2770 - et minneordStartinnlegget har emnet «2770» Svar på innlegg #392741 Skribent: Bjørn Halling
Skrevet første gang: 5. apr. 2024 kl.2259 *Endret: 5. apr. 2024 kl.2316
#392805 vist 1803 ganger Innlegget er likt av 1 | Innloggede brukere ville her kunne se bilde av skribenten hvis det er lagt inn.
|
Dag Christian skriver: "Skylden for det har egentlig ingen. Det var NJK som hadde den oppgaven – helt frivillig. Et stadig mer spissfindig jernbanebyråkrati i kombinasjon med sviktende krefter i NJK er forklaringen."
Som mangeårig leder av NMT kjenner jeg meg ikke helt igjen i dette. Det er ikke noe "spissfindig jernbanebyråkrati" som hindrer kjøring med damp på det nasjonale jernbanenettet. Senest i 2021 gjennomførte vi et stort kjøreopplegg med damp i forbindelse med Dovrebanejubileet. Jernbanemuseet har dispensasjon fra kravet til ATC for damplok, frem til 2024. Så lenge ERTMS - utbyggingen mere eller mindre har stoppet opp, burde det være mulig å få forlenget denne dispensasjonen. Jernbanetilsynet har en positiv holdning til vår type virksomhet. ECM blir av noen fremstilt som den store stygge ulven for vår type virksomhet, det tror jeg er en stor misforståelse. "Denne lille lokalavdelingen beholdt ikke loket selv, med lot bedrevillig Norsk Museumstog få bruke det i sine tog. Nå er det ingen hemmelighet at enkelte brukere av loket østpå stort sett bare hadde negativt å si (om) det" Her kommer igjen det med negative holdninger, hvor det tydeligvis er svært vanskelig for noen her å skille mellom holdninger og fakta. Vi som opererte loket, må forholde oss til fakta. 2770 var ikke et lok som var godt egnet for vår type kjøring. Jeg må jo legge til at det arbeidet NJK Rogalandsavdelingen nedla i 2770 ikke på noen måte var bortkastet. Hvis ikke NJK lokalt hadde tatt initiativ til å bevare loket, og sette det i stand, så hadde det vært hugget. Loket har vært brukt, både lokalt, på Raumabanen og til andre kjøringer. Etter noen beklagelige år utendørs på Hamar står det nå tørt og godt innendørs, og vi får håpe at Jernbanemuseet får ressurser i fremtiden til å bygge lokstall hvor 2770 kan få plass. |
Utskriftsvennlig |
Konteksten |
2770 ·63
Olaf Bjerknes 1. apr. 2024 kl.1317 #392521 Vist 2144 ganger Likt av 6
|
2770 H. Lindholm 1. apr. 2024 kl.1533 #392528 (#392521) Vist 2058 ganger
|
2770 Olaf Bjerknes 1. apr. 2024 kl.1656 #392533 (#392528) Vist 2057 ganger
|
2770 Eyolf Berg 4. apr. 2024 kl.1921 #392705 (#392533) Vist 1970 ganger
|
2770 H. Lindholm 4. apr. 2024 kl.2111 #392715 (#392705) Vist 1945 ganger
|
2770 Eyolf Berg 4. apr. 2024 kl.2128* #392717 (#392715) Vist 1955 ganger
|
2770 H. Lindholm 4. apr. 2024 kl.2237 #392729 (#392717) Vist 2008 ganger Likt av 1
|
2770 - et minneord Dag Christian Halvorsen 5. apr. 2024 kl.0839 #392741 (#392729) Vist 2057 ganger Likt av 9
|
2770 Roar 5. apr. 2024 kl.0921* #392746 (#392741) Vist 1989 ganger Likt av 3
|
2770 - et minneord Bjørn Halling 5. apr. 2024 kl.2316* #392805 (#392741) Vist 1804 ganger Likt av 1
|
2770 - et minneord H. Lindholm 6. apr. 2024 kl.0010 #392810 (#392741) Vist 1772 ganger Likt av 7
|
2770 - et minneord Allern 6. apr. 2024 kl.0825 #392815 (#392810) Vist 1684 ganger Likt av 1
|
Numedalsbanen Allern 5. apr. 2024 kl.1023* #392750 (#392729) Vist 1978 ganger Likt av 1
|
2770 Erik W J 5. apr. 2024 kl.1037* #392751 (#392750) Vist 2002 ganger
|
2770 Allern 5. apr. 2024 kl.1040* #392752 (#392751) Vist 2022 ganger Likt av 1
|
2770 Erik W J 5. apr. 2024 kl.1045 #392753 (#392752) Vist 2030 ganger Likt av 1
|
2770 Allern 5. apr. 2024 kl.1051* #392754 (#392753) Vist 2042 ganger
|
Bare ett damplok hver foreløpig, men... Egil Hop 26. apr. 2024 kl.2105 #394118 (#392753) Vist 493 ganger
|
Bergensloket? 288 Svein Sando 27. apr. 2024 kl.0103 #394138 (#394118) Vist 502 ganger
|
2770 Bjørn Halling 5. apr. 2024 kl.1506 #392773 (#392750) Vist 1968 ganger
|
Andre fremtidige operative damplokomotiver? Knut Grønlund 5. apr. 2024 kl.1635 #392776 (#392773) Vist 1963 ganger
|
Type 32 Erik W J 5. apr. 2024 kl.1642 #392777 (#392776) Vist 1980 ganger
|
Andre fremtidige operative damplokomotiver? Egil Hop 26. apr. 2024 kl.2114 #394119 (#392776) Vist 468 ganger
|
2770 Allern 5. apr. 2024 kl.1751* #392779 (#392773) Vist 1942 ganger
|
2770 Hans-Ole Sveia 5. apr. 2024 kl.1801 #392780 (#392779) Vist 1942 ganger
|
2770 Allern 5. apr. 2024 kl.1812* #392781 (#392779) Vist 1976 ganger
|
Bruk av tp. 63 Allern 5. apr. 2024 kl.1814 #392783 (#392781) Vist 1988 ganger
|
Bruk av tp. 63 H. Lindholm 5. apr. 2024 kl.2347 #392808 (#392783) Vist 1884 ganger
|
Bruk av tp. 63 Dag Christian Halvorsen 6. apr. 2024 kl.1321 #392842 (#392808) Vist 1769 ganger
|
Bruk av tp. 63 H. Lindholm 6. apr. 2024 kl.1358 #392847 (#392842) Vist 1768 ganger
|
Type 63 Erik W J 5. apr. 2024 kl.1941* #392789 (#392781) Vist 1899 ganger
|
Bruk av tp. 63 Roar 5. apr. 2024 kl.1811 #392782 (#392779) Vist 1954 ganger
|
Bruk av tp. 63 Terje Andersen 5. apr. 2024 kl.2015* #392787 (#392782) Vist 1935 ganger
|
Bruk av tp. 63 Thor Bjerke 5. apr. 2024 kl.2013 #392791 (#392787) Vist 1945 ganger
|
Bruk av tp. 63 Terje Andersen 5. apr. 2024 kl.2050 #392792 (#392791) Vist 1922 ganger
|
Bruk av tp. 63 Thor Bjerke 5. apr. 2024 kl.2106 #392793 (#392792) Vist 1953 ganger
|
Bruk av tp. 63 og radioforbindelse på Meråkerbanen Terje Andersen 6. apr. 2024 kl.0029* #392806 (#392793) Vist 1887 ganger
|
2770 Olaf Bjerknes 5. apr. 2024 kl.2001 #392790 (#392782) Vist 1932 ganger
|
Kjøring med 63a 2770 på Numedalsbanen Bjørn Halling 5. apr. 2024 kl.2237* #392803 (#392779) Vist 1936 ganger
|
Ikke så lystig fremtid Allern 6. apr. 2024 kl.0921* #392814 (#392803) Vist 1833 ganger Likt av 1
|
Ikke så lystig fremtid? Bjørn Halling 6. apr. 2024 kl.1031 #392821 (#392814) Vist 1761 ganger Likt av 1
|
Ikke så lystig fremtid Knut Grønlund 6. apr. 2024 kl.1033 #392822 (#392814) Vist 1806 ganger
|
Ikke så lystig fremtid Allern 6. apr. 2024 kl.1121* #392824 (#392822) Vist 1814 ganger
|
Ikke så lystig fremtid Bjørn Halling 6. apr. 2024 kl.1121 #392825 (#392824) Vist 1811 ganger
|
Ikke så lystig fremtid Allern 6. apr. 2024 kl.1126 #392827 (#392825) Vist 1826 ganger
|
Ikke så lystig fremtid Bjørn Halling 6. apr. 2024 kl.1141 #392829 (#392827) Vist 1833 ganger
|
Numedalsbanen? Carl Frederik Thorsager 15. apr. 2024 kl.0913 #393376 (#392779) Vist 872 ganger Likt av 2
|
Tinnosbanen Roar 15. apr. 2024 kl.1019* #393382 (#393376) Vist 862 ganger
|
Numedalsbanen? Erik W J 15. apr. 2024 kl.1138 #393387 (#393376) Vist 866 ganger Likt av 2
|
Numedalsbanen? Roar 15. apr. 2024 kl.1146* #393389 (#393387) Vist 896 ganger Likt av 1
|
Vinterbro Jan Erik Hole 15. apr. 2024 kl.1233 #393391 (#393389) Vist 876 ganger
|
Fra Vinterbro til Hønefoss? Eyolf Berg 15. apr. 2024 kl.1339 #393397 (#393391) Vist 924 ganger
|
Fra Vinterbro til Hønefoss? Jan Erik Hole 15. apr. 2024 kl.1348 #393399 (#393397) Vist 906 ganger
|
Fra Vinterbro til Hønefoss? Herman 15. apr. 2024 kl.1805 #393422 (#393397) Vist 903 ganger
|
Fra Vinterbro til Hønefoss? Eyolf Berg 15. apr. 2024 kl.2128 #393440 (#393422) Vist 893 ganger
|
Vinterbro, evt nytt sted Knut Andvord 15. apr. 2024 kl.2150 #393442 (#393391) Vist 862 ganger
|
Numedalsbanen? Bjørn Halling 15. apr. 2024 kl.2200* #393443 (#393387) Vist 872 ganger Likt av 1
|
Men hvorfor...? Knut Grønlund 5. apr. 2024 kl.1052 #392755 (#392715) Vist 1935 ganger
|
Men hvorfor...? Erik W J 5. apr. 2024 kl.1058 #392756 (#392755) Vist 1928 ganger
|
Men hvorfor...? Ciel Waagenes Udbjørg 5. apr. 2024 kl.1147 #392758 (#392756) Vist 1953 ganger
|
Men hvorfor...? Roar 5. apr. 2024 kl.1153 #392759 (#392758) Vist 2005 ganger
|
Men hvorfor...? Trygve Kåsa 5. apr. 2024 kl.1331 #392768 (#392759) Vist 1981 ganger
|
Men hvorfor...? Roar 5. apr. 2024 kl.1430* #392769 (#392768) Vist 1998 ganger
|