Norge på langs for 40 år siden - dag 4: 15. aug 1970: OfotbanenStartinnlegget har emnet «Norge på langs for 40 år siden - dag 1: 12. aug 1970: Oslo - Trondheim» Svar på innlegg #65550 Skribent: Svein Sando
Skrevet første gang: 15. aug. 2010 kl.2353 *Endret: 16. aug. 2010 kl.1819
#65795 vist 1868 ganger Innlegget er likt av 5 | Innloggede brukere ville her kunne se bilde av skribenten hvis det er lagt inn.
|
Vi stod tidlig opp den 15. august, for vi skjønte at det gikk litt spesielt materiell i tog 71 (må ikke forveksles på ekspresstoget på Sørlandsbanen), og det gikk kl 0625. Men først et bilde av El 15.2191 der den stod til skue i morgensola.
Som mange sikkert skjønte av forrige bilde, var dette tog 71: BM 62.03. Narvik-Bjørnfjell. Det var lokaltog melom Narvik og Bjørnfjell tre ganger i døgnet. På den tiden var det ikke vei til Bjørnfjell, så toget var eneste kommunikasjonsmiddel med det som lå langs banen og alle hyttene på Bjørnfjell. NSB Nrv.: BM 62 nr. 62.03 Tog nr. 71Narvik15. aug. 1970foto: Svein Sando
På Rombak krysset vi med malmtog 8010 (antagelig), trukket av El 12.2114 i front. Et vanntårn fra dampens dager (elektrisk siden 1923) stod fortsatt og står vel ennå. NSB: El 12 nr. 2114 Tog nr. 8010Rombak15. aug. 1970foto: Svein Sando
Så var tog 71 framme på Bjørnfjell, snustasjonen. Turen hadde tatt 48 minutter. 11 minutter senere returnerte vogna som tog 70.
Type 62, opprinnelige Co-m type 2, så Cmeo 102, var NSBs første elektriske motorvogntype, og ble bygget for lokaltrafikken Oslo V - Sandvika i 1931/32. Det ble bygget bare fire vogner, etter mønster fra datidens ordinære teakkledde personvogner. De ble i den trafikken etterfulgt etter få år av type 5, senere type 65, som ble bygget i et langt større antall. Type 2 ble derfor en litt odde motorvogntype og ble etter hvert spredt så langt fra hverandre goegrafisk som det gikk an: Kristiansand og Narvik. Vogn 3 og 4 overlevde lengst, og i Narvik begge to, men ble utrangert 18. desember i 1970, så det var helt på hekta å få reise med disse som driftsvogner da vi var der i august samme år. NSB Nrv.: BM 62 nr. 62.03 Tog nr. 71/70 Bjørnfjell (nye) 15. aug. 1970 foto: Svein Sando 40 minutter senere kom persontoget til Kiruna, satt opp med helsvensk materiell og med en klassiker som trekkraft, litra Da. Tog nr. 751Bjørnfjell (nye)15. aug. 1970foto: Svein Sando Full av malm var derimot malmtog 8016, også den trukket av en Dm3, med nr. 1226 i front. Tog nr. 8016Bjørnfjell (nye), vest for15. aug. 1970foto: Svein Sando Det nærmet seg tiden for toget vi skulle ta ned til Narvik igjen, men vi fikk med oss et par kryssinger på Bjørnfjell stasjon. Det var ganske imponerende med to lange malmtog inne på stasjonen på én gang. Dm3-loket på bildet er antagelig 1222. Bjørnfjell (nye)15. aug. 1970foto: Svein Sando De fleste malmtogene gikk den gangen med 3-akslede eldre vogner. Men man hadde begynt med store boggivogner, og bildet viser et slikt, trukket av Dm3 979. Dm3 Bjørnfjell (nye)15. aug. 1970foto: Svein Sando Det siste malmtoget vi observerte på Bjørnfjell stasjon, var det som antagelig het 8021. Det ble trukket av El.15 2191, det samme loket vi traff på tidlig om morgenen på Narvik stasjon. Nå var klokka blitt 0950, og vi ventet bare på perontog 5706 fra Kiruna som skulle bringe oss ned igjen. Av en eller annen merkelig grunn tok jeg aldri noe bilde av det på Bjørnfjell. Men hvert bilde kostet den gangen. NSB: El 15 nr. 2191 Tog nr. 8021Bjørnfjell (nye)15. aug. 1970foto: Svein Sando Så bar det nedover med persontoget. Første stasjon var Katterat som er avbildet her i det fjerne. Mange har sikkert teknisk langt bedre bilder av det motivet, men slik så det ut i 1970. Kanskje har det skjedd synlige forandringer her siden den gang. Katterat15. aug. 1970foto: Svein Sando Fra Katterat kan man se bakover og mot Norddalsbroen, som skimtes i det fjerne på dette bildet. Dette var jo mange år før den legendariske pendelpillarviadukten ble erstattet med en langt mer prosaisk betongbro lenger inn i dalen. Katterat15. aug. 1970foto: Svein Sando Vel nede rakk jeg å ta bilde av persontogets lok, Da 911. Narvik15. aug. 1970foto: Svein Sando Vi fikk oss en tillatelse til å besøke lokstallen som ligger et stykke unna Narvik personstasjon, nærmere malmkaia. Narvik15. aug. 1970foto: Svein Sando I en av stallene stod El 12.2114+2113+2118. El 12 var opprinnelig et 2-seksjonslok, slik Dm også var det. Da de trengte mer trekkraft, løste SJ det ved å bygge nye førerromløse mellomseksjoner, og skapte dermed Dm3, mens NSB øket trekkraften ved å bygge om samtlige halvlok slik at det også kunne kobles sammen tre og tre og betjent fra ett førerrom. Ikke helt elegant, må man nok innrømme. NSB: El 12 nr. 2114Narvik15. mar. 1970foto: Svein Sando 12-ern skulle opp til stasjonen, så vi fikk haik opp med den. Lokene hadde det som den gang var vanlig godslokgrønnfarge. NSB: El 12 nr. 2114Narvik15. aug. 1970foto: Svein Sando Nærbilde av den litt klumpete overgangen mellom seksjonene på et 3-seksjons El 12-lok. Narvik15. aug. 1970foto: Svein Sando Narvik hadde mange sære "lok"typer å by på, for eksempel denne lille akummulatortraktoren, Ska 205 nr. 1. Formelt ble den utrangert året etter, men var fortsatt å finne i Narvik så sent som i 1983. Ska 205 nr. 1Narvik15. aug. 1970foto: Svein Sando Malmtogene bestod i hovedsak to typer 3-akslede malmvogner i 1970. Dette er den ene typen, som virker å være påbygget i høyden en gang. Mas LKAB 214 Narvik15. aug. 1970foto: Svein Sando ... mens dette er en noe nyere type. Denne er registrert hos SJ, ser jeg, mens den over er LKABs egen. Narvik15. aug. 1970foto: Svein Sando Nå var det på tide å ta farvel med både Narvik og Bjørn Næss. Han skulle, så vidt jeg husker, bruke noe mer tid der, mens jeg måtte sydover igjen. Bussen til Fauske gikk kl. 1445. Narvik15. aug. 1970foto: Svein Sando Kl 2120 skulle bussen være i Fauske. Tre fergestrekninger var det. Her er en av dem. Kanskje noen gjekjenner stedet.
Nattoget sydover gikk fra Fauske 2205, retning Trondheim. Da gjenstod det bare én dag av min reise, den som skulle føre meg tilbake til Oslo. 15. aug. 1970 foto: Svein Sando |
Utskriftsvennlig |
Konteksten |
Norge på langs for 40 år siden - dag 1: 12. aug 1970: Oslo - Trondheim ·96
Svein Sando 13. aug. 2010 kl.1938* #65550 Vist 2622 ganger Likt av 10
|
Norge på langs for for 40 år siden - dag 1: 12. aug 1970 Peter Flink 13. aug. 2010 kl.0608 #65552 (#65550) Vist 2088 ganger
|
Norge på langs for for 40 år siden - dag 1: 12. aug 1970 Henrik B. Backer 13. aug. 2010 kl.0641 #65553 (#65552) Vist 1989 ganger
|
Norge på langs for for 40 år siden - dag 1: 12. aug 1970 Kurt E. Håland 13. aug. 2010 kl.0817 #65554 (#65552) Vist 1953 ganger
|
Norge på langs for for 40 år siden - dag 1: 12. aug 1970 Hans Morten Tamnes 13. aug. 2010 kl.0829 #65555 (#65550) Vist 1937 ganger
|
Norge på langs for for 40 år siden - dag 1: 12. aug 1970 Vestein Øvrom 13. aug. 2010 kl.1019 #65563 (#65550) Vist 1905 ganger
|
Norge på langs for for 40 år siden - dag 1: 12. aug 1970 Tormod Askeland 13. aug. 2010 kl.1020 #65565 (#65550) Vist 1917 ganger
|
Norge på langs.... Nils Olav Glein 13. aug. 2010 kl.1104* #65569 (#65565) Vist 1933 ganger
|
Norge på langs.... Rune Kjenstad 13. aug. 2010 kl.1202 #65576 (#65569) Vist 1903 ganger
|
Norge på langs.... Rool 15. aug. 2010 kl.1307 #65736 (#65576) Vist 1699 ganger
|
Norge på langs.... Kjell A Ramstad 15. aug. 2010 kl.1321 #65739 (#65736) Vist 1698 ganger
|
Norge på langs.... LeHar 15. aug. 2010 kl.1451 #65746 (#65739) Vist 1686 ganger
|
355 delt i to Svein Sando 13. aug. 2010 kl.1441 #65611 (#65569) Vist 1970 ganger
|
355 kullvaggene Peder Figenbaum 13. aug. 2010 kl.1446 #65612 (#65611) Vist 1911 ganger
|
Norge på langs for 40 år siden - dag 2a: Formiddag 13. aug 1970: Marienborg Svein Sando 13. aug. 2010 kl.1939* #65618 (#65550) Vist 2198 ganger Likt av 5
|
Artige bilder John Oddvar Hauge 13. aug. 2010 kl.1657 #65619 (#65618) Vist 1869 ganger
|
damplok fra viduet på Gråkalbanen Svein Sando 13. aug. 2010 kl.1808 #65628 (#65619) Vist 1911 ganger
|
damplok fra viduet på Gråkalbanen John Oddvar Hauge 13. aug. 2010 kl.1810 #65629 (#65628) Vist 1868 ganger
|
Sykehusnavnet Svein Sando 13. aug. 2010 kl.1816 #65631 (#65629) Vist 1881 ganger
|
Sykehusnavnet Jon Rokseth 13. aug. 2010 kl.1906 #65636 (#65631) Vist 1859 ganger
|
Sykehusnavnet Svein Sando 13. aug. 2010 kl.1946 #65641 (#65636) Vist 1850 ganger
|
Norge på langs for 40 år siden - dag 2b: Ettermiddag 13. aug 1970: Trondheim Svein Sando 13. aug. 2010 kl.1938* #65626 (#65618) Vist 2132 ganger Likt av 4
|
Norge på langs for for 40 år siden - dag 2b: Billetten Åge Lybekbråten 13. aug. 2010 kl.1937 #65638 (#65626) Vist 1851 ganger
|
Norge på langs for for 40 år siden - dag 2b: Billetten Svein Sando 13. aug. 2010 kl.1941 #65639 (#65638) Vist 1853 ganger
|
Norge på langs for 40 år siden - dag 2b: Ettermiddag 13. aug 1970: Trondheim Rune Kjenstad 16. aug. 2010 kl.1148 #65822 (#65626) Vist 1580 ganger
|
Graakalbanen Svein Sando 16. aug. 2010 kl.1213 #65824 (#65822) Vist 1573 ganger
|
2570 og 2770 H. Lindholm 13. aug. 2010 kl.2107 #65648 (#65618) Vist 1885 ganger
|
2570 og 2770 Kjetil Næss 13. aug. 2010 kl.2115 #65649 (#65648) Vist 1839 ganger
|
2570 og 2770 Hans Morten Tamnes 13. aug. 2010 kl.2124 #65651 (#65648) Vist 1854 ganger
|
2570 og 2770 H. Lindholm 14. aug. 2010 kl.1547 #65704 (#65651) Vist 1765 ganger
|
Norge på langs for 40 år siden - dag 2a: Formiddag 13. aug 1970: Marienborg Gunnar Farestveit 13. aug. 2010 kl.2333 #65670 (#65618) Vist 1813 ganger
|
Spørsmål om 452 Stein Olav Hohle 13. aug. 2010 kl.1938* #65634 (#65550) Vist 1860 ganger
|
Spørsmål om 452 Thor Bjerke 14. aug. 2010 kl.1822 #65707 (#65634) Vist 1742 ganger
|
Stor takk, Svein! Dag Christian Halvorsen 13. aug. 2010 kl.2137 #65653 (#65550) Vist 1801 ganger
|
Mer i vente Svein Sando 13. aug. 2010 kl.2157 #65662 (#65653) Vist 1821 ganger
|
Kanskje også publisering på papir? Ole-Jacob Thorkildsen 13. aug. 2010 kl.2235 #65666 (#65662) Vist 1784 ganger
|
Norge på langs for 40 år siden - dag 1: 12. aug 1970: Oslo - Trondheim Lars Byman 13. aug. 2010 kl.2349 #65673 (#65662) Vist 1776 ganger
|
Norge på langs for 40 år siden - dag 3: 14. aug 1970: Trondheim - Narvik Svein Sando 14. aug. 2010 kl.0026 #65675 (#65550) Vist 2115 ganger Likt av 6
|
Innspart kjøretid for nattogene Roar 14. aug. 2010 kl.0032 #65676 (#65675) Vist 1813 ganger
|
Ferge Roar 14. aug. 2010 kl.0036 #65678 (#65676) Vist 1854 ganger
|
Ferge Svein Sando 14. aug. 2010 kl.0048 #65679 (#65678) Vist 1829 ganger
|
Ferge Roar 14. aug. 2010 kl.0058* #65680 (#65679) Vist 1821 ganger
|
Ferge Svein Sando 14. aug. 2010 kl.0100 #65681 (#65680) Vist 1831 ganger
|
Ferge Roar 14. aug. 2010 kl.0106 #65682 (#65681) Vist 1829 ganger
|
Ferge Vestein Øvrom 14. aug. 2010 kl.0852 #65687 (#65681) Vist 1809 ganger
|
Ferge Tom Vidar Pedersen 17. aug. 2010 kl.0549 #65883 (#65681) Vist 1507 ganger
|
Sommerset - Ser vi inn eller ut fjorden Hans Isachsen 12. aug. 2020 kl.1903 #316103 (#65883) Vist 867 ganger
|
Ferge. Sikring Stein Olav Hohle 15. aug. 2010 kl.2230 #65781 (#65679) Vist 1691 ganger
|
Ferge. Sikring Roar 15. aug. 2010 kl.2251 #65787 (#65781) Vist 1681 ganger
|
Ferge. Sikring Roar 15. aug. 2010 kl.2255 #65788 (#65787) Vist 1691 ganger
|
Nå må du ikke google deg ihjel, Roar Dag Christian Halvorsen 15. aug. 2010 kl.2303 #65789 (#65788) Vist 1708 ganger
|
Nå må du ikke google deg ihjel, Roar Roar 15. aug. 2010 kl.2326 #65791 (#65789) Vist 1709 ganger
|
Å google.. Vestein Øvrom 15. aug. 2010 kl.2333 #65792 (#65791) Vist 1705 ganger
|
Å google.. Roar 15. aug. 2010 kl.2336 #65793 (#65792) Vist 1703 ganger
|
Sikring Lars-Haakon 16. aug. 2010 kl.1008 #65813 (#65781) Vist 1625 ganger
|
Fergefokuset helt fraværende i 1970 Svein Sando 16. aug. 2010 kl.1024 #65816 (#65813) Vist 1651 ganger
|
Dårlig formulering.. Lars-Haakon 16. aug. 2010 kl.1103 #65818 (#65816) Vist 1629 ganger
|
misforståelse Svein Sando 16. aug. 2010 kl.1109 #65819 (#65818) Vist 1633 ganger
|
Ferja til Stein Olav Hohle? Lars-Haakon 16. aug. 2010 kl.1013 #65814 (#65781) Vist 1623 ganger
|
Ferja til Stein Olav Hohle?
Stein Olav Hohle 16. aug. 2010 kl.2002 #65845 (#65814) Vist 1562 ganger
|
Ferja til Stein Olav Hohle?
Vestein Øvrom 16. aug. 2010 kl.2053 #65854 (#65845) Vist 1562 ganger
|
Overfartstider Lars-Haakon 16. aug. 2010 kl.2241 #65869 (#65854) Vist 1540 ganger
|
Et par bilder fra 1974 Ulf Berntsen 16. aug. 2010 kl.2259 #65872 (#65869) Vist 1592 ganger
|
El 15 på Malmbanan.... Nils Olav Glein 14. aug. 2010 kl.0729 #65684 (#65675) Vist 1789 ganger
|
Hvilken ferje? Lars-Haakon 14. aug. 2010 kl.1143 #65693 (#65675) Vist 1725 ganger
|
Norge på langs for 40 år siden - dag 4: 15. aug 1970: Ofotbanen Svein Sando 16. aug. 2010 kl.1819* #65795 (#65550) Vist 1869 ganger Likt av 5
|
Feil rettet Svein Sando 16. aug. 2010 kl.0018 #65797 (#65795) Vist 1623 ganger
|
Feil rettet Peter Flink 16. aug. 2010 kl.0046 #65800 (#65797) Vist 1622 ganger
|
Feil rettet Svein Sando 16. aug. 2010 kl.0110 #65804 (#65800) Vist 1612 ganger
|
Feil rettet Peter Flink 16. aug. 2010 kl.0914 #65811 (#65804) Vist 1596 ganger
|
Katterat Roar 16. aug. 2010 kl.1247 #65826 (#65811) Vist 1566 ganger
|
Synlige endringer ved Katterat de siste 40 årene Roar 16. aug. 2010 kl.1308 #65828 (#65826) Vist 1592 ganger
|
Synlige endringer ved Katterat de siste 40 årene Hans Isachsen 17. aug. 2010 kl.1630 #65959 (#65828) Vist 1443 ganger
|
Billedtekst endret Svein Sando 16. aug. 2010 kl.1820 #65841 (#65811) Vist 1527 ganger
|
Feil rettet Kurt E. Håland 16. aug. 2010 kl.0048 #65801 (#65797) Vist 1599 ganger
|
Sære mål Svein Sando 16. aug. 2010 kl.0119 #65805 (#65801) Vist 1625 ganger
|
Oj oj oj... Peter Flink 16. aug. 2010 kl.0041 #65799 (#65795) Vist 1621 ganger
|
Norge på langs for 40 år siden - dag 5: 16. aug 1970: Rørosbanen Svein Sando 16. aug. 2010 kl.2005* #65842 (#65550) Vist 2083 ganger Likt av 8
|
Norge på langs for 40 år siden Kjetil Næss 16. aug. 2010 kl.2059 #65856 (#65842) Vist 1536 ganger
|
Reisefølget Svein Sando 16. aug. 2010 kl.2124 #65859 (#65856) Vist 1546 ganger
|
Reisefølget Kjetil Næss 16. aug. 2010 kl.2329 #65876 (#65859) Vist 1498 ganger
|
Reisefølget Kurt E. Håland 17. aug. 2010 kl.1241 #65925 (#65859) Vist 1444 ganger
|
Norge på langs for 40 år siden - dag 5: 16. aug 1970: Rørosbanen Jahn Jonassen 16. aug. 2010 kl.2158 #65864 (#65842) Vist 1515 ganger
|
Norge på langs for 40 år siden - dag 5: 16. aug 1970: Rørosbanen Halvard Hovtun 16. aug. 2010 kl.2232 #65867 (#65842) Vist 1500 ganger
|
Takk for turen! Jon Einar Vistad 16. aug. 2010 kl.2243 #65870 (#65867) Vist 1487 ganger
|
Takk for turen! Trygve Kåsa 16. aug. 2010 kl.2254 #65871 (#65870) Vist 1489 ganger
|
Brukt nogen tid Svein Sando 16. aug. 2010 kl.2301 #65873 (#65871) Vist 1526 ganger
|
Fotosamlingen på langs Rool 17. aug. 2010 kl.0243 #65882 (#65873) Vist 1522 ganger
|
Kloning ok, men i passe porsjoner Svein Sando 17. aug. 2010 kl.1249* #65927 (#65882) Vist 1489 ganger
|
Stortysker i drift 40 år senere Allern 17. aug. 2010 kl.1558 #65958 (#65867) Vist 1466 ganger
|
Stivrammetender H. Lindholm 17. aug. 2010 kl.0051 #65879 (#65842) Vist 1503 ganger
|
Stivrammetender 2512 17. aug. 2010 kl.2042 #65981 (#65879) Vist 1438 ganger
|
Norge på langs for 40 år siden - dag 5: 16. aug 1970: Rørosbanen Kjetil Johnsen 17. aug. 2010 kl.0849 #65893 (#65842) Vist 1494 ganger
|
Norge på langs for 40 år siden Erik Borgersen 17. aug. 2010 kl.1524 #65954 (#65842) Vist 1465 ganger
|
Norge på langs for 40 år siden Vestein Øvrom 17. aug. 2010 kl.2225 #65991 (#65842) Vist 1418 ganger
|
Norge på langs for 40 år siden Tom Vidar Pedersen 18. aug. 2010 kl.0632 #66000 (#65991) Vist 1420 ganger
|