Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Plattform

Bremseprosent, det virkelig spennende

Startinnlegget har emnet «Bergensbanen på "Norge Rundt" i kveld.»

Svar på innlegg #394231

Skribent: Terje Andersen
Skrevet første gang: 29. apr. 2024 kl.1622
*Endret: 29. apr. 2024 kl.1633
#394238 vist 798 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Det virkelig spennende kan være hvilken friksjon det er mellom hjul og skinner. Det kan variere ganske mye om det legger seg ulike belegg på skinnene. Best og stabilest friksjon er det kanskje hvis det er kraftig regn som fjerner mulige belegg på skinnene.

Ting som kan lage ulike belegg på skinnene som kan innvirke på friksjonen er fuktig løvfall, men også kraftig polennedfall sammen med litt yr, fiskeslo som renner fra konteinere eller lastebilhengere og ned på skinnene.

En liten historie om det siste fra gamle dager, eller nærmere bestemt 30-tallet og kanskje i tidlig etterkrigstid. Da var det periodevis stor transport av "Frische Fische aus Norwegen" blant annet på Dovrebanen. Om jeg har forstått det riktig ble fisken transportert i beholdere med is hvor smeltet is skulle renne fisken og vogna. Enkelte ganger kunne det havne på sporet, og det er fortalt at det kunne påvirke friksjonen for etterfølgende tog, ikke minst i tunneler som det er mange av opp Drivdalen. Enkelte ganger kunne det da være vanskelig å være sikker på om toget jeg framover. Da kunne man enkelte ganger stikke dørkkosten i tunnelveggen for å få et sikkert svar.

Etter Lillestrømulykka var jeg med på et oppdrag Det Norske Veritas hadde med å vurdere godheten av bremsesystemer for godstog. Vi gjorde også noen målinger av retardasjonsevnen for ulike godstog ved hjelp av akselerometer. En del av de svarene vi fikk er kanskje ikke så godt kjent i miljøet:

1. Klossbremsene skjerpes ved bruk. Vi målte normalt på flere bremsetilsetninger på på forhånd utvalgte steder for samme tog. Den første bremsetilsetning ga alltid dårligst retardasjon. Størst var effekten om det var togets første bruk av trykkluftbremsen etter avgang.

2. Spesielt konteinertog hadde normalt en noe lavere retardasjosnevne enn det bremseprosenten skulle tilsi. Det tror jeg kan skyldes at kontainervogner normalt har veiesystemer som skal gi en kontinuerlig justering av bremseprosenten i forhold til vognens last. Her kan det ofte være snakk om mekaniske overføringer med intern friksjon som kan redusere lastinformasjonen og derigjennom bremskraften.

3. Tog med vogner som enten går fullt lastet eller tomme og som kan ha manuell lastomstilling gir nok ofte en mer pålitelig bremsevirkning enn vogner med automatisk lastomstiller. Blant de togene vi fant bremset vesentlig bedre enn hva bremseprosenten tilsa var et fulllastet tommertog som i utgangspunktet hadde en ganske lav bremseprosent. Fullastede vogner greier ikke ofte ikke å fullutbremse lasten pga fare for skadelig varmeutvikling på hjulene.

For de som lurer på hvordan sporets helning påvirker målinger med akselerometer kan jeg si at så lenge helningen er konstant over bremselengden vil det ikke påvirkes på annen måte enn at man får lengre bremsestrekning å måle på når det heller nedover. Folk som tviler kan prøve det ut med å medbringe et Waterpass til et kjøretøy. Der kan man se at lar man kjøretøyet rulle friksjonsfritt i nedoverbakke vil waterpasset fortsatt vise horisontalt underlag. Dette forutsatt at det har samme stilling i kjøretøyet som ved horisontal vei.

Målingene ble gjort med fullbremse ved lokomotivets førerbremseventil og forsøkt begrenset til hastighetsområdet fra ca 80-90 km/h ned til til ca 40 km/h hvor reduksjonen er relativt konstant. Den øker kraftig i lavere hastighet. Instrumentasjonen laget et plott av retardasjonen og brukte kun den delen hvor retardasjonen var ganske konstant.

Moderne kunststoffbremseklosser og ikke minst skivebremser kan ha litt andre egenskaper enn støpejernsklosser på hjulets løpebane. Det kan jeg ikke mye om.

Terje

Utskriftsvennlig

Konteksten

Bergensbanen på "Norge Rundt" i kveld. ·18 ØaM 26. apr. 2024 kl.1814 #394112 Vist 1028 ganger
Bergensbanen på "Norge Rundt" i kveld. EspenLia 26. apr. 2024 kl.2300 #394128 (#394112) Vist 1000 ganger
  Bremseprosent Odd Fjeldstad 27. apr. 2024 kl.1215 #394149 (#394128) Vist 977 ganger
    Bremseprosent Roar 27. apr. 2024 kl.1537* #394150 (#394149) Vist 950 ganger
    Bremseprosent Hans-Ole Sveia 28. apr. 2024 kl.0051* #394168 (#394149) Vist 870 ganger
      Bremseprosent, det virkelig spennende Ø.K.Faye 29. apr. 2024 kl.1432 #394231 (#394168) Vist 771 ganger Likt av 1
        Bremseprosent, det virkelig spennende H. Lindholm 29. apr. 2024 kl.1603 #394236 (#394231) Vist 749 ganger Likt av 2
          Bremseprosent, det virkelig spennende Roar 29. apr. 2024 kl.1817 #394248 (#394236) Vist 719 ganger
            Bremseprosent, det virkelig spennende Terje Andersen 29. apr. 2024 kl.1952 #394253 (#394248) Vist 679 ganger
              Bremseprosent, det virkelig spennende Jan Arne Rødland 29. apr. 2024 kl.2031 #394258 (#394253) Vist 674 ganger
                Bremseprosent, det virkelig spennende Hans-Ole Sveia 29. apr. 2024 kl.2044* #394261 (#394258) Vist 691 ganger
        Bremseprosent, det virkelig spennende Terje Andersen 29. apr. 2024 kl.1633* #394238 (#394231) Vist 799 ganger
          Bremseprosent, det virkelig spennende Jan Arne Rødland 29. apr. 2024 kl.1637 #394240 (#394238) Vist 804 ganger
            Bremseprosent, det virkelig spennende Terje Andersen 29. apr. 2024 kl.1731 #394244 (#394240) Vist 790 ganger
            Bremseprosent, det virkelig spennende Roar 29. apr. 2024 kl.1819 #394250 (#394240) Vist 765 ganger
          Godstogbremser - en tilleggskommentar Terje Andersen 29. apr. 2024 kl.1804 #394246 (#394238) Vist 762 ganger
        Bremseprosent Erik W J 29. apr. 2024 kl.2111 #394264 (#394231) Vist 622 ganger
          Bremseprosent Roar 29. apr. 2024 kl.2130* #394267 (#394264) Vist 638 ganger

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.47 sek
I dag 20857 treff på forum10, og 72652350 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12854 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.