Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Museum»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Museum

Vinteraktiviteter på Krøderbanen - Skd 215.104

Skribent: Henrik B. Backer
Skrevet: 14. jan. 2024 kl.1233
#387042 vist 1047 ganger
Innlegget er likt av 13

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

En av raritetene på Krøderbanen er Skd 215.104. Den ble bygd i 1949 av The Drewry Car Co og ble overtatt av NSB i 1950, sammen med Skd 215.105. De ble visstnok anskaffet for bruk i Narvik, men var ikke egnet for oppgaven. I stedet havnet de i Oslo distrikt. Ved leveransen hadde førerhus med britisk profil, som må ha vært upraktisk for sikten ut. Førerhusene ble ombygd og gjort bredere. De små vinduene forover og bakover ble beholdt. Vi vet ikke så mye om hvordan de ble brukt eller hvor de var stasjonert. Det finnes bilder av dem i Halden og Fredrikstad, så der har de åpenbart gjort nytte for seg i perioder.

I følge klubbens materielldatabase ble Skd 215.104 utrangert 23.2.1972. Da ble den solgt til Mesna kartongfabrikk, som hadde et eget spornett. Da Mesna kartongfabrikk stengte dørene i 1980, ble traktoren stående hensatt inntil NJK fikk anledning til å overta den i 1987. Etter opphold på Hamar og Lillestrøm havnet den på Krøderbanen, hvor den ble brukt i noen utstrekning. En frostskade i motoren førte til at den ble hensatt

For noen år siden ønsket noen av de aktive medlemmene å sette i stand traktoren igjen. Under et lystig lag ble arbeidsgruppen "Drewry Brewery Shunter Group" dannet og innsamling av penger ble startet opp. Flere av medlemmene forpliktet seg til å betale inn faste månedlige beløp og driftsutvalget satte av noen penger ved årsslutt gjennom flere år. Høsten 2023 var egenkapitalsituasjonen såpass god at det ble det bestemt å ta 215.104 inn i verkstedet for hovedrevisjon. Blant arbeidsgruppens medlemmer omtales 215.104 for øvrig som "Sir Elton"

Helgen 13-14.1 startet demonteringen for alvor. I romjulen var det elektriske anlegget blitt kartlagt og dokumentert, og deretter demontert. Demonteringen blir grundig dokumentert og alle delene som demonteres blir merket godt. Det er svært viktig for at det ikke skal bli uorden i sakene

Bildet under er fra Vst Grorud 31.5.1970 av Svein Sando og viser i hvilken utførelse Skd 215.104 er tenkt satt i stand. Hvis noen har bilder av Skd 215.104 fra driftstiden, er vi veldig interessert i disse. Også er vi interessert i opplysninger som belyser historien til disse to raritetene hos NSB

Lenke: Gardner 8L3B

forstørrt250367-IMG_1878.jpg

Jørgen og Pål Stian diskuterer utbedring av en skade under førerhuset, Men Kristian og Mette er opptatt av noe som skjer oppe på loket
13. jan. 2024
foto: Henrik Bauck Backer

forstørrt250368-IMG_1880.jpg

Her er alle lukene tatt av etter å ha blitt merket. Til høyre er Christian i ferd med å skrape vekk gammel maling. Her ser man dimensjonene på motoren
13. jan. 2024
foto: Henrik Bauck Backer

forstørrt250369-IMG_1881.jpg

Motoren er av typen Gardner 8L3B og er utstyrt med to startermotorer. I bakgrunnen er Kristian i ferd med å demontere en av de siste sidelukene til motorpanseret. Helt til høyre ses dieseltanken, som rommer omkring 1000 liter
13. jan. 2024
foto: Henrik Bauck Backer

forstørrt250370-IMG_1884.jpg

Mette lager skisser og markerer hva som sitter hvor. God dokumentasjon er kjempeviktig når loket en gang skal settes sammen igjen
13. jan. 2024
foto: Henrik Bauck Backer

forstørrt250371-IMG_1885.jpg

Kristian har alvorsamtale med en kranglete bolt, mens Eirik avventer utfallet
13. jan. 2024
foto: Henrik Bauck Backer
Utskriftsvennlig

Konteksten

Vinteraktiviteter på Krøderbanen - Skd 215.104 ·12 Henrik B. Backer 14. jan. 2024 kl.1233 #387042 Vist 1048 ganger Likt av 13
Vinteraktiviteter på Krøderbanen - Skd 215.104 Ciel Waagenes Udbjørg 14. jan. 2024 kl.1239 #387043 (#387042) Vist 936 ganger
Vinteraktiviteter på Krøderbanen - Skd 215.104 Svein Sando 14. jan. 2024 kl.1417 #387054 (#387042) Vist 978 ganger Likt av 3
  Rariteter på norske spor Henrik B. Backer 14. jan. 2024 kl.1821 #387087 (#387054) Vist 998 ganger
  Drewry Shunter som byggesett Gabriel Slørdahl 29. jan. 2024 kl.2335* #388075 (#387054) Vist 629 ganger Likt av 1
    Drewry Shunter som byggesett Torstein Sunde 7. feb. 2024 kl.0156 #388707 (#388075) Vist 518 ganger
    BR Class 04 Kjell Hegna 7. feb. 2024 kl.1244* #388734 (#388075) Vist 482 ganger
Skd.215-104 Lodalen 1986 Arne Aaeng 14. jan. 2024 kl.1513 #387060 (#387042) Vist 975 ganger Likt av 1
  Skd.215-104 Lodalen 1986 Henrik B. Backer 14. jan. 2024 kl.1831 #387090 (#387060) Vist 920 ganger
Tegninger av loket? Gustav Schrader 14. jan. 2024 kl.1905 #387095 (#387042) Vist 918 ganger
  Tegninger av loket? H. Lindholm 14. jan. 2024 kl.2310 #387110 (#387095) Vist 887 ganger
Eget Facebookforum - Skd 215-104, Drewry Car Bjørn Halling 17. jan. 2024 kl.1505 #387290 (#387042) Vist 763 ganger

= Forstørr bildet |

«Museum»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.54 sek
I dag 1960 treff på forum10, og 72533684 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12846 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.