Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Forumets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Årgangsbilder

Type 25e med sidetanker

Startinnlegget har emnet «Type 25e med sidetanker»

Svar på innlegg #305276

Skribent: H. Lindholm
Skrevet: 5. mars 2020 kl.1957
#305277 vist 452 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Interessante bilder!

Men "sidetankene" var ikke sidetanker, det var kullbeholdere. At de skulle fjernes for å spare vekt er neppe tilfelle. Det var lite vekt å spare, dessuten var 25e lettere enn alle de andre variantene av type 25 allerede da de kom. De hadde også mindre vannkapasitet enn de andre typene, 4,2 tonn mot 5,3 tonn for 25a, b og c, og 4,6 tonn for 25d.
Det er derimot svært sannsynlig at kullbeholderne ble fjernet fordi de var rustne. Kullbeholdere ruster generelt mye, kombinasjonen av våte kull med god lufttilførsel er en førsteklasses rustgenerator. Opprinnelig hadde de vel ikke kullbeholder bak, men det fikk de jo etter hvert.
For fyrbøteren er det mer praktisk med kullbeholderen bak. Kullbeholdere foran slik disse lokene hadde medfører upraktiske bevegelser, og beholderen på høyre side er gjerne vanskelig tilgjengelig.

Luftpumpen var antagelig en annen type enn Knorr da de kom. Pumpen på 486 i 1952 er en helt annen type enn på 489 i 1960. Hvis de kom med pumpetyper som var ukurante i Norge er det ikke unaturlig at de ble fjernet i stedet for å reparere dem når de ble slitt. Det var ikke uvanlig at skiftelokomotiver ikke hadde trykkluftbremse, bare hadde dampbremse, slik eksempelvis begge de to bevarte lokene av type 23 har.

På bildene av 488 ser man tydelig hvorfor domdekselet er blitt flatt på toppen. Det er sikkert blitt skadet, og da er det mye enklere å sveise sammen en rett blikkboks enn å banke ut et fint, avrundet deksel. Etter krigen brukte man ikke ressurser på estetikk på gamle lok. Dette ser man også på de nybygde kjelene til lokene av type 26c, blant annet lok 411, som fikk en mindre pen "flosshattdom".

Utskriftsvennlig

Konteksten

Type 25e med sidetanker ·10 Torstein Sunde 5. mars 2020 kl.1900 #305276 Vist 557 ganger
Type 25e med sidetanker H. Lindholm 5. mars 2020 kl.1957 #305277 (#305276) Vist 453 ganger
  Type 25e med sidetanker Asgeir Stordahl 5. mars 2020 kl.2347 #305303 (#305277) Vist 395 ganger
    Type 25e med sidetanker H. Lindholm 6. mars 2020 kl.0044* #305305 (#305303) Vist 395 ganger
      Type 25e med sidetanker Erik W. Johansson 8. mars 2020 kl.1639* #305480 (#305305) Vist 317 ganger
        Type 25e med sidekasser Torstein Sunde 8. mars 2020 kl.1752 #305483 (#305480) Vist 297 ganger
          Type 25e med sidekasser Erik W. Johansson 8. mars 2020 kl.1813 #305486 (#305483) Vist 288 ganger
            Type 25e med sidekasser H. Lindholm 8. mars 2020 kl.2238 #305509 (#305486) Vist 267 ganger
              Type 25e bakfra Torstein Sunde 8. mars 2020 kl.2258 #305510 (#305509) Vist 266 ganger
Type 25e på MJFs forum Torstein Sunde 9. mars 2020 kl.0014 #305514 (#305276) Vist 258 ganger

= Forstørr bildet |

Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.30 sek
I dag 8524 treff på forum10, og 72661618 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12855 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.