Konseptene det står mellomStartinnlegget har emnet «6 ting du ikke visste om lyntog» Svar på innlegg #51489 Skribent: Jens Kirkebø
Skrevet: 31. mars 2010 kl.1258 #51493 vist 162 ganger | Innloggede brukere ville her kunne se bilde av skribenten hvis det er lagt inn.
|
De eneste byene i Østfold som får dårligere intern betjening er mellom Halden og Fredrikstad. Her tar toget såpass med tid at en ekspressbuss hadde brukt vesentlig kortere tid i dag og tilbudt bedre flatedekning. Dessuten vil man med mitt skisserte opplegg kunne reise Fredrikstad-Halden på 25-30 minutter inkl. et bytte på Sandesund. Det er minst 7 minutter _raskere_ enn i dag. En dobbeltsporet bane gjennom byene vil uansett bruke minst 20 minutter på denne distansen. Forskjellen er altså ganske liten, og det er pendlerstrømmen også. Det er nok flere som pendler mellom Rakkestad og Sarpsborg.
Ang. Sarpsborg: Hvilken pendler som skal på jobb i rådhuset ønsker å bli satt av på dagens Sarpsborg stasjon ? Det er nesten en kilometer å gå, i tildels god stigning. Slippes man av på Sandesund og går på en korresponderende, gratis shuttlebuss som går direkte til bussterminalen med kanske 2-3 stopp på veien kommer man frem betydelig raskere og slipper unna med å gå 100 meter. Stasjonen i Sarpsborg ligger helt i bakevja, og nesten ingen busser passerer der. Derfor er det heller nesten ingen som pendler med tog mellom Fredrikstad og Sarpsborg, man bruker Glommaringen som går hvert kvarter.
Skal Sarpsborg sentrum betjenes godt med tog direkte kreves tunnel under byen og underjordisk stasjon under nord-vestre del av Kulåsparken (her er det plass til å grave) med gangtunnel til bussterminalen. Blir nok svært, svært dyrt.
Utenlandstilbud fra Fredrikstad vil kreve ett bytte, med korresponderende tog. Tidstap omtrent 5-10 minutter, avhengig av evt. nye stoppesteder. Akseptabelt, siden denne tiden taes inn på ny bane mot Halden. Dessuten får reisende fra Lisleby, Rolvsøy, Greåker og Sandesund et vesentlig _bedre_ tilbud mot utlandet (og Oslo). Langt flere bor innenfor gangavstand til disse eventuelle nye stoppestedene enn til dagens Sarpsborg stasjon.
Så har vi det faktum at svært få av innbyggerne ønsker en utbygging til dobbeltspor langs dagens bane mellom Fredrikstad og Sarpsborg, antageligvis pga. at svært mange hus må rives og at støybelastningen øker.
|
Utskriftsvennlig |
Konteksten |
6 ting du ikke visste om lyntog ·48
Supertog 30. mars 2010 kl.0956* #51389 Vist 533 ganger
|
En par ting som supertog ikke vet om trafikken Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1033* #51392 (#51389) Vist 464 ganger
|
Hvilke investeringer gir størst uttelling for miljøet? Bjørn Halling 30. mars 2010 kl.1050 #51393 (#51392) Vist 411 ganger
|
Lyntog er en drøm for de fleste pendlere Supertog 30. mars 2010 kl.1154 #51400 (#51393) Vist 360 ganger
|
Lyntog er en drøm for de fleste pendlere Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1214 #51403 (#51400) Vist 391 ganger
|
Jernbanen gjennom nedre Glomma Kjetil Næss 30. mars 2010 kl.1222 #51405 (#51403) Vist 353 ganger
|
Jernbanen gjennom nedre Glomma Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1226 #51406 (#51405) Vist 344 ganger
|
Jernbanen gjennom nedre Glomma Jan-Inge Hansen 30. mars 2010 kl.1239 #51407 (#51406) Vist 338 ganger
|
Jernbanen gjennom nedre Glomma Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1248* #51408 (#51407) Vist 332 ganger
|
Jernbanen gjennom nedre Glomma Jan-Inge Hansen 30. mars 2010 kl.1256 #51410 (#51408) Vist 328 ganger
|
Knallbra innlegg Supertog 30. mars 2010 kl.1248 #51409 (#51403) Vist 363 ganger
|
Knallbra innlegg Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1257 #51411 (#51409) Vist 350 ganger
|
Shuttlebuss kunne vært løsningen flere steder Supertog 30. mars 2010 kl.1312 #51412 (#51411) Vist 331 ganger
|
Shuttlebuss kunne vært løsningen flere steder Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1321 #51414 (#51412) Vist 326 ganger
|
Råde Sarpsborg m.m Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1315 #51413 (#51409) Vist 325 ganger
|
Råde-Sarpsborg best for flest Supertog 30. mars 2010 kl.1331 #51417 (#51413) Vist 321 ganger
|
Råde-Sarpsborg best for flest Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1454 #51423 (#51417) Vist 287 ganger
|
Halvtimesfrekens på hele strekningen er best for flest Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1543* #51425 (#51417) Vist 275 ganger
|
Meget konstruktive tanker! John Oddvar Hauge 5. apr. 2010 kl.1028 #51942 (#51403) Vist 98 ganger
|
Trasé i Østfold Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1217 #51404 (#51400) Vist 325 ganger
|
I Norge har fly større transportarbeid enn tog Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1218* #51402 (#51393) Vist 329 ganger
|
Tre timer er magisk Supertog 30. mars 2010 kl.1135* #51398 (#51392) Vist 361 ganger
|
Prislapp betyr litt Supertog 30. mars 2010 kl.1145 #51399 (#51398) Vist 337 ganger
|
Trafikkgrunnlag betyr mest Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1204 #51401 (#51399) Vist 332 ganger
|
Trafikkgrunnlaget betyr ikke mest Supertog 30. mars 2010 kl.1321 #51416 (#51401) Vist 310 ganger
|
Trafikkgrunnlaget betyr fortsatt mest Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1345 #51419 (#51416) Vist 303 ganger
|
Feil tall Supertog 30. mars 2010 kl.1359* #51421 (#51419) Vist 307 ganger
|
Hva med pendlere fra Sverige som har fredrikstad som reisemål Terje Andersen 31. mars 2010 kl.1236* #51422 (#51421) Vist 285 ganger
|
Feil tall; 25 - 30 min Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1623* #51424 (#51421) Vist 283 ganger
|
Parsellene det står mellom Supertog 31. mars 2010 kl.1114* #51483 (#51424) Vist 174 ganger
|
Parsellene det står mellom Jens Kirkebø 31. mars 2010 kl.1140 #51486 (#51483) Vist 164 ganger
|
Konseptene det står mellom Terje Andersen 31. mars 2010 kl.1208* #51489 (#51483) Vist 166 ganger
|
Konseptene det står mellom Jens Kirkebø 31. mars 2010 kl.1258 #51493 (#51489) Vist 163 ganger
|
Konseptene det står mellom Terje Andersen 31. mars 2010 kl.1308 #51494 (#51493) Vist 161 ganger
|
Frekvensen... Supertog 31. mars 2010 kl.1417* #51499 (#51494) Vist 150 ganger
|
Frekvensen... Terje Andersen 1. apr. 2010 kl.1305* #51518 (#51499) Vist 130 ganger
|
Hvorfor Bergen - Halden framfor Bergen - Hamar Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1612* #51427 (#51416) Vist 276 ganger
|
Hvorfor Bergen - Halden framfor Bergen - Hamar Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1623* #51429 (#51427) Vist 263 ganger
|
Ikke Gøteborg - Bergen Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1631* #51433 (#51429) Vist 257 ganger
|
Ikke Gøteborg - Bergen Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1655* #51436 (#51433) Vist 261 ganger
|
Halden - Bergen Terje Andersen 31. mars 2010 kl.0927 #51478 (#51436) Vist 176 ganger
|
Halden - Bergen Jens Kirkebø 31. mars 2010 kl.0938 #51479 (#51478) Vist 174 ganger
|
Halden - Bergen Terje Andersen 31. mars 2010 kl.1233* #51481 (#51479) Vist 169 ganger
|
Halden - Bergen Roar 31. mars 2010 kl.1730 #51511 (#51481) Vist 134 ganger
|
Halden - Bergen Terje Andersen 31. mars 2010 kl.1915 #51516 (#51511) Vist 128 ganger
|
Hvorfor er 3 timer magisk? Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1333 #51418 (#51398) Vist 310 ganger
|
Trinnvis strategi er viktig Supertog 30. mars 2010 kl.1347* #51420 (#51418) Vist 299 ganger
|
Vi må først og fremst bruke toget Odd Fjeldstad 30. mars 2010 kl.1620 #51430 (#51420) Vist 264 ganger
|