Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Forumets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Plattform

Parsellene det står mellom

Startinnlegget har emnet «6 ting du ikke visste om lyntog»

Svar på innlegg #51424

Skribent: Supertog
Skrevet første gang: 31. mars 2010 kl.1112
*Endret: 31. mars 2010 kl.1114
#51483 vist 192 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Litt upresist, 25 minutter er tidsgevinsten for haldensere og svensker hvis man forlater tanken om å følge dagens trasé. Man fabler om Oslo-Halden på 1 time langs dagens trasé men ingen har lagt fram en troverdig plan for hvordan det skal være mulig! 

 

Oslo-Ski er udiskutabel. Jeg vil også tro Mossetunnelen beholder sin 2. plass i utbyggingsrekkefølgen. Spørsmålet er hvilket av disse prosjektene man velger som nr 3, 4 og 5:

 

Haug-Sandesund (17 km)

• 100.000 mennesker får 15 min kortere reisevei

 

Haug-Seut (14 km)

• 50.000 mennesker får 5 min kortere reisevei

 

Sandesund-Ingedal (17 km)

• 30.000 mennesker får 10 min kortere reisevei

 

Siden trafikkgrunnlaget mot Sverige er lavt har jeg valgt å bare regne inn folk i de 11 tidligere kommunene sør for Råde. Innbyggere i Borge og Rolvsøy sorterer under Fredrikstad kommune nå, men er her tillagt "Haug-Sandesund" fordi de vil ha enklere for å komme seg køfritt hjem fra en stasjon der brua over Glomma er 4-felt (les: E6) enn der den er 2-felt og med begrensede parkeringsmuligheter.


Merk: De 30.000 som nyter godt av Sandesund-Ingedal får større tidsgevinst av Haug-Sandesund og er dermed regnet inn der, fordi de naturligvis helst støtter det prosjektet de får størst gevinst av. Videre kan man selvsagt invende at alle 150.000 i regionen nyter godt av Haug-Seut, men siden tidsgevinsten her er lavere enn ved et annet prosjekt, kan man vanskelig hevde at flertallet i regionen skal bejuble dette prosjektet.

 

 

Sluttproduktet i reisetid til Oslo når utbyggingen er ferdig blir:

Ved å følge dagens trasé: Fredrikstad 45 min, Sarpsborg 55 min, Halden 1:10

Ved å bygge Haug-Seut SAMT Haug-Ingedal i rett linje i stedet for Seut-Ingedal langs dagens trasé: Fredrikstad 45 min, Sarpsborg 40 min, Halden 50 min

 

 

Prisen, vil fordi Seut-Ingedal langs dagens trasé blir ekstremt dyr, totalt sett trolig bli mye lavere.

Lengden, blir lik, man må bygge to parallelle linjer Råde-Glomma, men sparer inn ved å ikke bygge ut gjennom byene. Bygger man Solli-Seut (10 km) i stedet for Haug-Seut (14 km) vil selv lengden kortere!

 

Magnhild Meltveit Kleppa, vil du ha 44 km bane som koster lite og gir 40 minutter reisetidsgevinst eller 48 km bane som koster mye og gir 15 min reisetidsgevinst?

 

Jens Kirkebø har skissert opp en løsning som er et columbi egg og umulig å argumentere i hjel.

Utskriftsvennlig

Konteksten

6 ting du ikke visste om lyntog ·48 Supertog 30. mars 2010 kl.0956* #51389 Vist 548 ganger
En par ting som supertog ikke vet om trafikken Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1033* #51392 (#51389) Vist 479 ganger
  Hvilke investeringer gir størst uttelling for miljøet? Bjørn Halling 30. mars 2010 kl.1050 #51393 (#51392) Vist 428 ganger
    Lyntog er en drøm for de fleste pendlere Supertog 30. mars 2010 kl.1154 #51400 (#51393) Vist 376 ganger
      Lyntog er en drøm for de fleste pendlere Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1214 #51403 (#51400) Vist 406 ganger
        Jernbanen gjennom nedre Glomma Kjetil Næss 30. mars 2010 kl.1222 #51405 (#51403) Vist 369 ganger
          Jernbanen gjennom nedre Glomma Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1226 #51406 (#51405) Vist 361 ganger
            Jernbanen gjennom nedre Glomma Jan-Inge Hansen 30. mars 2010 kl.1239 #51407 (#51406) Vist 355 ganger
              Jernbanen gjennom nedre Glomma Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1248* #51408 (#51407) Vist 350 ganger
                Jernbanen gjennom nedre Glomma Jan-Inge Hansen 30. mars 2010 kl.1256 #51410 (#51408) Vist 346 ganger
        Knallbra innlegg Supertog 30. mars 2010 kl.1248 #51409 (#51403) Vist 379 ganger
          Knallbra innlegg Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1257 #51411 (#51409) Vist 366 ganger
            Shuttlebuss kunne vært løsningen flere steder Supertog 30. mars 2010 kl.1312 #51412 (#51411) Vist 349 ganger
              Shuttlebuss kunne vært løsningen flere steder Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1321 #51414 (#51412) Vist 343 ganger
          Råde Sarpsborg m.m Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1315 #51413 (#51409) Vist 341 ganger
            Råde-Sarpsborg best for flest Supertog 30. mars 2010 kl.1331 #51417 (#51413) Vist 338 ganger
              Råde-Sarpsborg best for flest Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1454 #51423 (#51417) Vist 303 ganger
              Halvtimesfrekens på hele strekningen er best for flest Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1543* #51425 (#51417) Vist 291 ganger
        Meget konstruktive tanker! John Oddvar Hauge 5. apr. 2010 kl.1028 #51942 (#51403) Vist 113 ganger
      Trasé i Østfold Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1217 #51404 (#51400) Vist 340 ganger
    I Norge har fly større transportarbeid enn tog Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1218* #51402 (#51393) Vist 345 ganger
  Tre timer er magisk Supertog 30. mars 2010 kl.1135* #51398 (#51392) Vist 378 ganger
    Prislapp betyr litt Supertog 30. mars 2010 kl.1145 #51399 (#51398) Vist 354 ganger
      Trafikkgrunnlag betyr mest Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1204 #51401 (#51399) Vist 348 ganger
        Trafikkgrunnlaget betyr ikke mest Supertog 30. mars 2010 kl.1321 #51416 (#51401) Vist 326 ganger
          Trafikkgrunnlaget betyr fortsatt mest Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1345 #51419 (#51416) Vist 321 ganger
            Feil tall Supertog 30. mars 2010 kl.1359* #51421 (#51419) Vist 325 ganger
              Hva med pendlere fra Sverige som har fredrikstad som reisemål Terje Andersen 31. mars 2010 kl.1236* #51422 (#51421) Vist 303 ganger
              Feil tall; 25 - 30 min Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1623* #51424 (#51421) Vist 301 ganger
                Parsellene det står mellom Supertog 31. mars 2010 kl.1114* #51483 (#51424) Vist 193 ganger
                  Parsellene det står mellom Jens Kirkebø 31. mars 2010 kl.1140 #51486 (#51483) Vist 181 ganger
                  Konseptene det står mellom Terje Andersen 31. mars 2010 kl.1208* #51489 (#51483) Vist 184 ganger
                    Konseptene det står mellom Jens Kirkebø 31. mars 2010 kl.1258 #51493 (#51489) Vist 183 ganger
                      Konseptene det står mellom Terje Andersen 31. mars 2010 kl.1308 #51494 (#51493) Vist 183 ganger
                        Frekvensen... Supertog 31. mars 2010 kl.1417* #51499 (#51494) Vist 172 ganger
                          Frekvensen... Terje Andersen 1. apr. 2010 kl.1305* #51518 (#51499) Vist 150 ganger
          Hvorfor Bergen - Halden framfor Bergen - Hamar Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1612* #51427 (#51416) Vist 292 ganger
            Hvorfor Bergen - Halden framfor Bergen - Hamar Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1623* #51429 (#51427) Vist 280 ganger
              Ikke Gøteborg - Bergen Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1631* #51433 (#51429) Vist 275 ganger
                Ikke Gøteborg - Bergen Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1655* #51436 (#51433) Vist 278 ganger
                  Halden - Bergen Terje Andersen 31. mars 2010 kl.0927 #51478 (#51436) Vist 194 ganger
                    Halden - Bergen Jens Kirkebø 31. mars 2010 kl.0938 #51479 (#51478) Vist 191 ganger
                      Halden - Bergen Terje Andersen 31. mars 2010 kl.1233* #51481 (#51479) Vist 186 ganger
                        Halden - Bergen Roar 31. mars 2010 kl.1730 #51511 (#51481) Vist 152 ganger
                          Halden - Bergen Terje Andersen 31. mars 2010 kl.1915 #51516 (#51511) Vist 145 ganger
    Hvorfor er 3 timer magisk? Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1333 #51418 (#51398) Vist 326 ganger
      Trinnvis strategi er viktig Supertog 30. mars 2010 kl.1347* #51420 (#51418) Vist 314 ganger
        Vi må først og fremst bruke toget Odd Fjeldstad 30. mars 2010 kl.1620 #51430 (#51420) Vist 279 ganger

= Forstørr bildet |

Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.35 sek
I dag 11665 treff på forum10, og 73724324 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12974 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.