Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Galleriet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Galleriet

Kristiansand -Kl.anlegget klargjort for kjøreledninger

Skribent: Kurt Hål.
Skrevet: 24. apr. 2024 kl.0248
#393993 vist 387 ganger
Innlegget er likt av 6

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Imponert blir en over all dette nye innen løfteanordninger og ikke minst på måten det arbeides og det hele er organisert. Og uten å måtte stenge for persontrafikk ble anleggets nye åk nesten helt ferdigstilt ved å senke nedpå de lengste åkene med en kjempekran.
I disse dager er stasjonen da stengt en uke, noe som Roar allerede har meldt i Trafikknytt, for å få ferdigmontert åkene og kjøreledningene.

t252312-1_KEH7185--2.jpg

Kranbil strategisk plassert uten til hinder for togpassasjerene løfter åkene over kjøreledningene og holder disse i posisjon mens de monteres fast over de gamle kjøreledningene, - strømløst mellom togavgangene.
Kristiansand
12. apr. 2024
foto: Kurt E. Håland

t252313-2_KEH7186-2.jpg

De gamle åkene ble foreløpig stående
Kristiansand
12. apr. 2024
foto: Kurt E. Håland

t252314-3_KEH7187-.jpg

De nye åkene settes høyere enn de gamle, en grei ordning for å opprettholde ordinær togtrafikk.
Kristiansand
12. apr. 2024
foto: Kurt E. Håland

t252315-4_HAA4873-.jpg

På en strømløs uke skal alt utstyr og kabling henges på plass på åkene og ny kjøreledning påsatt.
Kristiansand
21. apr. 2024
foto: Kurt E. Håland

t252316-5_KEH7205--2.jpg

Tidlig søndag i full sving med oppheng og trekking av kabler og ledninger for diverse utstyr i åkene.
Kristiansand
21. apr. 2024
foto: Kurt E. Håland

t252317-6_KEH7214-.jpg

Gammel kjørelednng er tatt ned. Det jobbes nå med å få de gamle åkene ned.
Kristiansand
21. apr. 2024
foto: Kurt E. Håland

t252318-7_KEH7290-.jpg

En kjapp tur nedenom stasjonen 3 timer senere, så er det gamle åket tatt ned og ligger i sporet til høyre i bildet
Kristiansand
21. apr. 2024
foto: Kurt E. Håland

t252319-8_KEH7224-.jpg

Her er det et stasjonslys som blir montert i åket, mens man ser det gamle åket bakenfor med gammelt stasjonslysamatur.
Kristiansand
21. apr. 2024
foto: Kurt E. Håland

t252320-9_KEH7225-.jpg

Det jobbes med å løsne det gamle åkets festeanordning til stolpen.
Kristiansand
21. apr. 2024
foto: Kurt E. Håland

t252321-12_KEH7228-.jpg

Åket er stroppet og klart til å senkes ned når det er ferdig løsnet fra stolpene.
Kristiansand
21. apr. 2024
foto: Kurt E. Håland

t252322-13_KEH7236-.jpg

Stolpe med lodd og egne støttestag til stabilisering, sikkert like standardisert metode som bruken av støttestolper en ser anvendt andre steder på tomta. Gammel kjøretråd er blitt samlet i bunter.
Kristiansand
21. apr. 2024
foto: Kurt E. Håland

t252323-14_KEH7240-.jpg

Et skinnekapp igjenstøpes, artig og enkel metode å få demonstrert.
Kristiansand
21. apr. 2024
foto: Kurt E. Håland

t252324-15_HAA4887.jpg

Området er varselet som anleggsområde og kjøreledninger jordtilsluttet
Kristiansand
21. apr. 2024
foto: Kurt E. Håland




At trafikken går som normalt øst/vest mens stasjonen er stengt , må selvagt foreviges. Og slik jeg oppfatter det er rutetiden den samme, bortsett fra at det er lagt inn 5 minutters stopp på Nodeland og Vennesla for av- og påstigning.
Om det går buss til og fra begge stasjonene fra Kristiansand vet jeg ikke, annet enn at det gjøres til Vennesla.

t252325-16_KEH7255-2.jpg

Her ved Krossen med et uvant syn i Nordre tilsving, hvor en ellers er vant til fra gammelt av, at lokomotiver kom sakte rullende ut av tunnelen med lyden av kompressorer og relekontakter som det eneste som brøt kveldsstillheten.
Tog nr. 90708
Dalane–Suldal
Krossen–Suldal
Dalane-Nordre tilsving

21. apr. 2024
foto: Kurt E. Håland

t252332-17_KEH7262.jpg

Tog 90708 fra Stavanger kommer i vanlig sakte strekningsfart inn på Dalane for å krysse på Langemyr med vestgående tog.
: Type 73
Tog nr. 90708
Dalane–Suldal
Krossen–Suldal
Dalane-Nordre tilsving

21. apr. 2024
foto: Kurt E. Håland

t252333-18_KEH7269.jpg

Etter ca. 5 minutters venting kan tog 90707 mot Stavanger skimtes delvis oppe ved planovergangen ved Gllitre før det entrer Dalane i sporet mot Nordre tilsving .
: Type 73
Tog nr. 90707
Dalane–Suldal
Dalane-Nordre tilsving

21. apr. 2024
foto: Kurt E. Håland

t252334-19_KEH7285.jpg

Og slik forsvinner toget inn i Tjuskaret tunnel (147meter)
: Type 73
Tog nr. 90707
Dalane–Suldal
Dalane-Nordre tilsving
Krossen–Suldal

21. apr. 2024
foto: Kurt E. Håland

t252326-20_KEH7304-.jpg

Nordre tilsving i vest ved Suldalen med lokomotivtrukket tog 90710 denne gangen inn mot Tjuskaret tunnel
Go-Ahead: El 18 nr. 2259
Tog nr. 90710
Dalane–Suldal
Suldal

22. apr. 2024
foto: Kurt E. Håland

t252327-21_KEH7314-.jpg

Et noe forsinket tog 90709 mot Stavanger den etterfølgende dagen.
Go-Ahead: El 18 nr. 2258
Tog nr. 90709
Dalane–Suldal
Suldal–Nodeland
Dalane-Nordre tilsving

23. apr. 2024
foto: Kurt E. Håland

t252328-22_KEH7317-.jpg

Kraft- eller omformertstasjonen i fjellsiden med sporet inn mot Kristiansand og Suldalen Tunnel (77 meter) stengt.
Go-Ahead: El 18 nr. 2258
Tog nr. 90709
Dalane–Suldal
Suldal
Suldal–Nodeland
Dalane-Nordre tilsving

23. apr. 2024
foto: Kurt E. Håland

Utskriftsvennlig

Konteksten

Kristiansand -Kl.anlegget klargjort for kjøreledninger ·1 Kurt Hål. 24. apr. 2024 kl.0248 #393993 Vist 388 ganger Likt av 6

= Forstørr bildet |

«Galleriet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.82 sek
I dag 16680 treff på forum10, og 72526303 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12846 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.