står mellom Jens Kirkebø 31. mars 2010 kl.1140 #51486 (#51483) Vist 199 ganger
                  Konseptene det står mellom Terje Andersen 31. mars 2010 kl.1208* #51489 (#51483) Vist 203 ganger
                    Konseptene det står mellom Jens Kirkebø 31. mars 2010 kl.1258 #51493 (#51489) Vist 201 ganger
                      Konseptene det står mellom Terje Andersen 31. mars 2010 kl.1308 #51494 (#51493) Vist 201 ganger
                        Frekvensen... Supertog 31. mars 2010 kl.1417* #51499 (#51494) Vist 190 ganger
                          Frekvensen... Terje Andersen 1. apr. 2010 kl.1305* #51518 (#51499) Vist 169 ganger
          Hvorfor Bergen - Halden framfor Bergen - Hamar Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1612* #51427 (#51416) Vist 309 ganger
            Hvorfor Bergen - Halden framfor Bergen - Hamar Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1623* #51429 (#51427) Vist 299 ganger
              Ikke Gøteborg - Bergen Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1631* #51433 (#51429) Vist 293 ganger
                Ikke Gøteborg - Bergen Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1655* #51436 (#51433) Vist 296 ganger
                  Halden - Bergen Terje Andersen 31. mars 2010 kl.0927 #51478 (#51436) Vist 212 ganger
                    Halden - Bergen Jens Kirkebø 31. mars 2010 kl.0938 #51479 (#51478) Vist 208 ganger
                      Halden - Bergen Terje Andersen 31. mars 2010 kl.1233* #51481 (#51479) Vist 204 ganger
                        Halden - Bergen Roar 31. mars 2010 kl.1730 #51511 (#51481) Vist 171 ganger
                          Halden - Bergen Terje Andersen 31. mars 2010 kl.1915 #51516 (#51511) Vist 165 ganger
    Hvorfor er 3 timer magisk? Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1333 #51418 (#51398) Vist 342 ganger
      Trinnvis strategi er viktig Supertog 30. mars 2010 kl.1347* #51420 (#51418) Vist 332 ganger
        Vi må først og fremst bruke toget Odd Fjeldstad 30. mars 2010 kl.1620 #51430 (#51420) Vist 295 ganger

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.36 sek
I dag 14933 treff på forum10, og 73727592 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12975 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.