|
|
|
|
Restbilder Ekebergbanen 1973 og 1974Skribent: Ulf Berntsen
Skrevet: 9. feb. 2009 kl.2229 #420 vist 1218 ganger | Innloggede brukere ville her kunne se bilde av skribenten hvis det er lagt inn.
| I 2006 og 2007 la jeg ut flere billedserier om Ekebergbanens spesielle sporveismateriell, fotografert på tampen av deres karriere. De grå/mørkrøde vognene ble tatt ut av trafikk i forbindelse med omlegging fra 1200 til 600 V driftsspenning. Banen ble da integrert i byens ordinære sporveissystem, og "nye " vogner av type Gullfisk ble satt inn. Jeg setter "nye" i anførselstegn, ettersom de var eldre enn flere av de vognene som ble utrangert. Disse bildene ble den gangen (2006/07) ikke scannet, og er derfor ikke offentliggjort før nå. Og dermed har jeg "tømt meg" helt når det gjelder autentisk billedmateriale fra EB. Bildene er vist i kronologisk rekkefølge, jfr. dateringen. Ulf Berntsen
Sæter. Venteskur for vogner mot byen. Strekningen Sæter-Ljabru var fremdeles enkeltsporet i 1973. Sæter12. jan. 1973foto: Ulf Berntsen
I sløyfa på Ljabru Ljabru12. jan. 1973foto: Ulf Berntsen
Sløyfa på Ljabru er krappe saker Ljabru18. feb. 1973foto: Ulf Berntsen
Ljabru Ljabru3. mar. 1973foto: Ulf Berntsen
Interiør vognserien 1013-1016 Ekebergbanen11. mar. 1973foto: Ulf Berntsen
Bråten Bråten14. apr. 1973foto: Ulf Berntsen
På vei inn i sløyfa på Bråten Bråten14. apr. 1973foto: Ulf Berntsen
Midlertidig sløyfe i (det som var) Vognmannsgata 25. okt. 1973 foto: Ulf Berntsen
Anlegg av forbindelssporet mellom Dronningens gate og Vognmannsgata 8. juni 1974 foto: Ulf Berntsen
Anlegg av forbindelssporet mellom Dronningens gate og Vognmannsgata 8. juni 1974 foto: Ulf Berntsen
Sæter Sæter8. juni 1974foto: Ulf Berntsen
Anlegg av "tilsving" inn til vognhallområdet på Holtet Holtet vognhall15. sep. 1974foto: Ulf Berntsen
Sporet mellom Dronningens gate og Vognmannsgata nesten ferdig 21. sep. 1974 foto: Ulf Berntsen
Like nedenfor Sjømannsskolen Ekebergbanen21. sep. 1974foto: Ulf Berntsen
Mellom Oslo Hospital og Sjømannsskolen Ekebergbanen21. sep. 1974foto: Ulf Berntsen
Krysset mellom Oslo gate og Bispegata. Legendariske Gamlebyen Gjestgiveri til venstre. Oslogate til St.Halvards pl21. sep. 1974foto: Ulf Berntsen
Sporforbindelsen i Vognmannsgata nesten ferdig Sinsenlinjen21. sep. 1974foto: Ulf Berntsen
Jernbanetorget. Testkjøring med Gullfisk-materiell noen dager før åpningen. Jernbanetorget28. sep. 1974foto: Ulf Berntsen
Holtet. Testkjøring med Gullfisk-materiell noen dager før åpningen. Ekebergbanen var nå "konvertert" til 600 V. Holtet28. sep. 1974foto: Ulf Berntsen
På enkeltspor mellom Ljabru og Sæter, nå på beskjedne 600 V 28. sep. 1974 foto: Ulf Berntsen | Utskriftsvennlig | Konteksten | Restbilder Ekebergbanen 1973 og 1974 ·4
Ulf Berntsen 9. feb. 2009 kl.2229 #420 Serie Vist 1219 ganger
| Mange bra bilder... Henrik B. Backer 10. feb. 2009 kl.0141 #476 (#420) Vist 772 ganger
| Ekebergbanen 1973 og 1974 Odd Fjeldstad 10. feb. 2009 kl.1201* #515 (#476) Vist 749 ganger
| Siste dager med Ekebergbanevognene Erik Borgersen 11. feb. 2009 kl.2248 #797 (#420) Vist 668 ganger
|
= Forstørr bildet | |
|
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte.
Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.
|