Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Plattform

Splitte et fungerende jernbanesystem

Startinnlegget har emnet «Splitte et fungerende jernbanesystem»

Svar på innlegg #393661

Skribent: DCHalvorsen
Skrevet: 18. apr. 2024 kl.1925
#393665 vist 1820 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Egentlig fungerer den norske jernbanen ganske bra. Togene går stort sett i rute. Tidvis overfylte tog har det alltid vært.

Hvis vi sammenligner med enkelte utland, så er det for eksempel aldri streik av betydning på jernbanenher. (I motsetning til Tyskland, Frankrike, England). Det er ikke massive toginnstillinger som følge av omfattende personalmangel (Tyskland). Hensettingsspor er ikke overfylt av helt nytt materiell som ikke virker ordentlig (England).

Problematisk er imidlertid omdømmetapet til BaneNor. Der må det være noe som ikke fungerer ordentlig. Man skal være forsiktig med ordet "skandale", men Blixtunnelen er en. Baneanlegget gjennom Moss kanskje en annen.

Verre i mine øyne er likevel nesten daglig driftsforstyrrelser som følge av signalfeil og strømbrudd. Det viser at BaneNor faktisk opererer systemer de ikke har helt kontroll på, og det er ikke tillitsvekkende.

Det spennende med konkurranseutsettingen er hva som skjer når de nåværende kontraktene utløper om noen år. Nå ligger alt an til et borgerlig styre fra 2025, og da blir nok ordningen videreført.

Men om det fortsatt blir en spareordning, slik målet var da den ble innført, er langt fra sikkert. Tilbyderne er blitt færre og prisene har økt. I Europa ser vi og en økende tendens til at operatører gir seg underveis. De får det rett og slett ikke til å gå rundt. Det skjedde for øvrig også i Sverige nylig.

Og da dukker spørsmålet opp: Hvis man ikke sparer noe på konkurranseutsettingen og den konkurranseutsatte driften ikke fungerer særlig, da kan staten like gjerne drive det selv. Det er jo statens penger til syvende og sist.

Det er jo akkurat dette siste som er årsaken til at man langsomt har begynt å ombestemme seg i England. Det har rett og slett blitt for mye rot med de private operatørene.

Utskriftsvennlig

Konteksten

Splitte et fungerende jernbanesystem ·63 Kjell Navestad 18. apr. 2024 kl.1417 #393629 Vist 1857 ganger Likt av 1
Splitte et fungerende jernbanesystem Svein Sando 18. apr. 2024 kl.1443* #393633 (#393629) Vist 1765 ganger
  Splitte et fungerende jernbanesystem Knut Brørvik 18. apr. 2024 kl.1502 #393634 (#393633) Vist 1769 ganger
    Splitte et fungerende jernbanesystem Erik W J 18. apr. 2024 kl.1528* #393637 (#393634) Vist 1778 ganger
      Splitte et fungerende jernbanesystem DCHalvorsen 18. apr. 2024 kl.1627 #393640 (#393637) Vist 1779 ganger
        Splitte et fungerende jernbanesystem Erik W J 18. apr. 2024 kl.1701* #393645 (#393640) Vist 1763 ganger
          Splitte et fungerende jernbanesystem DCHalvorsen 18. apr. 2024 kl.1706 #393647 (#393645) Vist 1802 ganger
            Splitte et fungerende jernbanesystem Finn Halling 18. apr. 2024 kl.1837* #393654 (#393647) Vist 1803 ganger
              Splitte et fungerende jernbanesystem Knut Brørvik 18. apr. 2024 kl.1904 #393661 (#393654) Vist 1820 ganger
                Splitte et fungerende jernbanesystem Finn Halling 18. apr. 2024 kl.1925 #393664 (#393661) Vist 1834 ganger
                  Splitte et fungerende jernbanesystem Knut Brørvik 18. apr. 2024 kl.2149 #393681 (#393664) Vist 1828 ganger
                    Splitte et fungerende jernbanesystem Finn Halling 19. apr. 2024 kl.0917* #393700 (#393681) Vist 1678 ganger
                  Norske Tog vs. britiske "ROSCO's" kkv 23. apr. 2024 kl.1543 #393947 (#393664) Vist 1200 ganger Likt av 1
                    Norske Tog vs. britiske "ROSCO's" Jan Arne Rødland 23. apr. 2024 kl.1712 #393950 (#393947) Vist 1192 ganger
                      Diesel. Herman 23. apr. 2024 kl.1720 #393952 (#393950) Vist 1233 ganger
                        Diesel. Jan Arne Rødland 23. apr. 2024 kl.1726 #393953 (#393952) Vist 1225 ganger
                          Diesel. Erik W J 23. apr. 2024 kl.1746 #393954 (#393953) Vist 1228 ganger
                    Norske tog gjør nok det rette DCHalvorsen 23. apr. 2024 kl.1859 #393960 (#393947) Vist 1218 ganger
                      Norske tog gjør nok ikke bare det rette Roar 23. apr. 2024 kl.2105* #393967 (#393960) Vist 1217 ganger
                    Gjøvikbanen Roar 23. apr. 2024 kl.2327 #393989 (#393947) Vist 1186 ganger
                Splitte et fungerende jernbanesystem DCHalvorsen 18. apr. 2024 kl.1925 #393665 (#393661) Vist 1821 ganger
                  Splitte et fungerende jernbanesystem Finn Halling 18. apr. 2024 kl.1952 #393667 (#393665) Vist 1848 ganger
                    Splitte et fungerende jernbanesystem DCHalvorsen 18. apr. 2024 kl.1959 #393671 (#393667) Vist 1865 ganger
                      Splitte et fungerende jernbanesystem Finn Halling 19. apr. 2024 kl.0929 #393702 (#393671) Vist 1707 ganger
                  Et fungerende jernbanesystem - Victoria Erik W J 18. apr. 2024 kl.2003 #393672 (#393665) Vist 1840 ganger Likt av 1
          Uavhengighet i teori og praksis - DB kkv 23. apr. 2024 kl.1511 #393944 (#393645) Vist 1121 ganger
            Uavhengighet i teori og praksis - DB DCHalvorsen 23. apr. 2024 kl.1826 #393959 (#393944) Vist 1123 ganger
              Uavhengighet i teori og praksis - DB Ole P. Ingebrigtsen 23. apr. 2024 kl.2007 #393964 (#393959) Vist 1102 ganger
                Uavhengighet i teori og praksis - DB DCHalvorsen 23. apr. 2024 kl.2040 #393969 (#393964) Vist 1094 ganger
                Redsel for konkurranse H. Lindholm 23. apr. 2024 kl.2122 #393973 (#393964) Vist 1130 ganger
                  Redsel for konkurranse Finn Halling 24. apr. 2024 kl.1259 #394007 (#393973) Vist 1003 ganger
                    Redsel for konkurranse Jan Erik Hole 24. apr. 2024 kl.1303 #394008 (#394007) Vist 1015 ganger
Splitte et fungerende jernbanesystem Bjørn Olav Jensen 18. apr. 2024 kl.1525 #393636 (#393629) Vist 1701 ganger Likt av 1
  Splitte et fungerende jernbanesystem Vestein Øvrom 19. apr. 2024 kl.0513 #393697 (#393636) Vist 1487 ganger
Splitte et fungerende jernbanesystem Ole P. Ingebrigtsen 19. apr. 2024 kl.0758 #393698 (#393629) Vist 1498 ganger Likt av 1
  Splitte et fungerende jernbanesystem DCHalvorsen 19. apr. 2024 kl.1000* #393705 (#393698) Vist 1519 ganger Likt av 1
    Splitte et fungerende jernbanesystem? Erik W J 19. apr. 2024 kl.1139* #393717 (#393705) Vist 1538 ganger
      Splitte et fungerende jernbanesystem? DCHalvorsen 19. apr. 2024 kl.1157 #393720 (#393717) Vist 1544 ganger
        Splitte et fungerende jernbanesystem? Joachim Pihl 19. apr. 2024 kl.1214 #393723 (#393720) Vist 1566 ganger
          Spare seg til fant H. Lindholm 19. apr. 2024 kl.1558 #393737 (#393723) Vist 1568 ganger
        Splitte et fungerende jernbanesystem? H. Lindholm 19. apr. 2024 kl.1552 #393736 (#393720) Vist 1585 ganger
          Splitte et fungerende jernbanesystem Finn Halling 19. apr. 2024 kl.1945 #393754 (#393736) Vist 1585 ganger
            Splitte et fungerende jernbanesystem H. Lindholm 19. apr. 2024 kl.2236 #393766 (#393754) Vist 1631 ganger Likt av 1
              toppsjefer Knut Grønlund 22. apr. 2024 kl.1017 #393875 (#393766) Vist 1412 ganger
                Toppsjefer Erik W J 22. apr. 2024 kl.1027 #393878 (#393875) Vist 1447 ganger
                  Toppsjefer H. Lindholm 22. apr. 2024 kl.1411 #393892 (#393878) Vist 1443 ganger
                    Toppsjefer Hans-Ole Sveia 22. apr. 2024 kl.1425 #393893 (#393892) Vist 1441 ganger
                    Toppsjefer Erik W J 22. apr. 2024 kl.1428 #393894 (#393892) Vist 1458 ganger
                      Toppsjefer H. Lindholm 22. apr. 2024 kl.1500 #393896 (#393894) Vist 1485 ganger
                        En erfaring fra en mellomstor kunnskapsbedrift Svein Sando 22. apr. 2024 kl.1611 #393898 (#393896) Vist 1479 ganger
                          Toppsjefer Finn Halling 22. apr. 2024 kl.2023 #393907 (#393898) Vist 1431 ganger
                            Toppsjefer Erik W J 22. apr. 2024 kl.2059 #393908 (#393907) Vist 1478 ganger
                              Toppsjefer Joachim Pihl 22. apr. 2024 kl.2117 #393909 (#393908) Vist 1488 ganger
                                Toppsjefer Finn Halling 22. apr. 2024 kl.2156 #393914 (#393909) Vist 1515 ganger
                                  Toppsjefer Joachim Pihl 23. apr. 2024 kl.0725 #393921 (#393914) Vist 1469 ganger
                                    Toppsjefer Finn Halling 23. apr. 2024 kl.0940 #393924 (#393921) Vist 1473 ganger
                                      Toppsjefer Joachim Pihl 23. apr. 2024 kl.1020 #393925 (#393924) Vist 1484 ganger
                                        Toppsjefer Finn Halling 23. apr. 2024 kl.1052 #393929 (#393925) Vist 1497 ganger
                                  Toppsjefer Svein Sando 23. apr. 2024 kl.1110 #393930 (#393914) Vist 1437 ganger
                                    Toppsjefer Terje Andersen 23. apr. 2024 kl.1653* #393933 (#393930) Vist 1450 ganger
                              Toppsjefer Hans-Ole Sveia 22. apr. 2024 kl.2149* #393912 (#393908) Vist 1452 ganger
Lasse Fridstrøm Roy Henriksen 23. apr. 2024 kl.1051 #393928 (#393629) Vist 1068 ganger
  Lasse Fridstrøm, eller egentlig mer om følgefeil om gods Bjørn Olav Jensen 23. apr. 2024 kl.1514 #393945 (#393928) Vist 1076 ganger

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 1.15 sek
I dag 10743 treff på forum10, og 72520366 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12845 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.