Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Plattform

Bremseprosent, det virkelig spennende

Startinnlegget har emnet «Bergensbanen på "Norge Rundt" i kveld.»

Svar på innlegg #394231

Skribent: H. Lindholm
Skrevet: 29. apr. 2024 kl.1603
#394236 vist 745 ganger
Innlegget er likt av 2

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Vi kan forenkle dette ganske betydelig.

I gamle dager beregnet man ikke bremsekonstruksjonen ut fra en bestemt bremselengde. Med de hastighetene som det var mulig å kjøre i var bremsekraften stort sett alltid tilstrekkelig.

Hvis bremsekraften (klossenes trykk mot hjulene eller bremseskivene) ved høyest oppnåelige bremsekraft er lik den kraften som skal til for at hjulene skal slutte å rotere (begynne å gli på skinnene) ved langsomt rullende vogn, så er bremset vekt lik vognens vekt (= 100%).
Ved høyere hastigheter endres friksjonsforholdene mellom klosser og hjul og mellom hjul og skinne. Da kan man ha høyere klosstrykk uten at hjulene fastbremses.
Ved økende hastigheter kommer i tillegg svinghjulseffekten ved hjulenes rotasjon, på lokomotiver også rotasjonen av motorene (dynamisk vekt), som også må bremses.
Materiell som skal gå i mer enn 100 km/t har derfor høyere bremsekraft, og kan ha bremseprosent på langt over 100%. Eksempelvis hadde de tyske 103-lokomotivene en bruttovekt på 114 tonn, men bremsekraft på opp til 250 tonn, som gir en bremseprosent på nesten 220%


Bremselengden varierer mye, helt avhengig av kjørehastighet og fallforhold på strekningen. Tidligere var det fastsatt at alle tog skulle ha en bremsekraft som gjorde det mulig å stoppe på en maksimal distanse på 800 meter i det største fallet på aktuell strekning. I dag er det litt forskjellige distanser avhengig av signalsystem og største tillattet hastighet på strekningene.

Minstekravet til bremsekraft for et tog i forskjellige fall og hastigheter er fastsatt i tabeller.
På horisontal linje ville det for et gammeldags godstog i 40-45 km/t være tilstrekkelig med en bremseprosent på 15% for å kunne stoppe på 800 meter. I et fall på 20‰ var det tilstrekkelig med 40%.
For et persontog i 80 km/t var det tilstrekkelig med bremseprosent på 42% på horisontal linje og 75% i 20‰ fall.
I de fleste tilfeller hadde togene større bremseprosent enn dette, men hvis minstekravet til bremseprosent ikke kunne oppnås måtte hastigheten reduseres i fall. Sånn er det også i dag.

Gamle godsvogner og mange gamle personvogner hadde ensidige bremseklosser, noe som satte en del begrensninger på hvor stort klosstrykk man kunne tillate. På slike vogner regnet man at bremset vekt var 80% av vognens egenvekt. For godsvogner sank dermed bremseprosenten med økende last.
fra 1920-30-tallet ble både person- og godsvogner bygget med tosidige bremseklosser, noe som tillot betydelig større bremseklosstrykk og dermed større bremsekraft. Da fikk personvognene bremsekraft som omtrent tilsvarte totalvekten (bremseprosent 100%), mens godsvogner fikk omstillbare bremser slik at klosstrykket kunne økes når vognen var lastet. Noe senere kom det også automatiske lastveksler og lastbremseautomater som øker bremsekraften automatisk når vognene lastes.
Det er uansett viktig at bremsekraften ikke blir for stor, siden man da lett vil få fastbremsing av hjulene med påfølgende hjulslag.

Utskriftsvennlig

Konteksten

Bergensbanen på "Norge Rundt" i kveld. ·18 ØaM 26. apr. 2024 kl.1814 #394112 Vist 1027 ganger
Bergensbanen på "Norge Rundt" i kveld. EspenLia 26. apr. 2024 kl.2300 #394128 (#394112) Vist 999 ganger
  Bremseprosent Odd Fjeldstad 27. apr. 2024 kl.1215 #394149 (#394128) Vist 976 ganger
    Bremseprosent Roar 27. apr. 2024 kl.1537* #394150 (#394149) Vist 949 ganger
    Bremseprosent Hans-Ole Sveia 28. apr. 2024 kl.0051* #394168 (#394149) Vist 869 ganger
      Bremseprosent, det virkelig spennende Ø.K.Faye 29. apr. 2024 kl.1432 #394231 (#394168) Vist 769 ganger Likt av 1
        Bremseprosent, det virkelig spennende H. Lindholm 29. apr. 2024 kl.1603 #394236 (#394231) Vist 746 ganger Likt av 2
          Bremseprosent, det virkelig spennende Roar 29. apr. 2024 kl.1817 #394248 (#394236) Vist 717 ganger
            Bremseprosent, det virkelig spennende Terje Andersen 29. apr. 2024 kl.1952 #394253 (#394248) Vist 676 ganger
              Bremseprosent, det virkelig spennende Jan Arne Rødland 29. apr. 2024 kl.2031 #394258 (#394253) Vist 671 ganger
                Bremseprosent, det virkelig spennende Hans-Ole Sveia 29. apr. 2024 kl.2044* #394261 (#394258) Vist 688 ganger
        Bremseprosent, det virkelig spennende Terje Andersen 29. apr. 2024 kl.1633* #394238 (#394231) Vist 797 ganger
          Bremseprosent, det virkelig spennende Jan Arne Rødland 29. apr. 2024 kl.1637 #394240 (#394238) Vist 802 ganger
            Bremseprosent, det virkelig spennende Terje Andersen 29. apr. 2024 kl.1731 #394244 (#394240) Vist 789 ganger
            Bremseprosent, det virkelig spennende Roar 29. apr. 2024 kl.1819 #394250 (#394240) Vist 763 ganger
          Godstogbremser - en tilleggskommentar Terje Andersen 29. apr. 2024 kl.1804 #394246 (#394238) Vist 761 ganger
        Bremseprosent Erik W J 29. apr. 2024 kl.2111 #394264 (#394231) Vist 621 ganger
          Bremseprosent Roar 29. apr. 2024 kl.2130* #394267 (#394264) Vist 636 ganger

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.43 sek
I dag 17791 treff på forum10, og 72649284 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12854 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.