|
|
|
|
T-bane vs trikk.Startinnlegget har emnet «Da var endelig banen i gang igjen til Frognerseteren.» Svar på innlegg #78448 Skribent: filipd
Skrevet første gang: 14. des. 2010 kl.1527 *Endret: 14. des. 2010 kl.1529
#78449 vist 727 ganger | Innloggede brukere ville her kunne se bilde av skribenten hvis det er lagt inn.
| Ser ut til at dette er et fenomen som henger igjen alle steder hvor T-banen er oppstått på tidligere trikkelinjer. Husker dette så (altfor) godt fra min oppvekst langs daværende Lambertseterbanen, som av mange ble omtalt som "trikken", det samme om de som brukte daværende Østensjøbanen. Mon tro om det gikk et skille på sistnevnte, at "trikkepassasjerene" tilhørte de reisende t.o.m Bøler sett fra byen, og at de som reiste videre brukte mer T-bane. "Trikken" gikk jo i sin tid bare til Bøler. Samtidig var det aldri noen som omtalte f.eks. Grorudbanen som "trikk", husker at disse reagerte når noen omtalte T-banen som trikk, de sa kun T-banen. Under min oppvekst var det et sterkt skille mellom østlige og vestlige baner, det var som med jernbanen, en måtte GÅ et godt stykke for å reise videre (joda, det gikk både buss og ekte TRIKK imellom Jernbanetorget/Sentrum og Nationalteateret) men dette var to forskjellige verdener. De ytterst få gangene vestlige baner ble frekventert, reiste en med f. eks Holmenkolbanen, men husker fortsatt fra 70-tallet at vi reiste med "Undergrunnsbanen", dette hørtes forøvrig litt skummelt ut for et barn da... Men det var vel slik at for den daglige bruker av vestlige linjer, ble begrepet "trikk" videreført slik som på de tidligere trikkelinjene i øst. Ville forøvrig være interessant å høre om "trikken" levde like sterkt langs alle de vestlige banene. Holmenkol- og Kolsåsbanen har jo historisk vært trikkelinjer, sistnevnte skal tilmed fortsatt være det på deler av streknigen, men for Sognsvanns- og Røabanen har det vel alltid vært brukt store vogner a la T-banen. Var/er utbredelsen av "trikk" like sterk langs disse to sitnevnte strekningene? Mvh Filip
Nabo til Lambertseter stasjon 1972 - 1991 og siden 2004 bruker av Ellingsrudåsen st. | Utskriftsvennlig | Konteksten | Da var endelig banen i gang igjen til Frognerseteren. ·17
Anders O. 6. des. 2010 kl.1341* #77774 Vist 838 ganger
| Åpning til Frognerseteren Morten Søderblom 6. des. 2010 kl.1419 #77775 (#77774) Vist 760 ganger
| Da var endelig banen i gang igjen til Frognerseteren. Jan Deram 6. des. 2010 kl.1454 #77776 (#77774) Vist 753 ganger
| "Mange flagg"? Jahn Jonassen 6. des. 2010 kl.1459 #77777 (#77774) Vist 781 ganger
| Flagg. Herman 6. des. 2010 kl.1522 #77781 (#77777) Vist 801 ganger
| Ingen dum ide Odd Fjeldstad 6. des. 2010 kl.1541* #77783 (#77781) Vist 816 ganger
| Flaggene sørget banens naboer for. Anders O. 6. des. 2010 kl.1548 #77785 (#77777) Vist 795 ganger
| Da var endelig banen i gang igjen til Frognerseteren. Jan Arne Rødland 6. des. 2010 kl.2101 #77807 (#77785) Vist 798 ganger
| "den unge dame som delte benk med kong Olav" Svein Sando 6. des. 2010 kl.2200* #77819 (#77807) Vist 837 ganger
| T-banetog eller trikk Paul F.E. Reale 14. des. 2010 kl.1510 #78448 (#77819) Vist 685 ganger
| T-bane vs trikk. filipd 14. des. 2010 kl.1529* #78449 (#78448) Vist 728 ganger
| T-bane vs trikk. Jan Deram 14. des. 2010 kl.1539* #78450 (#78449) Vist 749 ganger
| Når sluttet folk å bruke de gamle måeenhetene? Herman 14. des. 2010 kl.1548 #78451 (#78450) Vist 787 ganger
| Nye og gamle betegnelser Hans-Ole Sveia 14. des. 2010 kl.1615 #78457 (#78451) Vist 807 ganger
| Trikken, banen, T-banen, Undergrunnen osv Svein Sando 14. des. 2010 kl.1607 #78454 (#78449) Vist 762 ganger
| Sagene Ring Hans-Ole Sveia 14. des. 2010 kl.1633 #78459 (#78454) Vist 769 ganger
| Berit Okkenhaug Hans-Ole Sveia 7. des. 2010 kl.1554 #77871 (#77807) Vist 752 ganger
|
= Forstørr bildet | |
|
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte.
Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.
|