Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Trikken

Spennende prosjekt - ny undergang på Gaustad. (Holmenkollbanen)

Skribent: Anders O.
Skrevet: 18. juli 2011 kl.1930
#99196 vist 330 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Den 4. juli ble overgangen stengt for evig og alltid og Enteprenørselskapet Betonmast rykket inn med sine styrker. Dette er gutta som ferierer på andre tider av året. Banen er delt i 2. Skinner og sviller er stablet pent opp på nedsiden av holdeplassen. Et gedigent hull ble gravet ut på rekordtid og et solid fundament forankret i grunnen. Det er støpt en kulvert som veier ikke mindre enn 400 tonn på østsiden av sportraseen. Nå legges det ut glideskinner og en kraftig bjelke er montert på motsatt side av sporområdet. Onsdag den 20 skal kulverten trekkes på plass under sporområdet. Denne prosessen vil ta flere timer. Når den er på plass vil sporet bli lagt på plass slik at banen igjen kan åpnes som planlagt mandag den 8. august. Deretter vil en liknende kulvert bli støpt på samme sted som den som nå skal flyttes. Arbeidene vil pågå noen uker etter at banen åpner. Det blir samtidig en trygg undergang under Slemsalsveien.

forstørrt134957-18.juni2008.jpg

Jeg begynner med litt mimring. Bildet er tatt den 18. juni 2008. For øvrig like før LTF arrangementet med de da kommende museumsvognene 1018-1076-1092. Slik så det ut.
OS: T6 nr. 1329
18. juni 2008
foto: Anders O.

forstørrt134958-18.juni2008..jpg

OK - ett til da - fra samme dag. Undertegnede er blant dem som savner disse vognene sterkt !
OS: T6 nr. 1325
18. juni 2008
foto: Anders O.

forstørrt134959-18.juli201111.jpg

Oversiktsbilde. Anleggsplassen og Slemdalsveien som er innsnevret en smule.
18. juli 2011
foto: Anders O.

forstørrt134960-18.juli20118.jpg

Utsikt fra perrongen. Skinner med sviller ligger i store stabler og venter på gjenforening med øvrige deler.
18. juli 2011
foto: Anders O.

forstørrt134961-18.juli20111.jpg

Hit men ikke lenger. Kommer man fra vestsiden må man enten ned til Slemdal eller ta en liten omvei ned til Ringveien. Man kommer da ned på andre siden og kan ta fortauet bortover(se neste bilde)
18. juli 2011
foto: Anders O.

forstørrt134962-18.juli20115.jpg

Her havnet jeg. En hyggelig dame med god tid viste meg veien hun hadde laget. På vei mot andre siden viste "den røde banen" seg på brua. Unibuss har for øvrig mye ekstra trafikk med leddbussene sine i sommer. Det er buss for bane i stort monn.
18. juli 2011
foto: Anders O.

forstørrt134963-18.juli20112.jpg

Her ser vi kulverten. En av skinnene denne skal gli på er i ferd med å legges ut. Disse skinnene skal smøres inn med glidemiddel. Wire skal gjennom hullene på sidene av kontruksjonen og denne skal så trekkes over.
18. juli 2011
foto: Anders O.

forstørrt134964-18.juli20113.jpg

Den store bjelken i forgrunnen skal brukes til å forankre vinsjene som skal trekke delen over. Stålbjelkene på oversiden blir en del av banelegemet.
18. juli 2011
foto: Anders O.

forstørrt134965-18.juli20117.jpg

Konstruksjonen sett fra Slemdalsveien.
18. juli 2011
foto: Anders O.
Utskriftsvennlig

Konteksten

Spennende prosjekt - ny undergang på Gaustad. (Holmenkollbanen) ·1 Anders O. 18. juli 2011 kl.1930 #99196 Vist 331 ganger

= Forstørr bildet |

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.40 sek
I dag 2948 treff på forum10, og 74347330 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13061 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.